Gå til innhold

Kan jeg installere ny harddisk uten å formatere?


Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg kan legge inn en ny harddisk uten å måtte formatere den, evt hvordan skal jeg få redde filene som ligger på den?

Dette gjelder en harddisk lånt fra en annen maskin, som jeg vil ha filene på min.

Harddisken er en Fujitsu 320, 2mb cache, 5400rpm, 30 gigabyte

 

Går det an å skifte fra fat32 til ntfs på den eksisterende harddisken min uten å måtte formatere? Det gjelder en WD 80gig harddisk 8mb cache, 7200rpm.

 

Hovedkortet mitt er et KT400 Ultra.

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579

Du burde få tilgang til alle filene selvom det er FAT/FAT32 dersom du kjører Windows XP.

 

Kopier filene over, og formater den nye disken etterpå. Det _skjer_ at konverteringer av filsystem går galt. Strømbrudd dersom du ikke har UPS, krasj eller andre ting.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar

DDFC: Når jeg setter inn ide-kontakten i harddisken, strømkontakten inn, og starter maskina, kommer jeg ingen vei i det hele tatt.

 

Setter jeg inn ide-kontakten mens maskina er i xp, stopper alt opp.

 

Husk: dette er en harddisk som har blitt brukt av ei annen maskin i noen år. Jeg må redde noen filer på den disken.

Lenke til kommentar

Du må ikke koble mens strømmen er på! Kan ødelegge både disk og HK hvis du er uheldig.

Det er flere muligheter for å koble IDE, du må passe på at jumper er riktig for master og slave. Hvis du har tatt den fra en annen maskin (hvor det var kun den disken) så står jumperen garantert til master. Da kan du ikke koble på samme kabel som du har din egen disk uten å flytte på jumperen.

Hvis du vil unngå å flytte jumpere så kan du bruke kabelen som går til CD istedet, plugg inn disk istedet for CD.

Sjekk BIOS meldingene for å se at disken blir detektert.

Lenke til kommentar

Jeg måtte skifte plass på jumperen.

 

På 10 min gjorde jeg det arbeidet en "dataekspert" brukte 2 uker på.

 

"Dataeksperten" fikk ikke dette til, og konkluderte med at harddisken var totalvrak. Han som eier harddisken sto igjen med en regning på 12000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...