Gå til innhold

Bør endre markedsføring for Mac G5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Verdens desidert første 64-bits CPU het vel Cray 1, og kom ut allerede i 1979.

Men den var jo "ubrukelig", det blir nok mer riktig det som macfan sier; IBM

 

Men her er det jo snakk om 64-bits desktop systemer, og da Apple sin kom ut, fantes det ikke OS som støttet dette. Det første rene 64-bits SYSTEMET var trolig AMD, siden det da fantes ett OS som støttet teknologien.

 

Ett lite side spørsmål; Hadde Nintendo 64 en slik prosessor?

Mener ikke å pirke med jeg kjenner en som kjørte Linux for 64 bits på G5 den dagen han fikk den han bodde i USA og han kjørte det før FX og A64 var å få tak i.

 

Vet ikke vilken CPU nintendo brukte, men det var en 64-bits CPU.

Lenke til kommentar
Mener ikke å pirke med jeg kjenner en som kjørte Linux for 64 bits på G5 den dagen han fikk den han bodde i USA og han kjørte det før FX og A64 var å få tak i.

 

Vet ikke vilken CPU nintendo brukte, men det var en 64-bits CPU.

Det var et 64 bits system... akkurat som nintendo 8bit var et 8 bits system og SNES var et 16 bits system osv... Og akkurat som at vi har 128 bits systemer i dag. Disse har _ikke_ 128 bits cpu'er

Lenke til kommentar
Hm, kan ikke folk fatte, spess HW sine moderatorer som har hamret løs på apple grunnet denne ENE utalelsen som stemte. Apple sa når de lanserte den: verdens raskeste 64Bits desktop CPU.

 

1) den ble lansert FØR AMD A64 og FX

2) intel  har ikke noen 64bits DESKTOP CPU så stemmer jo det

3) de var den eneste som leverte en Desktop maskin med 64bits, derfor var den den raskeste.

Selv om Athlon 64(-FX) ikke var lansert før Mac G5 kom ut, så var likevel ikke Apple først ute med en 64-bits desktop maskin så reklamen deres lyver uansett.

 

BoXX kom faktisk ut med en 64-bits desktop PC med Opteron prosessor allerede den 4. juni i fjor, altså i god tid før Apple kom ut med sin Mac G5. Opteron 100 serien er faktisk en "high-end desktop/workstation" prosessor, men også AMD ble slått med solid margin av Digital som allerede i 1994 kom ut med sin DEC Multia/UDB (Universal Desktop Box) maskin (jeg har faktisk en slik kjekk sak liggende) med 64-bits Alpha prosessor og som kjørte bl.a. Windows NT 4.0 :)

 

For mer om dette så se disse sakene:

http://www.theinquirer.net/?article=10547

http://www.theinquirer.net/?article=10556

 

Det er likevel positivt at Apple har sett nytten av 64-bit på desktop de også, og er såvidt jeg vet de eneste som i dag leverer 64-bits desktop systemer ved siden av AMD sine partnere mens Intel ennå har til gode å introdusere en 64-bits prosessor for desktop-markedet. Intel er litt av noen sinker! ;)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
I belive in god, and I spell his name Steve.

Og deg skal man ta seriøst? Tenk hvis noen hadde skrevet det samme om William...

Kan det være ironi eller kan det være ironi??

 

Som ibrotha tidligere har sakt, så legger alle i denne dataverden ganske posetive benevnelser til sine produkter. AMD, ATI, Intel alle de store har sakt at akkurat de har det beste produktet. Selv om det ikke stemmer.

 

(P.S ser at jeg tok kraftig feil angående Alienware, de er ikke overklokket noe jeg maktet å påstå, sorry rlz, tok feil) :blush:

 

Jeg synes faktisk ikke at en Opteron prosessor er en desktop prossesor, den kostet jo sykt mye for et år siden. Huske ikke helt men det var ikke lite.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Jeg synes faktisk ikke at en Opteron prosessor er en desktop prossesor, den kostet jo sykt mye for et år siden. Huske ikke helt men det var ikke lite.

Det er ikke prisen som bestemmer bruksområdet til en prosessor, så hvis den brukes i en desktop PC så er den en desktop-prosessor enkelt og greit. Når det er sagt så er jeg rimelig sikker på at Opteron kostet betydelig mindre enn G5 på samme tid i fjor ;)

Lenke til kommentar
Jeg synes faktisk ikke at en Opteron prosessor er en desktop prossesor, den kostet jo sykt mye for et år siden. Huske ikke helt men det var ikke lite.

Det er ikke prisen som bestemmer bruksområdet til en prosessor, så hvis den brukes i en desktop PC så er den en desktop-prosessor enkelt og greit. Når det er sagt så er jeg rimelig sikker på at Opteron kostet betydelig mindre enn G5 på samme tid i fjor ;)

Så hvis jeg får tak en en Power 5 CPU smeller den i en desktop maskin, så vil det bli beregnet som en desktop CPU??? :roll: Du bør forstå at det ikke funker. Dessuten tar du feil angående prisene, det VAR dyerer med en opteron komplett data med de somme spesifikasjonene som en G5. En G5 er ca 10% dyrere enn en opteron basert maskin nå, men meste parten av de prosentene er en DVD brenner som kostet skjorten for 1 år siden. Og du får et bedre OS med på kjøpet. Selv om den mest sansynelig ikke var like rask.

 

Da får jo alle andre CPUer bank alike vel. (Power 5) Sef koster den ca noen par 10k per cpu, men men har man penger har man penger.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med å fortsette denne diskusjonen om hvem som var først ute med en 64-bits desktop maskin av AMD og Apple, spesielt ikke når de begge ble slått med nesten 10 år av DEC Multia/UDB (Universal Desktop Box) som ble levert med 64-bits Alpha-prosessor og Windows NT 4.0 operativsystem :cool:

Lenke til kommentar

------------------

 

DMN: Now, you're saying it's the first 64-bit desktop machine. But isn't there an Opteron dual-processor machine? It shipped on June 4th. BOXX Technologies shipped it. It has an Opteron 244 in it.

 

Rubinstein: Uh...

 

Akrout: It's not a desktop.

 

DMN: That's a desktop unit.

 

Akrout: It depends on what you call a desktop, now. These… From a full desktop per se, this is the first one. I don't know how you really distinguish the other one as a desktop.

 

DMN: Well, it's a dual processor desktop machine, just like that one.

 

Akrout: It's not 64, then.

 

DMN: Yes, it's a 64-bit machine with two Opteron chips in it. It started shipping June 4th.

 

Akrout: That we'll double check, but in my mind, it wasn't.

 

-----------

hihi, syntes det sier litt om apples kunnskap om markeds-"dvergen" AMD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...