Gå til innhold

den nybygde pcen til en kamerat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel du setter in cden inn i pcen og går inn i bios ved å trykke delte før du starter maskinen. Dvs du må trykke delete når Du ennå ser at pcen teller opp ram. Da må du sette in in biosen: 1 boot device Cd-rom istedenfor Floppy Disc. Tror du finner ut av det! Lykke til....

Lenke til kommentar
du må også ha en cd med driver til harddisken (silicon image ett eller annet), trykk F6 når dataen booter fra windows (xp) cden, står nederst.

har satt opp biosen sånn at cd-rom booter først men alikavell vil den ikke boote :no: noen andre forslag?

ps: jeg kommer ikke så langt det er akuratt som at pcen ikke merker windows cden... har prøvd med 98 også

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Har du sjekket at alle jumpere sitter riktig, på harddisk/CD-ROM?

 

BTW, jeg hadde et merkelig problem med et Aopen MX3W-Pro V hovedkort, det ville ikke boote uten at floppystasjon var koblet til hovedkortet, uansett hvilke innstillinger jeg endret. Koblet til floppy, og plutselig bootet det fra alt jeg ville, selvom hang on boot var satt til no errors.

 

Er det en S-ATA disk, eller "gammel" P-ATA harddisk? Uansett skal oppstart av installasjon starte, og du skal få et spm. om du ønsker å installere 3rd party drivers.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
du må også ha en cd med driver til harddisken (silicon image ett eller annet), trykk F6 når dataen booter fra windows (xp) cden, står nederst.

Driver til harddisken? Nå spøker du vel? Har du installert XP noen gang?

Vil ikke si at han er så på jordet.. Ved RAID må man inn med driveren ved å trykke F6 under installasjonen. Kanskje det var det han mente?

 

Kanskje du kan sjekke om CD'en din er bootbar? Ellers ville jeg sjekket alle kabler fra cd rom og disk.. At det er lys i cd rom betyr ikke at den er koblet rett. Det betyr vel strengt tatt bare at den har strøm såvidt jeg vet..

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Vil ikke si at han er så på jordet.. Ved RAID må man inn med driveren ved å trykke F6 under installasjonen.

Ett lite sidesprang: Dette gjelder også ved installasjon av SATA drivere på de fleste systemer, unntaket er hovedkort med Intel ICH5® southbridge.

 

 

Trådstarter: Vet ikke om det hjelper i dette tilfellet, men du kan prøve å øke verdien i BIOS på det som heter noe sånn som "Deley IDE Initial" til f.eks. 35.

Lenke til kommentar
du må også ha en cd med driver til harddisken (silicon image ett eller annet), trykk F6 når dataen booter fra windows (xp) cden, står nederst.

Driver til harddisken? Nå spøker du vel? Har du installert XP noen gang?

Det stemmer det. S-ATA disker trenger driver, ellers finner ikke inst. prog til Windows disken.

Lenke til kommentar
Sitter kabelen mellom HK og CD spillern som den skal, lyser det på CD'n osv.

jada det lyser i dvd og cd-brennen!

jeg hører at cd-romen går rundt osv... men jeg får den ikke til og boote cden!

Prøvd med winxp cd'en i begge stasjonene? enkelte hovedkort er ganske sære på dette.

 

Blir alle enhetene som er koblet til IDE kabelen listet opp når du slår på maskina?

Får du meldingen:

Booting from CDROM:

elns i oppstarten?

 

Har BIOS mulighet for bootmeny der du velger boot device?

Lenke til kommentar
Det stemmer det. S-ATA disker trenger driver, ellers finner ikke inst. prog til Windows disken.

 

Ikke helt korrekt. Det er S-ATA kontrolleren som du trenger drivere til.

Dette gjøres som noen tidligere har nevnt, ved å trykke F6 under første del av installasjom og da ha en diskett med drivere i diskettstasjonen.

 

Så til selve problemet:

Det er en original bootbar Wondows CD det er snakk om?

Hvis ikke den er bootbar (av årsaker jeg ikke legger meg opp i), så kan man laste ned oppstartsdisketter H E R

Avhengig av hvilken versjon av Windows XP det er snakk om. (Linkene her er til Microsoft sine egne sider, husk å velge riktig språk)

 

Et tips ang. BIOS: Enable -> Boot Other Device

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...