Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 ADSL og switch


Anbefalte innlegg

Fikk min ADSL linje i går og det fungerer greit med kabelen i en maskin. Når jeg prøver å kjøre flere maskiner via switchen min får jeg det ikke til å fungere. Jeg har prøvd flere forskjellige kabler, både kryssede og "straight through" i flere forskjellige porter.

(switchen har ikke uplink port)

Ringte Tele2 brukerstøtte, men de påsto at det skulle virke.(Jeg kunne like godt spurt min bestemor... og hun kan heller ikke noe om nettverk):no:

 

Har noen noe tips? Er det routeren i Ericcson modemet som tildeler lokale IP adresser, eller er det switchen min... eller begge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gjøre følgendene når du skall bruke D-Link til og dele ut ADSL til flere PC i et nettverk Modemet deler bare ut en adresse til D-Link som igjend deler ut interen IP adresser.

 

Følg bare oppskrifren under

 

 

Slå av NAT og DHCP på Ericsson hm210, Som leveres med Tele2

 

De som har Ericsson hm210 routeren som leveres med tele2, men som allerede har en trådløs router, er kanske interennsert i å vite hvordan man slår av NAT og DHCP i routeren, slik at den oppfører seg som et modem. Her er bruksanvisningen:

 

Slå av NAT/ DHCP

-------------------

-Start Internet Explorer

-Skriv inn 192.168.1.1 i Adresse feltet

Brukernavn: tele2

Passord: 2elet

 

NAT

-Velg hovedmeny: Home

-Velg undermeny: 3 function

-Velg: Bridge

-Trykk på Submit

 

DHCP

- Velg hovedmeny: LAN

- Velg undermeny "Dhcp Mode"

- Sett denne til "none" i rullegardinmenyen.

- Trykk på submit

 

 

-Velg hovedmeny: Admin

-Velg undermeny: Commit & Reboot

-Sørg for at Reboot Mode står på: Reboot

-Trykk på Commit

-Trykk på Reboot

 

Vent til modemet har resatt seg(DSL lyser stabilt) og lukk Explorer

vinduet.

 

-Kjør release/renew

 

Hvis dette av en eller annen grunn ikke virker kan det hende det

hjelper å resette modemet før man prøver på nytt. Før å resette modemet

trenger man en binders eller lingnende spiss gjenstand. Stikk bindersen

Lenke til kommentar
Du må gjøre følgendene når du skall bruke D-Link til og dele ut ADSL til flere PC i et nettverk Modemet deler bare ut en adresse til D-Link som igjend deler ut interen IP adresser.

Han hadde jo bare en D-link switch ikke en D-link router og dermed kan han jo se bort fra dette du nevner.

Lenke til kommentar

Takk for lynraskt svar :yes:

 

Lan-lampen lyser i både swithen og i Ericsson modemet.

 

guggen45!

 

Gjelder den oppskriften du har laget for å slå av NAT og DHCP for meg som har en switch bak modemet ? Jeg for står det slik at dette gjelder hvis man har en router?

 

Geir

Lenke til kommentar

Ferdigkjøpte kabler ja.

switchen har gått i flere måneder før jeg fikk adsl. Den kryssede kabelen min har vært brukt mellom to maskiner før jeg fikk switchen, så jeg vet den virker. De straighte kabelene er brukt i switchen før så jeg vet at de virker.

 

Jeg ble plutselig i tvil om jeg har kjørt ipconfig/release og renew mellom hvert kabelbytte? Jeg får hjem å prøve mer etter jobb.

 

Ifølge dere så skal det altså virke "rett ut av boksen" uten noe forandringer i oppsettet på ericsson modemet? Plug and play?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...