feie_bitcha Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Hei! Det har seg slik at jeg og noen kamerater skal arrangere et dataparty for en ca 35 personer. Og vi har klart å skaffe oss 6 stk 8 porters switcher, så lurer jeg på en ting. Går det an å "seriekoble" disse, ved å ta en crosslink fra en switch til den neste osv ? Ikke alle swithvene har uplink, har dette noe å si ? Takker for svar...
EDB Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Skal vel være mulig hvis du har en krysset tp imellom. Mulig det går med vanlig også. Kill me if i'm wrong.
ob1 Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Går som hakka møkk, men med 8 switcher kan dere kanskje oppleve litt forsinkelse i traffiken. Om en switch ikke har uplink betyr bare at dere må bruke en krysset tp-kabel mellom switchene. (Noen switcher er faktisk mer smarte og korrigerer selv om kabelen er krysset eller ikke.)
Wayshot Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Det går an å koble dem i "serie", men det er ikke å anbefale siden det blir mye ekstra trafikk over linkene. En av switchene bør settes opp som topp-switch, som de øvrige fem switchene kobles til.
feie_bitcha Skrevet 25. mars 2004 Forfatter Skrevet 25. mars 2004 Tusen takk for svarene, datapartyet er i morra (Fredag 26.03). Så jeg fikk plutselig veldig kalde bein, litt kjipt om 35 mennesker dukker opp uten at vi kan stille med riktig utstyr. Men nå har jo dere betrygget meg sånn at jeg kan sove godt.
miniPax Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 Jupp. Anbefaler så absolutt å bruke en av switchene som back-bone og så koble de andre opp mot denne, fremfor å seriekoble dem.
CerveZa_ Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 (endret) Anbefaler også å heller bruke en av switchene som backbone: B----------Switch--------7 PC'er A----------Switch--------7 PC'er C----------Switch--------7 PC'er K----------Switch--------7 PC'er B----------Switch--------7 PC'er O----------Server? N----------Server? E----------Server? slik f.eks., da får du 7*5=35 porter ledig, og 3 på backbone som evnt. kan brukes til servere, eller til andre folk. Den switchen som kan behandle mest data raskest (les: beste switchen...) bør brukes som backbone Edit: Husk, hvis ikke switchene er AutoMDI-X (krysser portene automatisk hvis nødvendig), så kobles de 5 switchene med vanlig ukrysset kabel fra uplink på ikke-backbone-switchene til vanlig port på backbone-switch. Uplink---------Ukrysset kabel------vanlig port Uplink---------Krysset kabel--------uplink Vanlig port----Krysset kabel-------vanlig port Endret 25. mars 2004 av CerveZa_
tbend Skrevet 25. mars 2004 Skrevet 25. mars 2004 (Noen switcher er faktisk mer smarte og korrigerer selv om kabelen er krysset eller ikke.) min D-link tar ukryssa kabler mellom den og andre switcher. Hadde et lan med ca 16 stk. Vi kobla alle i serie 8 - 5 - 8 - 5... ( lange avstander ) Blei 50-60 i ping på cs og 5 i ping på BF... pussig men sant!...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå