Gå til innhold

Farlig CPU!


prz

Anbefalte innlegg

Hei! :ermm:

Problemstillingen er som følger:

AMD Athlon XP 2000+
512 DDR
Asus A7V333
WD 120GB
IBM 80GB

Jeg kjøpte for en stund siden en kombinert viftestyring og drevkjøler med 4 vifter. Jeg tenkte jeg skulle tørke litt støv av kabinettet før jeg satte inn "stashet", så jeg skrudde av pcen, nappet ut kablene, og tørket litt støv. Så (kommer til poenget snart :p) satte jeg inn "stashet", og da startet bare viftene å gå, men ingenting annet. Ikke engang hardiskene skrudde seg på. Jeg prøvde å ta ut alle deler og nappe ut alle kabler for så å sette inn det mest nødvendige, men nei :no:. Det fungerte heller dårlig. Noe jeg også sjekket var om pc-speakeren reagerte i det hele tatt. Jeg sjekket at den stod 100% riktig i, og prøvde å starte opp uten minne for å se om den reagerte på det, men nei. Det kom ikke et pip fra den. :dontgetit:

En dag senere eller to drar jeg med pcen opp til en kamerat for å teste litt. Det viser seg at det er CPU'en min som det er noe galt med, for pcen min funker med en XP1600+, MEN får fortsatt ikke hardiskene til å skru seg på av en eller merkelig grunn. Smart som jeg er :wallbash:, så foreslår jeg etter litt at vi kan prøve å putte min "gamle" CPU(XP2000+) inn i hans pc som er en;

A7N8X Deluxe
AMD Athlon XP 2800+
512 DDR

Følgende skjer:
Forsøk nr.1 - maskinen vil ikke starte opp (akkurat samme som skjedde med min, vel å merke)
Forsøk nr2. - Vi resetter CMOS og tar batteriet ut og inn, men det funker fortsatt ikke.
Forsøk nr3. - Dreit i å prøve mer, så vi puttet CPU'en hans tilbake(XP2800+)

Nytt problem oppstår:wallbash:. Nå har han plutselig akkurat det samme problemet som det jeg hadde i utgangspunktet, han får ikke skjermbilde i det hele tatt, men maskinen starter ellers.
Vi prøvde å bytte skjermkort, noe som ikke fungerte. PC'en hans vil heller ikke fungere med den CPU'en som fungerer i min pc(XP 1600+).

Så nå sitter vi her og skjønner mindre og mindre!

1. Hva har skjedd med hardiskene? (De funker forresten i hans pc)
2. Hva har skjedd med hans pc?
3. Hva har EGENTLIG skjedd med min pc? Endret av ProoZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Vi resetter CMOS og tar batteriet ut og inn"

 

 

Ja, reset biosen... ha batteriet ute (kretsen brutt) i minst 5sec. så prøver dere å boote igjen...

 

Merkelig feil dere opplevde, skulle ikke tro en CPU kunne herpe hovedkortet, Harddisken etc etc.. (er sannsynligvis bare noe fucked med Hovedkortet) som sagt prøv å reset biosen ordentlig....

 

Antar det er en ny cpu du nettopp har kjøpt (den som herpa pc'ne) da kan du reklamere å kreve erstatning på utstyret cpu'en ødela dersom det skulle bli nødvendig.

 

PS! husk å skriv feilmelding på CPU'n da sånn at når de tester den herper de systemet sitt og drar seg i huet (ettersom de sikkert lo etter å ha lest feilmeldingen)

 

 

dersom du prøver å boote med en herpa CPU kommer du ikke lengre enn til PIP + blackscreen elns(sist jeg "prøvde")

Samme gjelder dersom du ikke har strøm til CPU..

 

er jo mulig biosen tok kveld og fuxxa litt instillinger som hindrer pc'n i å ta den store prossesorn (mulig biosen hannes måtte oppdateres for å takle så stor prossesor),,, da må dere kjøre den store prossesorn litt "ned-klokka" til dere igjen har en ny versjon av biosen.

 

er altids greit å teste ut mer kos med ledninger etc kan ofte være man har kobla litt feil.......

Endret av Niclas
Lenke til kommentar
Jeg ser du skriver du har tørket støv i pcen din... Det er noe som sier meg at støvtørking kan skape statisk elektrisitet. Hva med å prøve støvsuger?

For det første så tørket jeg bare støv fra selve kabinettet... jeg var ikke bortpå noen komponenter.

For det andre så brukte jeg støvsuger litt. Jeg fikk høre at denne kunne skape statisk elektrisitet, men hvis tuppen på støvsugeren er laget av plast, er vel ikke noen trussel det?

Lenke til kommentar
"Vi resetter CMOS og tar batteriet ut og inn"

 

 

Ja, reset biosen... ha batteriet ute (kretsen brutt) i minst 5sec. så prøver dere å boote igjen...

 

Merkelig feil dere opplevde, skulle ikke tro en CPU kunne herpe hovedkortet, Harddisken etc etc.. (er sannsynligvis bare noe fucked med Hovedkortet) som sagt prøv å reset biosen ordentlig....

 

Antar det er en ny cpu du nettopp har kjøpt (den som herpa pc'ne) da kan du reklamere å kreve erstatning på utstyret cpu'en ødela dersom det skulle bli nødvendig.

 

PS! husk å skriv feilmelding på CPU'n da sånn at når de tester den herper de systemet sitt og drar seg i huet (ettersom de sikkert lo etter å ha lest feilmeldingen)

 

 

dersom du prøver å boote med en herpa CPU kommer du ikke lengre enn til PIP + blackscreen elns(sist jeg "prøvde")

Samme gjelder dersom du ikke har strøm til CPU..

 

er jo mulig biosen tok kveld og fuxxa litt instillinger som hindrer pc'n i å ta den store prossesorn (mulig biosen hannes måtte oppdateres for å takle så stor prossesor),,, da må dere kjøre den store prossesorn litt "ned-klokka" til dere igjen har en ny versjon av biosen.

 

er altids greit å teste ut mer kos med ledninger etc kan ofte være man har kobla litt feil.......

Vi prøvde både å dra ut batteriet og vente noen sekunder OG vi prøvde å resette cmos. Ingen av delene funket :roll:

 

Du sier at det kan være noe fucked med hovedkortet, men hans hocedkort fungerte helt fint, helt til vi prøvde å putte i min cpu.

 

Og nei, CPU'en er ikke ny. Den er i overkant av halvannet år gammel.

 

PC-Speakeren skal også si "beep" e.l. når det er noe galt, men den reagerte akkurat på samme måte på hans pc, som på min når vi dro ut rammet og bootet.

 

Du mener også at vi skal prøve å flashe biosen, men det skal jo være helt unødvendig iom. at pcen hans fungerte helt fint med hans cpu før vi puttet inn min..

 

Han har heller ikke koblet noe feil, for vi prøvde å dra ut alle komponentene hans og putte inn kun det mest kritiske, men det funket heller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg ser du skriver du har tørket støv i pcen din... Det er noe som sier meg at støvtørking kan skape statisk elektrisitet.  Hva med å prøve støvsuger?

For det første så tørket jeg bare støv fra selve kabinettet... jeg var ikke bortpå noen komponenter.

For det andre så brukte jeg støvsuger litt. Jeg fikk høre at denne kunne skape statisk elektrisitet, men hvis tuppen på støvsugeren er laget av plast, er vel ikke noen trussel det?

Støvsuger er ikke noe sjakktrekk nei.

Hva skulle tuppen vært laget av hvis ikke plast?

Lenke til kommentar
Jeg ser du skriver du har tørket støv i pcen din... Det er noe som sier meg at støvtørking kan skape statisk elektrisitet.  Hva med å prøve støvsuger?

For det første så tørket jeg bare støv fra selve kabinettet... jeg var ikke bortpå noen komponenter.

For det andre så brukte jeg støvsuger litt. Jeg fikk høre at denne kunne skape statisk elektrisitet, men hvis tuppen på støvsugeren er laget av plast, er vel ikke noen trussel det?

Støvsuger er ikke noe sjakktrekk nei.

Hva skulle tuppen vært laget av hvis ikke plast?

Den KUNNE vært laget av metall? :roll:

Men uansett; jeg støvsugde ikke direkte på noen komponenter og jeg var ytterst forsiktig! :p

Lenke til kommentar

Det er flere typer plast som lager og lagrer statisk elektrisitet. Pleksi-glass er vel den mest kjente av disse.

En ting en også må tenke på er at støv blir lett ladet (gir utslag hvis du har mye støv i maskina).

Det beste er å bruke luft, lavt trykk. Og styr strålen vekk fra tilkoblings pinkter. (kontakter).

Lenke til kommentar

OK! Kanskje jeg kortsluttet hovedkortet mitt og kanskje til og med CPU'en ved hjelp av støvsuging! :wallbash:

Problemet her er jo ikke om jeg kortsluttet eller ødela noe på hovedkortet med støvsugeren. Problemet er heller hva i all verden har skjedd med kameraten min sitt hovedkort? Hva skjedde med hardiskene mine? Vi fikk jo bekreftet at det var min CPU som var gåen i min pc, men hvis man setter en gåen CPU inn i på et annet hovedkort, så skal ikke den klare å ødelegge hovedkortet? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...