Gå til innhold

multimeter..


Anbefalte innlegg

såvidt jeg har forstått, så er multimeter noe man bruker for å måle volt og sånt..

er ikke sikker men.. så det hadde vært fint om dere rettet meg..

jeg har nå funnet ut at jeg sparer meg for mye bry med å skaffe meg en slik.

har dere noen annbefalinger til noen jeg kan kjøpe, gjerne hvor jeg kan på kjøpt det også..

 

og hva med den på clas ohlson, er den noe særlig? (fikk reklame i posten..)

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
såvidt jeg har forstått, så er multimeter noe man bruker for å måle volt og sånt..

er ikke sikker men.. så det hadde vært fint om dere rettet meg..

jeg har nå funnet ut at jeg sparer meg for mye bry med å skaffe meg en slik.

har dere noen annbefalinger til noen jeg kan kjøpe, gjerne hvor jeg kan på kjøpt det også..

 

og hva med den på clas ohlson, er den noe særlig? (fikk reklame i posten..)

Jeg har denne: CALTEK Multimeter CM2701

 

Den koster 298,- på Clas Ohlson og fungerer meget godt! :yes:

Lenke til kommentar
vet du hva som er forskjelle på den pg CALTECH CM 1100?

jeg har bla.a. tenkt å bruke ten tim min GBC og for å måle hvor mange volt power on og hdd ledene trekker/går på..

 

og så kan den jo bli nyttig senere også.. ;)

Jeg vet ikke forskjellen, men jeg regner med at nøyaktigheten er bedre på det som er litt dyrere. I tillegg er det litt mer solid. Men til hobbybruk så tror jeg nok den billigste av dem holder i lange baner.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål nå som vi er inne på emnet: Hvordan/er det mulig å måle frekvens på et multimeter? I såfall, hvordan gjlr jeg det på mitt multimeter (har 15-124 på Biltema)?

Dette multimeteret kan ikke måle frekvens. Jeg sjekket manualen på sidene til Biltema.

Lenke til kommentar

Ai ai ai! Her var det mye uvitenhet.

 

Men til dere som ikke har peiling på elektronikk og vil kjøpe seg et billig og greit multimeter, så ville jeg gått for CM2701 til kr298 på Clas Ohlson, eventuelt 15-274 til kr189 på Biltema. Har selv hatt et dyrt multimeter. Ble bøffet ganske raskt. Kjøpte et billig multimeter på Biltema. Har klart meg med det siden.

 

 

Vær obs på at nøyaktigheten er oppgitt til 1,5%. Dvs at måler du 230V, så kan det være fra til 226,55v til 233.45V . Betaler du mer er det ofte nøyaktigheten du betaler for.

 

 

Men til å måle ladespenningen på en bil og sånn gjør et billig Biltema multimeter susen.

 

 

MVH Øyvind

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med å måle strøm! Måler du strøm "over" en komponent i en PC e.l. så kortslutter du den komponenten. Mange som har tabba seg ut når de f.eks. tenker at de skal måle strømmen i stikkontakten. (Multimeteret overlever nok. Må bare skifte sikring etterpå.)

Jepp, strøm måles i serie og spenning i parallell. :yes:

Lenke til kommentar
Hvordan virker diode testeren?

Diodetesteren måler terskelspenningen for dioden.

Takk takk. Og terskelspenning er? Den spenningen den må ha for å lyse?

Multimeteret prøver seg frem med spenninger fra 0 V, og til opp til den spenningen som gir en strøm gjennom dioden. Terskelspenningen er den spenningen som må til for at dioden skal lyse ja... :yes:

Lenke til kommentar
Vær forsiktig med å måle strøm! Måler du strøm "over" en komponent i en PC e.l. så kortslutter du den komponenten. Mange som har tabba seg ut når de f.eks. tenker at de skal måle strømmen i stikkontakten. (Multimeteret overlever nok. Må bare skifte sikring etterpå.)

jeg hadde i første omgang tenkt å måle leds'ene fremme på pc'n..

betyr det at det ikke går, eller betyr det at ledsa må stå i når jeg gjør det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...