Gå til innhold

Sata Harddisk, Windows XP finner ikke, Krise!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kjøpt en ny PC til kjøpt ny PC til familien til kjæresten min og tenkte jeg skulle kjøpe SATA harddisk, noe som jeg ikke har prøvd før.

 

Men jeg driver nå og skal installere Windows XP på den, men når den har starta windows installasjonen sier den at den ikke finner noen harddisk enhet og derfor ikke kan fortsette.. :cry:

 

Jeg har prøvd å trykke F6 for å legge inn SCSI eller RAID drivere men dette hjalp ikke.

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å få det til å virke? Jeg har lovt de at jeg skal ha den klar i dag så jeg er veldig på utkikk etter hjelp:/

 

Håper noen har svar!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et ASUS a7v600 hovedkort.. Jeg finner Hardisken i den setupen som er for Raid og/eller Sata, men når jeg er der får jeg ikke valgt noen av valgene ( Create Array osv ). Virker som tastaturet ikke virker, men jeg får trykt "ESC" for å komme ut.

 

Jeg har lest den SATA guiden, men jeg fikk det fortsatt ikke til:/

Lenke til kommentar

Noen som vet noe jeg kan prøve? Alt på hovedkortet står slik det kom fra fabrikken. Jeg har koblet til S-ata 1 connectoren og brukt vanlig strømkabel som jeg har brukt på alle harddisker jeg har hatt før.

 

Maskina finner som sagt harddisken i "raid biosen" hvis jeg kan kalle det det. Der hvor man lager "array" og disse tingene... Hvorfor finner da ikke XP installsjonen disken?

Lenke til kommentar
Hei! Jeg tror jeg kanskje kan hjelpe deg. Det kan hende hvis du går inn i diskmanagment så ligger muligens den der som et uformatert medium. Formater denne disken også popper nok disken opp på min datamaskin :)

Velkommen til forumet.

 

Kanskje lese postene litt bedre før du svarer ;)

 

Han skal installere xp på disken.

Lenke til kommentar

Bygde nettopp en pc med sata WD raptor som OS disk på det Hovedkortet. Kåla mye for å få d til. men det skal funke å trykke F6 under install for å installere drivere fra floppy. Bruk de nyeste VIA driverneVIA satadrivere

Keyboard funka ikke under XP innstall før Keyb drivere var blitt lagt inn! Da trykka jeg F6 og fikk mulighet til å legge inn fra floppy. (trykka på F6 knappen under hele installen til d funka :roll: )

Sjekk om d funker med andre jumper innstillinger og (master, default etc). :thumbup:

 

her annet forum om problemet: A7V600

Endret av NeT_strider
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar! Jeg har ikke fått gitt tilbakemeldinger for jeg måtte dra til militæret rett etter jeg posta posten.

 

Problemet er imidlertidig fortsatt der :no:

 

Jeg skal prøve å forklare litt bedre hva problemet er nå.

 

Jeg har som sagt et Asus a7v600 hovedkort og en Western Digital 160 GB SATA harddisk. Kan det være at hovedkortet kun støtter SATA hvis jeg installerer 2 stykker? I manualen til hovedkortet står det nemlig ingenting om å installere en SATA disk men bare SATA Disks.

 

I manualen står det også at under "ADVANCED - I/O Device Configuration" skal det være et punkt som heter "Onboard Serial ATA Boot ROM" og at jeg her kan velge enten Enabled eller Disabled. Dette punket er ikke i biosen jeg har. Jeg skjønner ikke det.

 

Som en midlertidig løsning har jeg satt inn en gammel 20 GB harddisk og installert XP på denne, men harddisken blir ikke funnet i Windows heller. Ei kan jeg heller som sagt ikke finne den under installasjonen av Windows XP.

 

Noe annet jeg har prøvd er å gå inn på "VIA Tech RAID BIOS utility". Denne går jeg inn på ved å trykke "TAB" tasten før maskinen begynner å boote. Her ser jeg Harddisken, men jeg skal egentlig kunne velge "Create Array", "Select Boot Array" og flere menyvalg, men her virker det som tastaturet ikke virker. Jeg får ikke valgt noe. Det eneste som virker er å trykke ESC tasten.

 

Er det noen som har noe forslag til hva jeg kan prøve? Jeg kjøpte SATA fordi jeg trodde det var enkelt og greit samtidig som det var raskere. Maskinen er også til familien til kjæresten min så jeg har veldig lyst til å greie å fikse dette uten å måtte bytte HD eller hovedkort :)

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar

Da burde det vel vært nevnt ett sted? F10 Lagrer og går ut av biosen...

Står ingenting mer om det:(

 

Kan det være at jeg må bruke den Sata strømforsyningen? Den "vanlige" som jeg har brukt passer perfekt så jeg ser ingen grunn til at det skulle være problemet? Da hadde den vel heller ikke funnet harddisken i Raid biosen?

Lenke til kommentar

Jeg har nå installert den drivern som er spesifisert ovenfor her, og da dukker det opp et ikon nede ved klokka. Når jeg klikker på denne finner den også Harddisken, men jeg får den ikke til å komme opp i Min Datamaskin.

 

Det må da være en måte å få dette til å virke på når jeg finner den noen steder???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...