Gå til innhold

CeBIT: Den lange kortversjonen


Anbefalte innlegg

intel_wafer.jpg

Dette kan vel ikke være Prescott? Hver die her er ca 1cm2 (det gikk ca 30 stk. på tvers av 300mm2 waferen og de er ca kvadratiske) Ser ut som om halvparten av waferen (annen hver linje) er SRAM brikker og den andre halvparten er ett eller annet design som ikke har så mye cache at det er synlig.

 

Jeg et ikke. Synes bare det så litt merkelig ut.

Når du sier det så tror jeg jammen meg du kan ha rett i at dette ikke er Prescott, ligner egentlig ganske mye på Hammer-kjernen, men den er det naturlig nok ikke. Dette må undersøkes nærmere...

 

Kan tenktes at det er P4EE/Xeon MP, for så vidt jeg kan forstå er dette brikker på ca 2x1 cm, hvor ca halvparten av størrelsen er cache.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var uten tvil MYE rått på CeBIT i år :)

 

Det at Shuttle maskinene starter med å legge PSU løsningen på utsiden likte jeg :) Men likte ikke helt at de ikke har "midtstilt" 5.25" brønnen og 3.5" brønnen ...

Var vist endel interesse for Shuttle der har jeg skjønt :)

Lenke til kommentar
Og hva av dette var det som var viktig nok til å vekke resten av oss reisende for da?? Det var forbanna plagsomt å måtte stå opp så forbanna tidlig for at du skulle rekke en eller annen ting på fredag.... Håper for din samvittighetsskyld at det var noe svært viktig!!

(litt offtopic men)

 

Var faktisk noen i reisefølge som ville stå opp så tidlig også ;)

 

(undertegnede var en av dem)

Lenke til kommentar
Og hva av dette var det som var viktig nok til å vekke resten av oss reisende for da?? Det var forbanna plagsomt å måtte stå opp så forbanna tidlig for at du skulle rekke en eller annen ting på fredag.... Håper for din samvittighetsskyld at det var noe svært viktig!!

(litt offtopic men)

 

Var faktisk noen i reisefølge som ville stå opp så tidlig også ;)

 

(undertegnede var en av dem)

 

Det var jeg og. ekke alle som drar til Cebit for å sitte å drekke på en pub i bommelsen.

 

Eneste jeg savner (Av de hallene jeg var i) var skjermene til Sony og LG/NEC (Jeg mener LG, Civilix mener NEC). Jeg har aldri i mitt liv sett noen flatskjerm som var så klar som noen av de sony skjermene. De var rett og slett råe.

 

LG/NEC sin 3d skjerm var noe av det råeste. Bilde var 3ddimusjonalt og et kamera som følgte med på persjonen som sto foran skjemen. Bevegde persjonen seg snudde bilde etter han. meget tøft.

Lenke til kommentar

Synes egentlig siste dagen på messa ble vel lang. Fikk sett mye spennende, men på slutten av dagen ble det litt i meste laget. Derfor kunne jeg helt klart tenkt meg å sovet litt lengre. Tror ikke jeg hadde gått glipp av noe alikevel.

 

--NOXiC

Lenke til kommentar
Flott artikkel. Fatter bare ikke hvorfor folk er så gale etter Shuttle og lignende for tiden...

Endelig en som har forstått det! Jeg liker ikke barebone. Det er jo praktisk og sånn men jeg er en av de som har nostalgiske følelser knyttet til store pc kabinetter.

I tilleg så er det ikke plas til en dritt i de. Hvor mange harddisker får du inni en shuttle?

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
DesertGlow: Jeg tenkte det samme, men 2x1cm er _veldig_ ugunstig og uvanlig formfaktor... kan jo være 2x2 cm, men da snakker vi Itanium størrelse og på de brikkene utgjør SRAM ca 3/4 deler av die.

Kan det ikke være Dothan da? Utifra bilder synes jeg at det ligner en del.

 

Edit:

dothan.jpg

Endret av rlz
Lenke til kommentar

rlz: Dothan er nok for liten. kanskje det er en tidlig stepping av Dothan. før den ble krympet eller.no. Ser at det er en del forskjeller i SRAM delen, men hovedproblemet med å anta at dette er Dothan er at den bare er 87mm2 og den waferen har ca 200mm2 dies. (eventuelt 400mm2 eller to typer 100mm2)

 

Nå lager jo Intel tusen forskjellige brikker så det kan jo være hva som helst, men om det bare er en type brikker på den waferen (hvilket er mest sannsynlig) så er det et design med mye cache!

 

Godt forsøk da! Prøv gjerne flere alternativer. Jeg nøler ikke med å finne 5 feil! ;)

 

hmm... ble veldig usikker nå! tittet litt mer nøye på brikkene og Dothan matcher faktisk grisebra. Antagelig er det en tidlig stepping av Dothan. Den Dothan brikken rzl fant ser ut til å være en krympet versjon. Spesielt SRAM'en er blitt skreddersydd.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Hvor mange harddisker får du inni en shuttle?

Tre, hvis du kutter ut den optiske enheten (og hvem er det egentlig som bruker sånt nå til dags?).

Hehe

 

Bruker faktisk det optiske drevet nå kun når jeg innstallerer OS og drivere...

Når jeg tenker meg om er det lett å ikke være avhengig av den da jeg har brenner på maskin nummer 2. Men det er også lett å modde så du får plass til en disk til under 3.5" "innvendig brønn" saken. Så det er ikke noe problem å få 3 disker og alikevell ha et optisk drev itillegg :)

Lenke til kommentar
Hvor mange harddisker får du inni en shuttle?

Tre, hvis du kutter ut den optiske enheten (og hvem er det egentlig som bruker sånt nå til dags?).

Stemmer... Remote install server over nettverk og Intel Boot agent løser de få situasjonene du trenger CD.

 

shuttle_expower.jpg

Er ikke den litt stor? (strømforsyningen)

Det er jo ekstra stress å dra med seg en slik kloss som henger på ledningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...