Gå til innhold

Kommandoer i terminal..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Skrevet

google er en fin ting å bruke

Skrevet

Trykk tab to ganger etterhverandre, så får du se en liste. Bruken av "man <kommando>" forteller deg mye, Google forteller deg resten.

Skrevet

Gå inn i en terminal (aterm,xterm) og trykk tab to ganger og y for å vise alt. Så kan du ta man det du vil vite mer om.

Skrevet

lsusb er jo også en fin ting. Eller bare ls - gjerne ls -laR | grep <hva leter du etter>. Hvis du vil søke igjennom hele maskina er jo locate fin - husk bare updatedb en gang i blant. Men dette gjøres jo av cron. En annen måte å kjøre ting automatisk på et gitt tidspungt er jo at. wget er jo en flott sak - henter hva du vil ha. wget http://blahblah. kombinert med nohup kan du starte en nedlasting og gå din vei. da gjør du slik: nohup wget ftp:/haha.com/flott-mappe/* --wget-sine-mange-options-RTFM > /dev/null & &.

Det var en del flotte komandoer, samt en del pipes

Skrevet

Rart at ingen har nevnt det, men man trenger bare trykke tab to ganger og så svare "yes", så får man en hel liste.

;p

Skrevet
ok, siden ingen har nevnt det så gjør jeg det. trykk på tab 2 ganger og så trykker du Y. :laugh:

Du trenger ikke å gjenta det som allerede har blitt sagt èn gang. :angry:

Skrevet (endret)

trykk på knappen over caps-lock knappen to ganger og så trykk knappen mellom T og U

(men det gjelder vel ikke alle shells? -jeg bruker tcsh og her funkar den inte)

:green:

Endret av greigster
Skrevet
(men det gjelder vel ikke alle shells? -jeg bruker tcsh og her funkar den inte)

Det er fordi tcsh suger nudler. Du må nok trykke C-d (Ctrl+D) for å få to-tabs-effekten. Så klart, i bash og resten av den ikke-sinnsyke verden betyr C-d at man ønsker å logge ut, så her er det duket for mye moro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...