Gå til innhold

Mini-x86 fra VIA


Anbefalte innlegg

genial htpc

Jepp, skulle gjerne sett denne med integrert TV-tuner, TV-ut og en bra 5.1-lydkrets, kanskje også med IR-led så man kan bruke fjernkontroll på den. Dette og integrert PSU gjør selvfølgelig at den tar litt mer plass, men da slipper man i hvertfall eksterne bokser og får massevis av funksjonalitet.

 

Simen1: hva med å bygge det inn i en psu da.. 12x12 samme som 120mm vifte så den funger fint i en mist psu.. så legge den oppå en dvd spiller og en hd så har du den kompette mm maskinen

PSU'er er "digre" bokser. Hele PC'n kunne potensiellt blitt så liten at den fikk plass inni en 3,5" harddisk om man hadde integrert alt i en pakke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag til htpc:

VIA's prossorer kan til tider være for svake til multimedia oppgaver. (feks mpeg2 encoding uten maskinvare støtte er veldig ressurskrevende for CPU)

 

Men det har faktisk kommet en P4-mini-itx kort (den er ikke via sin) (se mini-box.com)

 

Man kan bruke en p4 CPU og underclock'en (spare strøm og varme).

Hivs man bruker en zalman CPU kjøler (og dropper vifta).

Men det viktigste er en fin kabinett (som er fin og bra til avkjøling)

Se på denne her fra Hoojum. Hvis man bruker en "silent" vifte til kabinet ventilasjon så blir den en "lydløs" rå ******!

(Kabinetten er så liten at kab. vifta vil også blåse sterkt på CPU ribba!)

 

Eller hva?

Lenke til kommentar

Rottepostei, selv benytter jeg dette, kabinettet, men til det må du ha 17x17 cm.

 

Bruker selv via M1000, den er ikke vifteløs, men det kabinettet kommer med 2 innebyggede støysvake 40x40 mm vifter, jeg tok av den orginale 40x40 mm vifta som fulgte med hovedkortet, og erstattet med en av de som er med kabinettet, fungerer greit, men noe varmt blir det.

 

Utmerket maskin til DVD avspilling, musikkavspillling o.l. Vel har ikke testet dvi, men til vanlig DVD avspilling, meget bra

Lenke til kommentar
Via har jo også et kort med integrert PSU, men det er Mini-ITX (17cmx17cm) og krever eksternt adapter.

http://www.viaembedded.com/product/epia_tc...therboardId=201

Takk det viste jeg ikke..

 

Men for å prike litt: Så lenge det kreves en ekstern adapter så er det egentlig bare snakk om deler av PSU'en som er på hovedkortet. (DC-DC-delen er på kortet, mens AD-DC-delen er ekstern)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Det er den beste tekniske løsningen å ha AC-DC delen ekstern. For det første kreves det spoler for å sette ned spenningen (som er fysisk store), for det andre dannes det veldig my varme under AC-DC prossesen!

Jeg er klar over det.

 

Og hvis du har ekstern harddisk så slipper du å ha det også i PC'n, og hvis du har ekstern CD/DVD-brenner så slipper du å ha det også i PC'n osv... Skjønner du hvor jeg vil? Hvorfor ikke bare stappe mest mulig inni EN minst mulig PC? det ultimate må jo være å ha EN PC på størrelse med en fyrstikkeske og ikke 50 små fyrstikkesker rundtomkring som gjør hver sine små oppgaver og et helt kråkereir av kabler i mellom? (Ja, jeg setter det en smule på spissen her ;) men du skjønner vel hva jeg mener)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

nei, det er kun via sine kort somer på 18x18, med onboard cpu. skal du ha en amd, så er de minste hovedkortene på 25,5x25,5, mini-atx.

om du skulle bestemme deg for et via mini/nano -itx hovedkort, så kjøper jeg med glede atalon -m prosessoren din

Lenke til kommentar

jeg har alldri sett bærbare pcer i løs deler (hovedkort og cpu), men mobile atalon er vell den prosessoren som er beregnet for bærbare pcer, bare med et annet pin anntall. unasett så har ikke bærbare pcen agp slot, eller pci. tipper at amd mobile prosessorene er tenkt på overklokkere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...