Gå til innhold

Sliter med en Harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 * Maxtor 200GB harddisker.

 

Jeg leste _denne_ posten (sticky) om hvordan du får Windows til å utnytte mer enn 127GB av harddisken,. og la inn reg-fila.

 

Etter bootup klikka jeg på formater på Harddisk 1 (0 = oppstarts disken med windows etc på)

 

Tok fullstendig formatering NTSF filstystem... -

Så etter langt og lengre enn lagt kom det opp en melding om at Windows ikke klarte å formatere disken... det etter at den var rundt 80% ferdig..

 

Nå er det sånn at disken ikke dukker opp på min datamaskin, heller ikke på "Administrator Verktøy - Datamaskinbehandling - Diskbehandling (DriveManagment)

 

Men

-! Den dukker opp i biosen

-! Den er på lista over komponenter (@ System - Enehetsbehandling) og der står den som feilfri.

 

 

Jeg har "reinstallert" driverne til den osv, uten noen nytte.

Jeg prøvde å bruke Windows XP installasjonen for å formatere disken men når man skal velge partisjon å installere windows på står denne disken oppført som

utilgjengelig... men den står der... Bare det at "Installasjons programmet ikke har tilgang til den"

 

 

WOOOT DOO!? Jeg hadde 70 GB film på den, men de kan jeg avse bare jeg får disken til å fungere igjen... Jeg har brukt disken før uten problem... den står oppført som Slave... altså rett under Masterdisken som jeg booter fra og har windows på...

Denne disken fungerer helt fint.. og jeg har klart å utnytte alle GB'ene på den (DiskManagment - > å formaterte den partisjonen på 61,3GB) denne fungere helt som den skal.

 

 

Trenger hjelp, har sløst bort noen timer på dette nå... skulle også laste ned MaxBlast3 men Maxtor siden er noe dritt og jeg kan ikke laste det ned fra den... det er kø på den DC++ servern jeg er logget på så jeg får det ikke ned med det samme..

 

Vis meg at dere er sikkelige pro's å hax meg en løsning nå da :)

Endret av Niclas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

 

Når du formaterer en disk/partisjon FJERNER du ALLE DATA som ligger der.

 

 

Søk på Google etter GetDataBack som _kanskje_ kan redde noe av dine data.

 

 

Mvh,

Thomas.

Nå er det sånn at disken ikke dukker opp på min datamaskin, heller ikke på "Administrator Verktøy - Datamaskinbehandling - Diskbehandling (DriveManagment)

 

Men

-! Den dukker opp i biosen

-! Den er på lista over komponenter (@ System - Enehetsbehandling) og der står den som feilfri.

 

Du skjønner ikke.

 

Jeg tar det ikke så tungt med de GiB'ne film. jeg vil bare kunne bruke disken igjen.,..

 

Jeg har ingen mulighet til å bruke den sånn som det er nå. Det er det jeg trenger hjelp til ikke å få tilbake filmene mine.. de laster jeg ned igjen på _noen_ netter.

Lenke til kommentar

Heisann..

 

Den er grei. :) Noen tar tapet av mange GiB med "data" ganske hardt.. :scared:

 

 

Jeg slet selv med litt småsnags ifm med installasjon av 200GB Maxtor (7200RPM, 8MiB Cache) første gangen, men etter re-installasjon av Windows XP Pro SP1 Ru1 English fungerte det fint.

 

Siden du skriver at formateringen stoppet på ca 80% kan det jo tyde på at Windows støtte på problemer underveis.

 

Prøv å kjør Maxtor PowerMAX og se om du finner feil på disken.

 

Eller kan jeg anbefale deg å prøve å boote på en Linux cd og formatere partisjonen der (avansert).

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte det Maxtor Power tingen...

 

Den fant ut at disken feilet i noe... fikk bare opp en sånn sjuk kode som jeg kunne bruke for å få returskjema fra Maxtor.com siden...

 

Er litt knotete å drive å sende fra meg HDD'n så jeg tenkte jeg skulle prøve å fikse litt på den selv....

 

Kjørte "Low Full Format"

Den holder nå på å fiske hver eneste LBA på hele harddisken... altså 3,9 Milliarder LBA... noe helt sjukt mange... tar meget lang tid kjøre gjennom alle disse... men jeg holder på..

Var kommet ca 50% når jeg sto opp i dag... da hadde den stått å gått i ca 15 timer elns.

 

Tror dere muligens dette kan hjelpe eller må jeg sende inn disken uansett... -.- *håpe det virker*

Lenke til kommentar

Hei igjen..

 

Hvis du får feilkode som programmet sier er gyldig grunn til å bytte disk, så gjør det.

 

J#vlig kjipt å miste masse data fordi disken er halvveis gåen.

 

Bytt harddisk.

 

Har du kjøpt den på en butikk i Norge, er det de du skal ta kontakt med for å få byttet.

Oppgi serienummer på harddisken, kjøpsdato, og legg gjerne med loggen fra programmet.

 

Lykke til!

 

Mvh,

Thomas.

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har så mye greie på akkurat dette problemet, men du kan kanskje prøve å bruke gode gamle FDISK til å lage en FAT32 partisjon på disken. Du finner programmet med å søke på nettet, også finnes det jo på Win98 plata

Du har nok aldri prøvd det gamle fdisk programmet på en 200GB disk? Hvis du prøver så får du nok endel overaskelser. Det gamle programmet får hikke når du kommer over 64GB.

Lenke til kommentar

Som jeg sa:

Disken har fungert helt flott...

 

 

MEN windows støttet ikke disker over 127GB. (noe jeg har fiksa nå)

 

Disken ble furten etter at jeg la inn reg-ting... mens WINDOWS holdt på å formatere (Min datamaskin -> Høyreklikk -> Formater) klikka den på rundt 80%.....

 

Etter dette ville ikke windows ha noe mer med disken å gjøre... Jeg fant den fint i DOS, jeg fant den da også i Maxtor Power...

 

Jeg skrev hele disken på nytt med nuller på hver eneste liten blokk/LBA eller hva det nå enn er. Jeg scanna den på nytt og fiksa opp i feilen på disken

 

Disken går nå som ei klokke...

 

Eneste som er stein i dette tilfellet er WINDOWS, måtte det brenne lenge i ******* må lære meg Linux e.l. snart asss.

Så jeg fortsetter å bruke disken til den takker for seg (3 års garanti) ettersom den bare er 6månder elns er det jo ikke noe stress med reklamsjon... iafall ikke ettersom jeg kan ta det via jobben :)

 

Som sagt, funker helt fint nå ettersom jeg re-skrev hele tingen med Maxtor Power (Tusen takk til Noob'n som informerte meg om det prog'et)

 

 

har nå evig med Fri Harddisk plass... får se til å hute meg på LAN å hente tilbake noen av de filmene jeg mista (som jeg har lasta ned å andre kopiert fra meg)

Går jo evig fort å kopiere med 1GBits nettverkskort :)

 

§§ Ikke stol på noe signert av Microsoft Windows etc §§

 

Kjekt med Maxtor disker når man har tools som Maxtor Power og MaxBlast fikser disken fra mange probs lagd av windows :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...