Gå til innhold

Hvilken verson skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

Jeg har i lengere tid hatt planer om og sette opp en server, etter som microsoft krever så mye penger for sine versoner, så har jeg sett på Linux som ett alternativ.

 

Men det er da vanskelig og skaffe informasjon om hvilken verson jeg skal velge, noen som har erfaring med serveroppsett. :roll:

 

GI MEG ETT TIPS DA FOLKENS :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer helt an på hva du trenger den til. Hva du behøver av features og selvsagt hvilke hardware du har.

 

Clarkconnect leverer en utrolig lettvint gateway med mulighet for FTP- og HTTP-server. I tillegg har den innebygget DNS og DHCP. PPPoE er inkludert og jeg kommer ikke på så mye mer.

 

Fortell litt mer om hva du trenger.

 

Ja, den kan styres via HTTP.

Lenke til kommentar
har du ikke penger hehehhehehe hva er det du gjør i fri tiden a la meg se på det så kan du få det bilig :cool:

:roll:

 

Du kan også vurdere Smoothwall som er en brannmur rippet for andre tjenester, noe som burde gjøre den mer sikker.

 

Igjen... Kommer an på hva du har behov for.

Lenke til kommentar

Jeg vil bruke den til webserver med ftp, og styring av ip-adressering av lokalnettverk samt deling av bredbånd når dette anskaffes.

 

jeg har penger... men ser ikke behov for og bruke mange tusen på ett program når jeg heller kan bruke det på hardware-oppsett....

 

Vurderer bygge en server med basis i AMD 64-prosessor da. med minimum 1gb minne. og 2x250gb SATA-disker.

 

tanken om dedikated server til spill har også streifet tanken.....hm... bør jeg heller vurdere en verson fra microsoft??? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Såpass, ja. Da bør du vurdere å bruke Debian eller Clarkconnect.

Hvor kan det skaffes????

 

Pris????

Hvis du har tenkt til å bruke Linux må du slutte å være hjelpesløs. Et kjapt søk på google hadde gitt deg svaret ditt.

 

Men ang. pris kan det nevnes at begge er gratis, noe de fleste Linux distroer er.

Lenke til kommentar
Jeg vil bruke den til webserver med ftp, og styring av ip-adressering av lokalnettverk samt deling av bredbånd når dette anskaffes.

 

jeg har penger... men ser ikke behov for og bruke mange tusen på ett program når jeg heller kan bruke det på hardware-oppsett....

 

Vurderer bygge en server med basis i AMD 64-prosessor da. med minimum 1gb minne. og 2x250gb SATA-disker.

 

tanken om dedikated server til spill har også streifet tanken.....hm... bør jeg heller vurdere en verson fra microsoft??? :dontgetit:

Jeg ville heller kjøpt en egen router/firewall for styring av IP-adresser. Bør være en egen boks. Ellers er det stor sannsynlighet for at du åpner opp nettverket til hele verden.

 

Antakelig så er det nok å kjøre 32 bit (ikke AMD64), hvis du ikke skal kjøre et skikkelig stort databasesystem, hvor du også vil ha behov for mer minne.

Lenke til kommentar

Høres ut som du skal ha en "stor" distro, ikke clarcconnect. Vil anbefale _Debian_, eventuellt fedora (UTEN X!!!) hvis du er ute etter en lett install (og mer knot senere). Kansje slack hvis du ikke bryr deg om et skikkelig pakkesystem. Men personlig mener jeg debian + apt-get 2.4 kernel er det beste på en sånn server.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...