Gå til innhold

hva kan jeg bruke som veske i vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:blush: jeg bare så på Hoax han sa jo 50% forstveske. synes dette hørtes mye ut sp jeg ville spørre. om 50-50 ikke er riktig hva er da riktig blanning??

Det jeg bruker heter "50% ferdigblandet frostvæske - klar til bruk" kjøpt på Statoil.

 

Du får også kjøpt konsentrat og da må du tynne det ut med batterivann (enklest og mest riktig å bruke!) blandings forholdene står på flasken, men du finner nok ikke "PC kjøling blandingsforhold" betegnelse der, så bland ut det tynneste forholdet og hvis det blir dårlig så øk på med frostvæske konsentrat.

Endret av Hoax
Lenke til kommentar
Jeg ler av alle forslagene om å bytte ut vann med urin..... :p

hehe men jeg tror det faktisk kan gå for urin i utgangspungetet er sterilt... men jeg tror ikke at urin med alger lukter særlig kbehagelig ;)

 

som sakt over trenger man ikke noen stor tank da dette kun brukes for å gi pumpa en evig helt lik tilgang på vann, og til utlufting. tankene kommer i mange former og størrelser. hvis du har trangt om plassen imme i kabinettet kan du kjøpe en tank som er til å ha på utsiden (festes som regel bak på kabinettet).

Lenke til kommentar
2 deler urin, 2 deler destilert vann og 1 del frostveske er greit.

eller 4 deler urin og 1 del frostveske.

eller 4 deler destilert vann og 1 del frostveske.

eller...

drikk 2.3 liter cola så fort som mulig. vent så til du kjenner blære er HELT full.

tøm deg så oppi en stor kasserolle. tilsett ca. 5 DL destilert vann, og rør godt.

smak så til med litt frostveske, og krydr det hele med en desj fargestoff som reagerer på UV lys.

 

Serveres kald :yes:

 

håper det smaker :thumbs:

Lenke til kommentar
Du kan jo bruka vanlig vann, og lage et kammer med ein kraftig UV-lampe. UV-lys steriliserer bakterier  trur eg.

 

Kvakksalveren er faktisk inne på noe der..

 

Greit nok... UV lys steriliserer ikke bakterier.. Det dreper dem... Nyere vanrenseannlegg bruker UV lys til å ta livet i vannet som passerer.. Enkelt og greit, uten bruk av filter og kjemikalier.. Laboratorier har også UV lamper stående på om natten for å ta livet av bakterier på benkeflater ol.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5 liter væske i kjølesystemet? Det hørtes jo umiddelbart litt voldsomt ut. Men ok, hver sin lyst.

En "riktig" blanding som vil fungere for de aller fleste, er 85% vann og 15% frostvæske. Altså i ditt tilfelle; 4,25ltr vann og 0,75ltr frostvæske.

 

"Destilleringsvæsken" du snakker om er nok noe du har misforstått. Sett en tykk strek over det ordet, og glem det.

Det er mulig at du kanskje tenker på et algedrepende middel, når du nevner destilleringsvæske? I så fall behøver du strengt tatt ikke tenke på det, da frostvæsken i seg selv vil hemme algevekst og korrosjon i systemet.

Lenke til kommentar

okay. takk for svar.. 5 liter var bare et eksempel.....jeg har akkurat vært på statoil og kjøpt meg "anti freeze konsentrert frostvæske"

jeg hørte noen snakket om 50 - 50 ferdig blandet frostvæske.. hva blir blandings forholdet da? var helt grønn innen væske til vannkjøling før dette. skjnte ikke helt om jeg skulle ha desileringsvæske eller ikke. men da er det ute av værden nå :D

 

takk igjen

Endret av Fa^Xe
Lenke til kommentar

Jada, det finnes ferdigblandet frostvæske også. Ingenting galt med den i og for seg, men en slik blanding bør du unngå å bruke som den er. Årsaken er rett og slett at en 50-50 blanding vil gi et dårligere resultat, kjølemessig sett.

Frostvæske som sådan har en lavere varmeledningsevne enn vann, og dermed bør frostvæskegehalten holdes på et lavt nivå, for best resultat.

Og som allerede nevnt; 10-15% frostvæske er mer enn nok!

Hvor mye du evnt behøver av ferdigblandet frostvæske er jo et enkelt regnestykke, som jeg regner(!) med at du fikser sjøl! :thumbup:

Lenke til kommentar

Håper denne testen her fjerner all tvil om hva som er den beste kjølevæsken for vannkjøling.

PC Water Coolant Chemistry - Part I

 

Testing2.jpg

 

PS! Ønsker en mer info om vannkjøling burde du lese artiklene hos overclockers. Artikkelen om hvilken kjølevæske er kanskje ikke utfyllende nokk? Er bare på 7 sider men det er bare part I, så det kommer mer.

 

 

WaterQual_table.gif

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...