Gå til innhold

Få maskinen til å tie stille, kostnad?


007CD

Anbefalte innlegg

Har en båkebøtte av en maskin og en far som slettes ikke liker støyen fra den.

Og begge 2 er like vanskelig og få til å tie stille, tror at det er lettest med maskinen.

Men hva trenger jeg?

 

Har en Q-Tec 450 strømforsyning, burde jeg kaste den ut eller holder det med å skifte vifter, er Dual Fan Gold, nye vifte forslag godtas.

 

CPU kjøler er av typen Igloo 2320

 

Skjermkort: Creative GeForce4 Ti 4600 som visstnok bråker en mest stille løsning her, aller helst litt aktiv, hvem er best TT Giant 2 eller Zalman med vifte? Stille altså.

 

Kunne trengt et budsjett fra dere på hvor mye det vil koste, bruker et gammelt kabinett også

HX 45 eller HX-08 fra AOpen, gammelt Midi Tower av stål.

 

Hva antas kostnadene til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, her er mitt tips for å få maskinen til å holde kjeft. Hater støyende PC'er selv, siden jeg bruker maskinene mine hovedsaklig til a) kontroarbeid eller b) musikkproduksjon. Dette er løsninger jeg har prøvd og går god for :

 

* Skift PSU (ca. 450,- for en 300/400w variant)

Det beste jeg har hørt til nå er Fortron/Source FSP30060PN og NorthQ NQ4000.

Disse har 12cm vifter du knapt vil høre.

 

* Zalman, Zalman og atter Zalman til kjøling :

Zalman CNPS6000CU CPU-kjøler (ca. 265,-)

Zalman ZM17CU eller ZM80CHP GPU-kjøler (ca. 240,-)

Zalman ZMNB47J Chipset-kjøler (ca. 65,-)

Jeg vet det finnes andre gode løsninger også, men disse har jeg prøvd - og de virker meget godt. Et stort pluss med Zalman sin CPU-vifte er måten selve viften er plassert på; den står på et eget oppheng et stykke over CPU'en og kjøler dermed også Chipset og RAM - to andre komponenter som gjerne blir varme i raske systemer (og som ukjølt kan være en kilde til ustabilitet).

Du trenger ikke bytte chipset-kjøler hvis den som fulgte med ikke har vifte.

 

* Dempematter (omlag 100kr pr. stk)

Ikke kast bort penger på matter som er spesiallaget for PC. De er grovt overpriset. Jeg hadde stor suksess med matter beregnet for bil/båt. Biltema selger disse i flere tykkelser til en grei pris.

 

*Kabinettvifter (ca. 165,- pr. stk)

Dropp disse hvis systemet ditt ikke blir for varmt. Velger du en av PSU'ene nevnt over vil du dessuten merke at luftstrømmen gjennom kabinettet ditt blir bedre, kanskje så god at ekstra vifter ikke er nødvendig. Trenger du en vifte kan du gå for Enermax UC8FAB eller Papst 8412N2GL. Begge er 80mm vifter, begge er nesten lydløse samtidig som de flytter nok luft for de fleste formål. De har litt ulik støykarakter frekvensmessig, jeg valgte den fra Enermax (litt pga. prisen også). Enermax kan dessuten reguleres opp og ned i fart - kjekt for å fintune kjølingen, eller for å kjøle litt ekstra om sommeren.

 

*Harddisk-rammer (ca. 165,- pr. stk)

Med mindre du har en FDB-lager basert disk alá Seagate Barracuda av nyere dato kan diskene være en real støykilde. Du merker diskstøy veldig godt dersom du har gjort en eller flere av triksene over. NoiseControl NC1254 eller Sunbeam SBHDS1 vil isolere disken din fra kabinettet med gummistrikkoppheng, slik at vibrasjoner ikke sprer seg til kabinettet. Kabinettet virker som en resonanskasse. Har du f.eks disker fra Western eller IBM vil du virkelig merke forskjell, og med Seagate Barracuda i strikkoppheng blir det nesten helt, helt stille - også når disken jobber hardt (søkestøy).

 

Alle viftene og powerene jeg har nevnt ar oppgitt med et støytall lavere enn 20dB(a). Hvis du ikke trenger kab. vifte ender du opp med et system med en 12cm vifte og en 92mm vifte som går veldig sakte, og som har litt forskjellig støybilde slik at den støyen som produseres ikke konsentreres rundt et frekvensområde. Dersom du gjør alle ingrepene over vil du få en meget komfortabel PC støymessig.

 

NB! å bytte kjøler på GPU kan være tricky - les ymse websider om temaet før du setter i gang. De andre ingrepene er temmelig smertefrie, men les litt om hvordan-gjøre-hva før du setter i gang hvis du er uerfaren. Overklokking.no har en og annen artikkel du kan lære av (ikke bare i overklokkingssammenheng) og Google er alltid en god venn du kan spørre - uten å søple ned ulike diskusjonsforum eller å plage venner ;-) Selvlært er vel-lært!

 

Lykke til! :thumbup:

 

Mot betaling kan jeg selvsagt hjelpe støyhatende tommeltottbefengte mennesker der ute ;-)

Endret av -x-
Lenke til kommentar

Det enkleste er å støydempe kabinettet, for veldig mye av lyden forplanter seg gjennom det.

Det enkleste er å bruke maskeringsteip på sideveggene. Bruk 50 mm brei og helst en tykk teip. Legg noen lag tykkelse og gjerne fold teipen på mitten slik at den ser ut som en T. Folden bør ha en høyde på 10-15 mm.

Lenke til kommentar
Det enkleste er å bruke maskeringsteip på sideveggene. Bruk 50 mm brei og helst en tykk teip. Legg noen lag tykkelse og gjerne fold teipen på mitten slik at den ser ut som en T. Folden bør ha en høyde på 10-15 mm.

hmm.... lurt... kanskje? tror nesten jeg må teste det! :) nå er det jo ikke så mye støy igjen og dempe da, men men... :p

Lenke til kommentar

Har selv tenkt å bli kvitt mesteparten av støyen i min maskin, så istedet for å lage enda en post om emnet kan jeg hive meg med her.

 

Jeg har en XP3200, jeg ser den Zalman CNPS6000CU viften som ble anbefalt her ikke kan kjøre i silent mode over XP2800, så hvilken vifte burde jeg satse på da?

Mange har anbefalt den SilentTwin viften, men den blir kanskje også for svak for XP3200? Har ikke funnet noe info om hvor grensen går på den viften, men den begynner vel å bli gammel nå, derfor er jeg i tvil på den.

 

Ben

Lenke til kommentar
Har selv tenkt å bli kvitt mesteparten av støyen i min maskin, så istedet for å lage enda en post om emnet kan jeg hive meg med her.

 

Jeg har en XP3200, jeg ser den Zalman CNPS6000CU viften som ble anbefalt her ikke kan kjøre i silent mode over XP2800, så hvilken vifte burde jeg satse på da?

Mange har anbefalt den SilentTwin viften, men den blir kanskje også for svak for XP3200? Har ikke funnet noe info om hvor grensen går på den viften, men den begynner vel å bli gammel nå, derfor er jeg i tvil på den.

 

Ben

tviler på at silent twin klarer det.. den sleit på en 1733mhz t-bird.. men t-bird er jo varm. så kanskje. gikk heller over til vannkjøling.veldig stille.blei på rundt 2000 + ett par timer med jobb. eneste som bråker nå er katodeviftene... må ha de på max pga varmgang fra hardisker.. 6 western disker er støy og varme..

hvis du har råd. så vannkjøling er stille og morro

Lenke til kommentar

Har nok ikke råd til vannkjøling akkurat nå i hvert fall. Er student, så ting går egentlig bare akkurat rundt for tiden.

Har funnet ut at den største støysyndern i mitt kabinett (DA-01SL-D) er HD'ne mine, tre WD1600JD disker, disse lager en slitsom "vine" lyd jeg bare ikke makter, så jeg er nødt til å ha musikk på til en hver tid jeg sitter med pcn.

Akkurat nå har eg kun en av de diskene aktiv, men jeg synes ikke det er så stor forskjell når det gjelder støy, den bråker mer en nok alene. Gode tips hvordan jeg skal minske støyen fra disse diskene?

Jeg har gummi belagt kantene på HD brønnen som kommer i kontakt med resten av kabinettet, dette hjalp til en viss grad.

Lenke til kommentar

western disker er jo kjent for støy da.. må finne opp ett eller annet. støymatter og en boks med vifte i.ett eller annet.230v vifter er ganske stille.. har 7 løse 120mm vifter.. men har ikke plass. hadde økt vekta på kabinettet ett par kilo ihvertfall.. de er tunge.. hm.. mye off topic. sorry

 

ville prøvd en støy kasse av no slag.med en eller 2 lydstille 80mm vifter...

Lenke til kommentar
Ok, her er mitt tips for å få maskinen til å holde kjeft. Hater støyende PC'er selv, siden jeg bruker maskinene mine hovedsaklig til a) kontroarbeid eller b) musikkproduksjon. Dette er løsninger jeg har prøvd og går god for :

 

* Skift PSU (ca. 450,- for en 300/400w variant)

Det beste jeg har hørt til nå er Fortron/Source FSP30060PN og NorthQ NQ4000.

Disse har 12cm vifter du knapt vil høre.

...

Et lite sidespørsmål rundt dette. Jeg har en eldre PC hvor viften i PSU lager ulyder de første minuttene etter at PC'en er skrudd på. Jeg antar at dette skyldes at lageret i viften begyner å bli utslitt. Jeg kunne derfor tenke meg å prøve og bytte ut viften _inne_i_ PSU'en. Såvidt jeg har klart å måle utenfra så stemmer målene med en standard 80x80x25mm kabinettvifte. Spørsmålet er om en slik vifte (som er veldig stillegående):

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=3&s=pl

 

vil være kraftig nok/fungere for oppgaven ?

Det er snakk om en 200W PSU.

Lenke til kommentar

PAPST skal jo være stillegående og bra, men hmm får høre hva de andre sier.

 

Nå husker ikke jeg luftmengden på 13000000014 viften, men det ser du også på hjemmesidene deres. Støynivået var nå ekstremt lavt, 12dBA. Sjekk luftmengden og forsøk evt. opp mot en tilsvarende vifte som ikke gir mer en 19dBA støy, da får du vesentlig mer luft ut og den støyer lite alikevel.

 

Ellers kan det hende du må gjøre noe med kontakten, men det er jeg ikke 100% sikker på.

 

EDIT:

Men for et 200W PSU kan det jo være nok med 12dBA viften, men det kommer veldig ann på hvordan du belaster din PSU. Kjører den på 80-90% load hele tiden så genererer det jo voldsomt med varme også. Jeg vil nå si at et "stort" PSU på lav load generere mye mindre varme enn et "lite" PSU på høy load.

 

Personlig prøver jeg alltid å spec'e en PSU til å kjøre innenfor 70% på maks load. Men korte overstigelser kan forekomme. Altså bygger man bør man alltid ta i litt ekstra på et PSU da man ofte setter i flere eller mer strømkrevende enheter over tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ellers kan det hende du må gjøre noe med kontakten, men det er jeg ikke 100% sikker på.

 

EDIT:

Men for et 200W PSU kan det jo være nok med 12dBA viften, men det kommer veldig ann på hvordan du belaster din PSU. Kjører den på 80-90% load hele tiden så genererer det jo voldsomt med varme også. Jeg vil nå si at et "stort" PSU på lav load generere mye mindre varme enn et "lite" PSU på høy load.

Lodding/kontaktmodifikasjon regnet jeg med at det blir.

 

Jeg _tror_ ikke PSU'en sliter så veldig. Det er snakk om en P3 500MHz med to harddisker og TNT2 basert skjermkort.

Lenke til kommentar
Jeg har en XP3200, jeg ser den Zalman CNPS6000CU viften som ble anbefalt her ikke kan kjøre i silent mode over XP2800, så hvilken vifte burde jeg satse på da?

Schwære kobberkjølere og store, saktegående vifter vil gi best forhold mellom støy og kjøling. Lydløs luftkjøling blir nok et problem når prosessoren passerer en viss mengde avgitt varme/effekt. Selve kjølefinnen/vifta vil være en begrensende faktor, men samtidig må du huske på at varmen ikke bare skal bort fra CPU'en - den må også ut av kabinettet. En av PC'ene mine er en dual Athlon der det står 2 mp1800 prosessorer med hver sin Zalman CNPS6000CU og en felles 92mm vifte over som også kjøler RAM og chipset. Det står en 92mm over skjermkortet som også bidrar endel til CPU kjøling. Begge 92mm viftene går så sakte som mulig, og gir tilstrekkelig kjøling til hele systemet - DERSOM kabinett-tempen holdes nede.

 

Jeg har eksperimentert mye med kabinettvifter og fant ut at det holdt med 2stk 80mm Enermax-vifter på laveste hastighet. En blåser inn over harddiskene for å forlenge levetiden til disse, og en trekker ut av kabinettet rett ved siden av CPU'ene. Skjermkortet og poweret "rammer" nesten inn CPU'ene, så det blir en fin luftstrøm forbi disse og ut gjennom poweret og kabinettet.

Kabinettet mitt har to vifteplasser tett i tett for utluft ved CPU'ene, og jeg har tettet det ene hullet for å hindre at viften suger "falsk" luft fra utsiden.

 

Max temp ved full load av begge CPU'er er omlag 65°C og kab. temp holder seg som regel under 37°C (jeg har et chieftec dragon medium tower)

Skur jeg av kab. viftene går det til helsike :-)

 

Vel, du spurte vel egentlig om CPU-kjølere.

Jeg tror fortsatt at Zalman sine elementer vil gjøre susen. Kanskje ikke med vifta på aller laveste hastighet, og definitivt ikke med dårlig lufting av kabinettet. Hvis du har en XP3200 antar jeg at du har et relativt heftig skjermkort også? Det produserer _MYE_ varme! Et par saktegående 80mm'ere i kabinettet, eller en 120mm hvis kabinettet ditt støtter det vil gjøre underverker både på kab. og CPU temperatur.

 

Som et alternativ til Zalman har du de dyrere Thermalright SLK-900 og SLK-947U som bør gi optimal varmeoverføring fra selve CPU'en. Glem ikke en god kjølepasta alá Arctic Silver, det kan utgjøre minst et par-tre grader vs. dårlig pasta.

Selvsagt må du ha en god, stillegående 92mm vifte også, kjøp en med variabel fart (eller kjøp en Zalman fanmate i tillegg) så kan du tune deg inn til rett temp.

Husk at CPU'en ikke har vondt av å komme opp i en 60-65 grader ved full load.

 

Kan ikke gi noen konkrete råd basert på erfaring for en XP3200. Det varmeste jeg har kjølt er en Athlon T-bird 1200. Det holdt med en Zalman CNPS6000CU.

Thermalright har jeg heller ikke prøvd, men det jeg har lest av tester og reklame (doh!) virker overbevisende.

 

Ellers er det jo en spennede verden av vannkjøling der ute...

Dyrt, men lydløst ;-)

Lenke til kommentar

Et lite sidespørsmål rundt dette. Jeg har en eldre PC hvor viften i PSU lager ulyder de første minuttene etter at PC'en er skrudd på. Jeg antar at dette skyldes at lageret i viften begyner å bli utslitt. Jeg kunne derfor tenke meg å prøve og bytte ut viften _inne_i_ PSU'en. Såvidt jeg har klart å måle utenfra så stemmer målene med en standard 80x80x25mm kabinettvifte.

Det er nok en standard 80mm 12V vifte. Har byttet selv på et aOpen-power der lageret på vifta gikk. Det jeg anbefaler deg å gjøre først er å finne ut mest mulig om vifta som står i. Med litt flaks (og med hjelp av Google) kan du finne databladet til vifta - da er det en smal sak å finne en erstatning med like specs.

Min gamle vifte het D80SH-12 og jeg fant dette : http://www.yateloon.com/dcfan-2.htm Temmelig presis info! Søkte bare på "D80SH-12".

 

Jeg kunne brukt Papst 8412NGML eller helst 8412NGM, men valgte en Enermax pga. pris og justeringsmuligheter. Jeg visste at viften antakelig leverte nok luft på laveste fart, men stilte meg så høyt opp som mulig til støyen ble merkbar. Det blir liksom er vurdering på aksen "brann/lydløs <---> moderat støy" der jeg fant ut at moderat støy passet best for meg. :blush:

 

Husk at du BØR vite hva du gjør inne i en strømforsyning!

Lenke til kommentar
Jeg har en XP3200, jeg ser den Zalman CNPS6000CU viften som ble anbefalt her ikke kan kjøre i silent mode over XP2800, så hvilken vifte burde jeg satse på da?

Schwære kobberkjølere og store, saktegående vifter vil gi best forhold mellom støy og kjøling. Lydløs luftkjøling blir nok et problem når prosessoren passerer en viss mengde avgitt varme/effekt. Selve kjølefinnen/vifta vil være en begrensende faktor, men samtidig må du huske på at varmen ikke bare skal bort fra CPU'en - den må også ut av kabinettet. En av PC'ene mine er en dual Athlon der det står 2 mp1800 prosessorer med hver sin Zalman CNPS6000CU og en felles 92mm vifte over som også kjøler RAM og chipset. Det står en 92mm over skjermkortet som også bidrar endel til CPU kjøling. Begge 92mm viftene går så sakte som mulig, og gir tilstrekkelig kjøling til hele systemet - DERSOM kabinett-tempen holdes nede.

 

Jeg har eksperimentert mye med kabinettvifter og fant ut at det holdt med 2stk 80mm Enermax-vifter på laveste hastighet. En blåser inn over harddiskene for å forlenge levetiden til disse, og en trekker ut av kabinettet rett ved siden av CPU'ene. Skjermkortet og poweret "rammer" nesten inn CPU'ene, så det blir en fin luftstrøm forbi disse og ut gjennom poweret og kabinettet.

Kabinettet mitt har to vifteplasser tett i tett for utluft ved CPU'ene, og jeg har tettet det ene hullet for å hindre at viften suger "falsk" luft fra utsiden.

 

Max temp ved full load av begge CPU'er er omlag 65°C og kab. temp holder seg som regel under 37°C (jeg har et chieftec dragon medium tower)

Skur jeg av kab. viftene går det til helsike :-)

 

Vel, du spurte vel egentlig om CPU-kjølere.

Jeg tror fortsatt at Zalman sine elementer vil gjøre susen. Kanskje ikke med vifta på aller laveste hastighet, og definitivt ikke med dårlig lufting av kabinettet. Hvis du har en XP3200 antar jeg at du har et relativt heftig skjermkort også? Det produserer _MYE_ varme! Et par saktegående 80mm'ere i kabinettet, eller en 120mm hvis kabinettet ditt støtter det vil gjøre underverker både på kab. og CPU temperatur.

 

Som et alternativ til Zalman har du de dyrere Thermalright SLK-900 og SLK-947U som bør gi optimal varmeoverføring fra selve CPU'en. Glem ikke en god kjølepasta alá Arctic Silver, det kan utgjøre minst et par-tre grader vs. dårlig pasta.

Selvsagt må du ha en god, stillegående 92mm vifte også, kjøp en med variabel fart (eller kjøp en Zalman fanmate i tillegg) så kan du tune deg inn til rett temp.

Husk at CPU'en ikke har vondt av å komme opp i en 60-65 grader ved full load.

 

Kan ikke gi noen konkrete råd basert på erfaring for en XP3200. Det varmeste jeg har kjølt er en Athlon T-bird 1200. Det holdt med en Zalman CNPS6000CU.

Thermalright har jeg heller ikke prøvd, men det jeg har lest av tester og reklame (doh!) virker overbevisende.

 

Ellers er det jo en spennede verden av vannkjøling der ute...

Dyrt, men lydløst ;-)

Jeg har jo egentlig nesten det samme kabinettet som deg, bare at jeg har maxi tower utgaven. Jeg har samme oppsettet som deg faktisk når det gjelder vifter også. Du lurte hvilket skjermkort, jeg har er et Hercules Prophet 9800pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...