Knut_Hansen Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 (endret) Hei, kjøpte et Hightech Excalibur Radeon 9800 Pro IceQ fra HWB for kort tid siden da dette var ukens tilbud det har fungert fint til nå men i dag begynte det å trøble skikkelig. Fikk opp en feilmelding om at noe var galt med VPU og at kortet gikk over til software rendering(husker dessverre ikke nøyaktig feilmeldingen og har ikke fått den opp igjen). Får opp at jeg bør restarte. Ok restarter, men nå får ikke skjermen signal selv om alt annet ser ut til å virke. Skrur av hele maskinen og lar den stå i 10 min. Skrur på maskinen igjen og tester 3dmark 03. Ett lite stykke i tredje test så stopper alt opp før skjermen blir svart og "no signal" kommer opp igjen. Må igjen vente 10 min før maskinen lar seg skru på igjen.. Har nå testet ulike drivere (omega og ati sine siste + nest siste drivere) men det samme skjer hele tiden(slutter å funke i 3d mark). Ellers kan jeg nevne at jeg satt å skrev i word når problemet oppstod første gang og har ikke tukla med biosinstillinger eller andre innstillinger, har heller ikke overklokka kortet. Tror det kan være dårlig kjøler siden maskinen må stå av såpass lenge før jeg kan starte den igjen, men trodde at kjølesystemet på dette kortet er såpass godt. Kan også nevne at kjøleren står med bryter på max. Resten av systemet er: - FIC K8-800T hovedkort for socket 754 - AMD Athlon 64 3000+ prosessor Boxed med vifte - Kingston HyperX 512MB CL2 DDR-minne Altså oppgraderingspakken fra HWB. Tror ikke det kan skyldes RAM da maskinen har fungert fint de første 2 ukene. Skal teste skjermkortet på en annen maskin ute i uka men inntil da, er det noen som har peiling på hva som kan være galt? Mottar alle innspill med takk. Endret 15. mars 2004 av Knut_Hansen
Knut_Hansen Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Skrevet 15. mars 2004 Oppdatering: Fikk feilmeldingen igjen: "VPU Recover has reset your graphics accelerator as it was no longer responding to graphics driver commands."
sveinsel Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 (endret) Du har et varmeproblem... Ikke å komme bort fra... Men hva som blir varmt si det... Det kan likegodt være PSU. Er strømfors. 350W ? Hvis du tukla med BIOS bør du prøve å resette CMOS ved hjelp av en jumper som kanskje er der (User´sManual). Eller at du gjør maskinen strømløs ved å ta ut veggpluggen presser start (for å lade ut kondensatorene) , og tar ut batteriet på hovedkortet noen min. Prøv dette. Edit. Så har jeg sett på feilmeldingen din.... Endret 15. mars 2004 av sveinsel
tbend Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Har du et anna AGP kort å teste for å se om det er kortet som er feil med eller om det er Noen annet!
Aeternus Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Har du noen vifter i kabinettet ditt? Kan være at en bedre luftstrøm igjennom kabinettet ditt hadde løst alle problemer.
Bolson Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Har du sjekket om vifta på kortet sin kjøleløsning går eller stopper etter noe tid. Kan skyldes at viftemotor er defekt, eller løs strømkontakt mellom vifte og grafikkort.
Knut_Hansen Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Skrevet 15. mars 2004 Du har et varmeproblem... Ikke å komme bort fra... Men hva som blir varmt si det... Det kan likegodt være PSU. Er strømfors. 350W ? Hvis du tukla med BIOS bør du prøve å resette CMOS ved hjelp av en jumper som kanskje er der (User´sManual). Eller at du gjør maskinen strømløs ved å ta ut veggpluggen presser start (for å lade ut kondensatorene) , og tar ut batteriet på hovedkortet noen min. Prøv dette. Hei. PSU'en er Enermax Silent ett eller annet og er på 435 W. Har ikke tuklet med bios instillinger. Forrige gang jeg rørte disse var for 2 uker siden da jeg bygget maskinen. Kan teste med resette cmos men tviler på dette er løsningen. Kan også nevne at jeg har 6 kabinettvifter i kabinettet og temperaturen ligger på rundt 25 grader system og 30 grader cpu. Dersom det er et varmeproblem må det i såfall være i kjølesystemet til skjermkortet.
sveinsel Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Kjør inn CATALYST 3.10 Display Drivers or higher... siden det er anbefalt når saker henger..
Knut_Hansen Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Skrevet 15. mars 2004 Hei igjen. Takker for den raske responsen. Har som sagt prøvd alle mulige drivere. Den jeg har installert nå er siste catalyst driver fra ati. Problemet oppstår ikke bare ved kjøring av 3d mark, men også ved skrivebordsapplikasjoner(word, notepad, photoshop osv), det tar bare litt lenger tid før feilen inntreffer. Jeg begynner å helle til varmeproblemer med skjermkortet sitt kjølesystem. Når jeg kjenner på kjøleren til skjermkortet ser det ikke ut som om noe luft forflyttes. Regner med at problemet da er løst. Bør jeg fikle med dette selv eller sende det i retur til hardwarebutikken. Tenker på om garanti blir brutt hvis jeg begynner å fikle på det selv.
Aeternus Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Har du prøvd og disable VPU recoveren? Jeg har valgt å gjøre dette da min også slo ut i hytt og pine.
Knut_Hansen Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Skrevet 15. mars 2004 Har du prøvd og disable VPU recoveren? Jeg har valgt å gjøre dette da min også slo ut i hytt og pine. Bra tips. Skal prøve dette. Men til dere som har samme skjermkort: Merker dere noe luftstrøm når dere kjenner der luften går ut fra skjermkortet på baksiden av datamaskinen?
Aeternus Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Har ikke samme kort, men jeg har samme kjøler. Kjenner den blåser ut varmluft ja. Min står også på max.
sveinsel Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Når jeg kjenner på kjøleren til skjermkortet ser det ikke ut som om noe luft forflyttes. Regner med at problemet da er løst. Bør jeg fikle med dette selv eller sende det i retur til hardwarebutikken. Tenker på om garanti blir brutt hvis jeg begynner å fikle på det selv. Alltid et dilema. Forspør dem på E.mail så har du en kopi hvis de blir vrange... I utgangspunktet ikke fikle Lykke til Du kan også kjøre med open kasse for å få et bilde av om den blir for varm inni...
Knut_Hansen Skrevet 15. mars 2004 Forfatter Skrevet 15. mars 2004 (endret) Kjørte nå med åpen kasse og vpu recovery av: Nå fryser bare bildet under 3dmark. Altså skjermen får ikke no signal. BTW: Kabinettet virker kaldt inni, dvs lufta fra både cpu og kabinettvifter virker å ligge godt under kroppstemperatur. Skal ta å sjekke om jeg finner noen løse ledninger. Hvis ikke tar jeg kontakt med hwb før jeg foretar meg noe mer. Takker alle sammen for hjelpen... Endret 15. mars 2004 av Knut_Hansen
Aeternus Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Utrolig synd du skulle oppleve slike problemer da det er en fantastisk kjøler.
Duqe Skrevet 15. mars 2004 Skrevet 15. mars 2004 Hei igjen. Takker for den raske responsen. Har som sagt prøvd alle mulige drivere. Den jeg har installert nå er siste catalyst driver fra ati. Problemet oppstår ikke bare ved kjøring av 3d mark, men også ved skrivebordsapplikasjoner(word, notepad, photoshop osv), det tar bare litt lenger tid før feilen inntreffer. Jeg begynner å helle til varmeproblemer med skjermkortet sitt kjølesystem. Når jeg kjenner på kjøleren til skjermkortet ser det ikke ut som om noe luft forflyttes. Regner med at problemet da er løst. Bør jeg fikle med dette selv eller sende det i retur til hardwarebutikken. Tenker på om garanti blir brutt hvis jeg begynner å fikle på det selv. Går det ann å få vifta til å blåse motsatt retning? Btw har du satte i strømkabelen til vifta?
turb0man Skrevet 17. mars 2004 Skrevet 17. mars 2004 Er det ikke to kanaler på denne kjøleren, en som fører varmluft ut og en som suger inn kald luft ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå