Gå til innhold

Creative vs. Apple


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lyst til å investere noen lapper i en riktig god mp3-spiller som er harddiskbasert. Kompisen min er veldig opptatt av merkevarer, og mener at jeg overhodet ikke må investere i utstyr fra Creative. Han mener jeg bør bruke pengene på en iPod, noe jeg ikke er helt enig i. Jeg har god erfaring fra Creative sine produkter, og jeg tror at deres 60 gb vil gi langt mer for pengene enn det iPoden til tilsvarende pris vil gi.

 

Når det gjelder headsett, vet jeg at Apple sine er svært gode. Men nå har det seg slik at jeg sitter her med et ganske så godt Koss Porta Pro som jeg mener er bedre, derfor spiller det ikke noen rolle hvilket headset som følger med spilleren i og med at jeg ikke kommer til å benytte meg av dem.

 

Noen synspunkter i saken?

 

Hvilken spiller ville dere valgt? :ermm:

 

Mvh. Øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer egentlig helt an på hva du forventer av spilleren din det da...

 

-Batterikapasitet (Der er vel Zen best iogmed at det har utskiftbare batterier)

-Utseende (opp til hver enkelt egentlig men de fleste liker jo iPod best)

-Lydkvalitet (Creative har jo EAX)

 

osv osv osv

Lenke til kommentar

jeg skjønner ikke helt hva folk ser i ipodene. greit, de ser kule ut, er små og er brukervennlige, men det er det. zen er litt større, men slår den på batteritid, plass, pris og lyd. iriver eier alle, men den er dyr. liten, digg navigering, ogg-støtte, 16 t batteri, radio. søk litt rundt, det begynner å hope seg opp med disse harddiskspiller-postene nå.

Lenke til kommentar

Skal snart velge selv, tror jeg kommer til å gå for en iPod 15 gb eller en MuVo 2 4 gb...Heller mest mot iPod siden creative sin spiller ikke har veldig mye kapasitet til 2500 kr.. Har også vært inne på tanken med en Zen Xtra men er fortsatt ikke sikker..

 

vanskelig dette her :dontgetit:

Lenke til kommentar
Skal snart velge selv, tror jeg kommer til å gå for en iPod 15 gb eller en MuVo 2 4 gb...Heller mest mot iPod siden creative sin spiller ikke har veldig mye kapasitet til 2500 kr.. Har også vært inne på tanken med en Zen Xtra men er fortsatt ikke sikker..

 

vanskelig dette her  :dontgetit:

ikke veldig mye kapasitet? tenker du da på harddisk plass? 30 gb? huh?

 

 

prøve å rydde opp i hodet:

 

ipod:

design

størrelse

kultstatus

 

zen:

lyd

pris

lyd

lagringsplass

batteritid

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=166270

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=175813

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=162415

 

edit: 4x10^2 poster

Endret av simenn
Lenke til kommentar
-Lydkvalitet (Creative har jo EAX)

Ja, akkurat det der er FRYKTELIG praktiske saker.

Lyst til at musikken skal høres ut som om du står i et kloakkrør? Kjøp Creative!

 

Hva i allverden skal man med EAX på musikk? Få det til å høres ut som om lyden er i et steinbrudd, kirke eller kloakkrør... Hvorfor?

 

Selv, ville jeg nok kjøpt iPod, men om pengene er viktig... så hadde jeg kjøpt iPod likevel :)

Lenke til kommentar
Pris - Creative

Utseende og funskjoner - Ipod

funksjoner som i musikk quiz og mulighet for å lese txt filer? klarer meg fint bare jeg kan finne frem til akkurat den sangen jeg vil ha, jeg.

 

eax er ikke bare muligheten for å endre akkustikken. du kan også velge mellom en rekke eq-presets, normalisere lyden og speede opp/ned. mesteparten av dette er ubrukelig, men noe kan faktisk være praktisk i forbindelse med lydbøker, ol. creative er også kjent for å produsert lydkort i uminnelige tider, og bør derfor ha rimelig god peiling på lyd.

Lenke til kommentar

Eax er bare ett salgs triks fra creative sin side... høres bra ut det vett.

folk tenker.... "EAX, er ikke det det samme jeg bruker for å få grom lyd i spilla mine? JO, vist F*en er det det. Da skal jeg ha meg en sånn ass. Jihoo" (litt overdrevet)

 

Ipod 3g /Mini

-Nydlig design

-Veldig enkel

-Lett

-Fabelaktig lyd

-Men dyr og ikke så mye lagringsplass for pengene.

-Kan brukes som lagringsplass (hvertfall vanlig Ipod kan det)

 

Creative

-Bra lyd

-Bra med plass for pengene

-grei og oversiktlig.

-Ikke særlig pen (min mening da)

-Tyrngre?

Lenke til kommentar

eax:

 

miljø:

auditorium

baderom

katedral

konsertsal

garasje

hall

jazzklubb

stue

operasal

lite rom

teater

 

forskjellige akkustikk instillinger så du kan late som du sitter forskjellige steder.

 

tidskala:

0.5x-1.5x

 

stille ned farta for å høre detaljer i lydbilde hvis du skal spille selv, høre nøyere hva lydbokmannen spiller, smurferap, smurfelydbokmann, osv.

 

avansert eq:

egendefinert; 100, 800 3k, 12k bånd

akkustisk

klassisk

disco

jazz

new age

pop

rock

sang

 

som i winamp, med forskjellig trykk på de forskjellige frekvensområdene i lydbildet slik at man kan trekke frem ulike stemninger og bass/treble. ideelt sett skal denne være standard slik at man hører den slik den er mixed, men kan være nyttig hvis det er dårlig kvalitet på sangen eller du er sær.

 

romeffekt:

full

smal

bred

 

bredere/smalere lydbilde.

 

smart volume:

tog

fly

bil

natt

just volume

 

forhindre oppbygning i volum. ofte i klassisk kan det være slik at det slik at det bygger seg opp, og her kan man forhindre det og la all lyd ha samme volum. smart for å slippe å bråke for mye for de som sitter ved siden av. forskjellige varianter innenfor samme greia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...