Gå til innhold

Paralellkabel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lite!

 

Tversnittet på lederne er så lite at jeg ikke ville ha kjørt så mye som 1 amp igjennom

 

Ser på skriften på en av mine flatkabler at den har disse grensene

 

105 grader celsius

150 Volt

30AWG tversnitt

 

Se hva som står på dine så kan du jo bergene amperen (strømen) på grunnlag av tversnitt og max Volt

Lenke til kommentar
Får jeg spørre hva du skal med 12V gjennom en printerkabel?

Jeg skal lage et system for å styre pumpa til vannkjølingen. Så en som hadde gjort det på nettet (husker ikke hvor).

 

Pumpa kobles til en boks utenfor PCen som skal inneholde et Relé mm. også skal jeg koble dette til et bryterpanel i en ledig brønn foran i PCen.

 

Bak på kabinettet er det noen "spor" der det er mulig å feste D-sub kontakter, så jeg ville lage et slikt system for å koble tingene sammen (på en pen måte)...

Lenke til kommentar

Det skulle ikke være noe problem med å bruke en DB-25 kontakt. Du kan jo selv velge en kabel som ikke inneholder altfor tynne ledere, og så kan du jo bare koble flere pinner parallellt. Uten å regne på det så ville jeg tro at f.eks 5A er forsvarlig.

 

Men hvorfor skal man ha styring til vannpumpa? Å stoppe pumpa kan jo fort bli kritisk. Jeg har koblet en ledning direkte til PSU, slik at det er helt umulig å slå på PC uten at pumpa har strøm.

Hvis man legger til muligheter for at ting kan gå galt, så kan du være sikker på å få besøk av Murphy før eller siden.

Lenke til kommentar
Det skulle ikke være noe problem med å bruke en DB-25 kontakt. Du kan jo selv velge en kabel som ikke inneholder altfor tynne ledere, og så kan du jo bare koble flere pinner parallellt. Uten å regne på det så ville jeg tro at f.eks 5A er forsvarlig.

 

Men hvorfor skal man ha styring til vannpumpa? Å stoppe pumpa kan jo fort bli kritisk. Jeg har koblet en ledning direkte til PSU, slik at det er helt umulig å slå på PC uten at pumpa har strøm.

Hvis man legger til muligheter for at ting kan gå galt, så kan du være sikker på å få besøk av Murphy før eller siden.

Det ligger mer i dette systemet, uten at jeg skal gå inn på det nå (er ikke ferdig med planleggingen).

 

Blant annet skal det være med et system som skrur av PCen hvis pumpa stopper...

Lenke til kommentar
forstod jeg det rett, at printer porten skulle skru av og på pumpen?

kan ikke det bli problematisk når du ikke kan styre utgangene på printerportene

før du har kommet inn i OS..?

Hvis du hadde lest hele tråden hadde du ikke brukt tid på å stille det spørsmålet, og jeg hadde ikke brukt tid til å svare...

 

Jeg er ikke interessert i selve porten på hovedkortet.

Jeg lurer bare på hvor mye selve kabelen og portene (som jeg kjøper på ELFA) kan klare...

Lenke til kommentar

en vanlig port skal neppe være store problemet. er heller ledningene som er problemet. hvor mange ledninger skal du trekke gjennom den porten da??

 

er det 5 ledninger(sånn circa), så ville jeg delt opp flere pinner på en kontakt, i dette tilfellet 5 på hver leder.

 

men var en genial ide dette. tror kanskje jeg "låner" den til kabbiset mitt.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...