Gå til innhold

Software raid..


Anbefalte innlegg

Har kjørt software raid nå ganske så lenge etter eg bestemte meg eg skulle gjere dette siden ytelsen ble dobbelt så bra, men det er jo selfølgelig en ting eg ikkje har tenkt over. At det kanskje bruker meir maskinkraft. for å si det slik, hoster/kjører eg en ftp for naboen og han skal laste ned med 4-6mB/s så kan eg ikkje sjå anime episoder eller kva anna det måtte vere av video. men dette er kanskje normalt? eller kan dette vere pga diskene mine arbeider som reine hestekrefter p.g.a. software raiden.

ein ting til , støtter kanskje det integrerte ATA-100 portane mine hardware raid? har eit Asus A7V kort. (håper eg tok rett model, orker ikkje å kikke etter.)

 

noen som har erfaringer innen dette feltet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så får du ikke doblet ytelse med software raid. Det gir kun rundt 30-40% bedre ytelse... Og cpu bruken øker betraktelig... Altså du må prioritere: Skal du kjøre en filserver e.l. så er det en fordel å ha bedre diskytelse. Til vanlig bruk er dagens disker raske nok synes jeg. Litt ekstra transfer rate er knapt verdt cpu-tida...

Lenke til kommentar
For det første så får du ikke doblet ytelse med software raid. Det gir kun rundt 30-40% bedre ytelse... Og cpu bruken øker betraktelig... Altså du må prioritere: Skal du kjøre en filserver e.l. så er det en fordel å ha bedre diskytelse. Til vanlig bruk er dagens disker raske nok synes jeg. Litt ekstra transfer rate er knapt verdt cpu-tida...

Sist eg tested dette med SiSandra software, så øket den faktisk med det dobbelte og litt til. anyway, kan hende dette viste feil? men vurderer faktisk å ta vekk software raiden nå.. (lagert klart for å legge til ein ny hdd)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...