Gå til innhold

Nascar vs. Formel 1


Anbefalte innlegg

Formel1 motorer dreier 19 000 rpm. NASCAR motorer skal du varme opp godt hvis du skal ha dem noe særlig over 9 000 rpm.

 

Jeg er enig i det meste du sier, men siden bilene har like mye effekt (mer eller mindre) så veier jo nascar opp "lavt" turtall med høyt dreiemoment i forhold til en f1-bil. Jeg mener scooteren min kjører sikkert 11-12k på turtallet, den har ikke høyere effekt enn en nascarbil ;).

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

synes faktisk "All-Japan Grand Touring Car Championship" (JGTC)

er mer imponerende :p

de er så lange at de kjører 2 førere på hver bil.

imotsetning til hva folk flest tror er det ikke bare for japanske biler heller

det kjøres altfra Lamborghini Diablo til McLaren F1 og helt ned til vanlige biler som Toyota MR2..

 

det er oppdelt i 2 kategorier .. GT500 (Ca 500 hester) og GT300 (ca 300 hester)

 

Synes ikke NASCAR er så spennende pga utsendet på bilene ..

de ser alle nesten identiske ut ..

det er egentlig litt kjipt.

F1 er ikke serlig bedre.. faktisk litt værre :p

Mens i JGTC er det mer .. stil!

 

Legg merke til flamene som kommer fra Supraene og Skylinen

Lenke til kommentar

John Abrahamsen: Nascarmotorene dras lett opp i 9000rpm, dette er ikke noe problem fordi man bare bruker litt stivere ventilfjærer enn man gjør på vanlige produksjonsmodeller. Da slipper man ventilflyt og kan dra motoren så langt opp i turtall.

 

Er helt enig i at F1 er langt fram når det gjelder teknologi, men da er det nesten litt rart at de ikke har utviklet motorer som yter tilsvarende mye bedre enn nascarmotorer. Selv om de har nesten dobbelt sylindervolum så sliter de enda med midtliggende kam, støtstenger og forgasser hvor F1 har innsprøytning overliggende kammer (og muligens flere ventiler pr sylinder).

 

nascar blir ofte beskrevet som "sjakk på hjul", og hvis man setter seg inn i hvor vanskelig det er å manøvrere en slik murstein på 1600kg, i 300km/t, 10cm unna støtfangeren til han foran, mens man har en bil på hver side så skjønner man det utsagnet.

 

Men for all del, F1 er imponerende det også. Jeg synes bare det burde vært mer imponerende enn det faktisk er pga all den teknologien de har tatt i bruk

Lenke til kommentar

Jeg synes nå uansett en motor som yter mer enn 300HK pr. liter er ganske imponerende. Det fineste med sporten er likevel samspillet mellom lag, fører, bil, crew, dekk osv. Nå er det heller ikke sikkert at det er ønskelig å ha en +1000KH motor i en F1 bil, med tanke på slikt som produksjonskostnader, sikkerhet, og om det vil påvirke bilene i positiv retning. De kjører tross alt på svingete baner. Det er også grenser for hvor mye man kan presse ut av en 3 liter som skal stå imot enorme påkjenninger uten å sprenge. Jeg er ikke sikker men jeg tror motorvolum er spesifisert i reglene. En kraftigere motor vil være et sted i motsatt retning av det forbundet ønsker. Reglene for "vinger" er jo et klart signal om at det er ønskelig med lavere hastigheter. Noe som er moro med sporten er at reglene gjør bilene tregere på papiret, men alikevel settes det nye banerekorder hvert år på så og si alle baner som ikke blir ombygd.

Lenke til kommentar
Jeg synes nå uansett en motor som yter mer enn 300HK pr. liter er ganske imponerende. Det fineste med sporten er likevel samspillet mellom lag, fører, bil, crew, dekk osv. Nå er det heller ikke sikkert at det er ønskelig å ha en +1000KH motor i en F1 bil, med tanke på slikt som produksjonskostnader, sikkerhet, og om det vil påvirke bilene i positiv retning. De kjører tross alt på svingete baner. Det er også grenser for hvor mye man kan presse ut av en 3 liter som skal stå imot enorme påkjenninger uten å sprenge. Jeg er ikke sikker men jeg tror motorvolum er spesifisert i reglene. En kraftigere motor vil være et sted i motsatt retning av det forbundet ønsker. Reglene for "vinger" er jo et klart signal om at det er ønskelig med lavere hastigheter. Noe som er moro med sporten er at reglene gjør bilene tregere på papiret, men alikevel settes det nye banerekorder hvert år på så og si alle baner som ikke blir ombygd.

Igjen vil jeg spesifisire at jeg ikke kan så mye om bil. Bare så dere er advart :).

 

Tror neppe problemet er at motoren ikke tåler det i dag, problemet er vel rett og slett at man ikke for inn oksygen som kan bidra til forbrenningsprosessen kjapt nok, fordi man ikke har turbo, og siden slagvolumet er gitt (det er en maksgrense), så er det bare turtallet som kan økes, og det er grenser for hvor fort man kan flytte det som trengs, dermed når man ett tak på turtallet og effekten, om man feks hadde kunnet bruke turbo, så hadde man sikkert fått nærmere "ubegrenset" effekt, da man kunne hatt et vesentlig høyere turtall og dermed effekt. Problemet er vel at det er som du sier mange svinger på formel1, og dekkene setter allerede en grense for hvor fort man kan akkselerere (?), dermed vil ikke høyere effekt ha kjempemye å si, men potensielt kan man kompansere med mye høyere downforce, for økt friksjon, og dermed økt fart i svingene, og økt aksellerasjon. Litt usikker på hvor godt det vil la seg gjøre i praksis, hvis det ikke er lett å få til, vil økt effekt bare føre til noe høyere fart på lange rettstrekker.

 

Med forbehold om feil, mesteparten av dette er basert på fysiske betraktninger, ikke kjennskap til motorers oppbygning, så kan godt hende jeg har gjrt noen feilaktige antakelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...