Gå til innhold

bærbar pc til student?


Anbefalte innlegg

skjerm kan alltids byttes.....

uff.. fortell meg om den gangen coway da du oppgraderte skjermen på din bærbar fordi du følte det var på tide med en ny.. Fortell gjerne hvor mye du betalte og om dette var lønnsomt i forhold til å kjøpe god skjerm første gangen..

 

Er man fingernem kan man gjøre det meste..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må jo være smart å sette inn ei RAM brikke med 512MB, istedet for 2 på 256.

Er vel bare plass til 2 brikker?? (greit å ha en ledig plass til senere tid).

 

Dermed blir det plutselig en del dyrere å velge DELL fremfor Tundra PC'en.

Blir jo fort 8-900 i tillegg hvis man skal kjøpe ei 512 brikke utenom.....

Lenke til kommentar
Jeg ser det er flere som har reagert på at jeg har sagt det ikke er mulig å bytte cpu og skjermkort på bærbare..

 

Dette er noe jeg skjelden hører om, kan dere som sier dette linke til webshops som selger bærbare CPU'r og skjermkort så jeg kan finne ut om dette er lønnsomt/mulig?

 

Det jeg VET er at det lønner seg å prioritere de delene som MED ENKELHET ikke kan byttes ut ved kjøp av bærbar.

 

ram og harddisk er lett å bytte, og er en ting som man kan spare på i første omgang..

F.eks her selger de cpuer

 

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5...&gid=2&subgid=2

 

og her sier jeg bare, tror du det er vanlige desktop cpuer som klokker så bra? (Mobile)

 

http://forum.barbara.no/index.php?showtopic=209470

 

 

Når det gjelder skjemkort så vet jeg ikke noe om det, (tror ikke det går ann å bytte skjemkort på bærbare)

Lenke til kommentar
@Ravenlord

Det er ikkje alle bærbare det er mulig å bytte cpu på. Enkelte produsenter har ein lei tendens til å være overivrig med loddebolten :/

Det vet jeg, men med veldig mange kan du bytte på og det fikk jo han Zamoht bevis på nå...

 

 

Edit: Var en ludvig

Endret av Ravenlord
Lenke til kommentar
@Ravenlord

Det er ikkje alle bærbare det er mulig å bytte cpu på. Enkelte produsenter har ein lei tendens til å være overivrig med loddebolten :/

Det vet jeg, men men beldig mange kan du bytte på og det fikk jo han Zamoht bevis på nå...

*smile*

 

Det jeg prøver å si her til de som skal kjøpe ny bærbar er at man i første omgang burde prioritere de komponenter som er "faste"..

 

Nå viser det seg at mange "faste" komponenter kan byttes ut, men som vi ser er det ofte dyrt og komplisert.

 

Det er også ofte stor forskjell på bærbare datamaskiner når det gjelder kvalitet på vifter, kasse og andre komponenter i kassa og min erfaring er at Dells datamaskiner er av særdeles god kvalitet.

 

Bærbare datamaskiner er dessuten vanskeligere å "reparere". Med det mener jeg at dersom en prosessorvifte ryker, er det ikke bare å kjøpe en ny. Det samme gjelder skjerm, tastatur og andre vitale komponenter. Derfor er et firma som har god kundebehandling VIKTIG!

 

Nå viser det seg at PS Data er temmelig god på dette området, og jeg tror ikke det er noe påroblem å handle med dem. Dell har også vist at de har EKSEMPLARISK kundebehandling. Det er lett å få tak i oppdateringer til drivere bios og lignende, samt at reperasjoner og andre ting går meget kjapt.

 

En kamerat av meg hadde "problemer" med at en tast på hans bærbare knirket litt. Sendte dermed en mail til dell og forklarte saken og dell sendte et nytt tastatur i løpet av meget kort tid med budbil. Dette med "standard" garantipakke fra Dell.

 

Dette viser at det lønner seg å handle med profesjonelle aktører i markedet. Noe Dell har vist seg å være.

 

Det er også en holdning blandt datainterreserte om at det å kjøpe datamaskin fra en datamaskinprodusent som HP, Dell, Fujitsu Siemens er "tabu". Det er bedre å bygge selv mener mange.

 

På stasjonærfronten er jeg enig i at for datakyndige er nok det beste løsningen, siden du får hva du vil ha. Når det gjelder bærbare derimot, har vi med veldig mye finelektronikk å gjøre og mange komponenter er godt integrert i hverandre. Det som skjer hvis en komponent gåt i stykker er at hele maskinen slutter å fungere som den skal. I en stasjonær er det meget enkelt å bytte denne komponenten og du er i boks med en gang. Det sier seg selv at det ikke er like enkelt å bytte skjermen på sin bærbare datamaskin.

Maskinen må derfor sendes inn til reperasjon, noe som vi fleste vet kan ta tid. Det er derfor kritsik at bedriften du har kjøpt maskinen hos er rask på slike hendvendelser.

 

En annen ting er medfølgende software.

 

Dell har en god programpakke medfølgende. Alle priser er inkludert winXP home++

PS data selger sine datamaskiner uten OS. For mange er det positivt dersom datamaskinen selges uten OS, men når prisen er nesten det sammme, er det da ikke fin å få software i tillegg?

 

Jeg var ikke ute etter en "kan man oppgradere en bærbar, dersom ja hvilke komponenter er det mulig å oppgradere?-tråd"

 

Jeg gav mine råd utifra hva jeg mener er lurt å tenke på ved kjøp av studentmaskin. Vi studenter har ofte ikke alt for mye penger og vil fordele utgifter mest mulig utover måneden. Vi har jo tross alt bare 6000kr i måneden å leve for og store innkjøp er kritiske for om man har råd til mat (og øl) resten av måneden.

 

Derfor mener jeg fortsatt at det er lurt å kutte ned på de oppgraderbare enhetene ved kjøp av ny bærbar og heller prioritere de ikke-oppgraderbare.

 

Disse kriteriene synes jeg er viktig ved kjøp av studentpc:

-Skjerm: KRITISK, denne er viktig! 1024x768 gir ikke mye plass til flere vinduer..

 

-CPU: tenk på batterilevetid, centrino 1.4GhZ holder i lange baner for word, exel, internett og vanlig bruk av datamaskinen

 

-Skjermkort: Skal du spille? Velg en ati9600 basert bærbar. Ikke? velg etter lommebok.

-Vekt: Husk du skal kunne ta denne datamaskinen med deg på skolen, det er kjedelig å drasse med på mer enn du trenger

 

-Ram: 512mb er å foretrekke. Dell er DYRE på ram, oppgrader heller senere selv dersom behovet er stort. 256 holder til word, exel, internett.

 

-harddisk: du vet selv hva du trenger her. Kjøper du hos dell, lønner det seg ikke å fleske til med en 60GB. spar heller litt penger på hd, og kjøp deg en ekstern harddisk når behovet melder seg

 

Orker ikke mer kverulering nå.. skal du ha en super bærbar datamaskin må du betale rundt 14000-15000kr uansett. Jeg bare gir en pekepin på hva en som vil spare penger burde prioritere.

Lenke til kommentar

En 15" skjerm med 1024x768 oppløsning tror jeg holder til

min bruk.

 

Eneste oppgraderingen jeg kanskje kommer til å gjøre i

fremtiden er å sette inn enda mere RAM.

 

Som jeg da kan se det, må det lønne seg å gå for

Tundra1555S med 512MB RAM til 12152,- fra psdata.

 

Harddisken på 40GB holder også i massevis, ettersom jeg har en

stasjonær pc ï tillegg med ca.300GB, som jeg har alt av filmer og

musikk på...

Lenke til kommentar

-CPU: tenk på batterilevetid, centrino 1.4GhZ holder i lange baner for word, exel, internett og vanlig bruk av datamaskinen

 

Den holder godt med i spill og..

 

Og når det gjelder "Superservice til dell" så er det smak og behag sak, Har sett/ser mange dumme feil som de har gjort, men de gjør og gode ting innen service saker...

Lenke til kommentar
En 15" skjerm med 1024x768 oppløsning tror jeg holder til

min bruk.

 

Med femten tommer og den oppløsningen blir allt veldig stort på skjermen. Da kan du likså godt kjøre en 14-tommer. På 15-tommer er 1400*1050 langt å foretrekke.

 

Jeg vil gå så langt som å si at skjermen er den aller viktigste komponenten i maskina. Jeg vil helle jobbe på en støyende celeronmaskin med 256 ram enn å sitte på en supermaskin med centrino og hele smæla om jeg da må begrense meg til en liten tulleskjerm.

Lenke til kommentar

Hvem burde jeg velge??

Er også åpen for andre forslag.

 

DELL Inspiron 510M

 

Standard komponenter: Intel® Centrino™ Mobile Technology

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 855GME brikkesett

1MB on-die L2 cache

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

Intel® Pro/Wireless 2100 Mini PCI trådløst LAN Card (802.11b)

I/O: Parallel, Seriel, VGA, S-video out, IrDA 1.1, Audio out (jack), ekstern mikrofon, 2x USB 2.0, RJ-11, RJ-45, IEEE 1394 (Firewire)

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium-ion batteri 32WHr (4 celler) med ExpressCharge™ teknologi

norton Anti-Virus 2003 (prøveversjon - 90 dage)

 

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

 

Online tilbud: Jeg kjøper online og sparer 620,-

 

Service & Complete Care: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 3 708 kr)

 

Prosessor: Intel® Pentium® M prosessor - 1,4GHz

 

Skjerm: 15'' SXGA (1400 x 1050) (+ NOK 1 255 kr)

 

Minne: 256Mb 333MHz DDR RAM (1X256)

 

Harddisk: Spesialtilbud: 30GB Ultra DMA/ATA 100--->Fri oppgradering til 40GB

 

Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decoder-programvara (+ NOK 756 kr)

 

Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 network

 

Trådløst nettverk: Intel PRO/Wireless 2100 WLAN 802.11b mini-PCI

 

Farge: Ion Silver/Moonlight Silver

 

Programvare: Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem og programvare: Norsk eller Engelsk

 

 

Denne PC'en kommer på: 11.417 levert.

----------

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tundra 1555S Centrino:

 

 

Intel Pentium-M 1.4GHz Prosessor

 

512MB DDR PC-266 Minne (Max 1024MB)

 

40GB UDMA100 Harddisk

 

24x/10x/24x/8x CD-RW/DVD kombospiller

 

Skjerm: 15" XGA 1024x768

 

Grafikk: Intel integrert VGA chip

 

Nettverk: Trådløst + 10/100Mbit

 

Batteri: 4-5 Timer

 

Garanti: 2år

 

Vekt: 2.7KG

 

Dimensjon:

Bredde 326mm

Dybde: 270mm

Høyde: 30mm

 

Tilkoblings porter

1x FireWire

1x Kortleser (MS & SD)

1x Cardbus type II

1x Line in/Mic in

1x Line ut

1x Paralell port

1x RJ-11 for modem

1x RJ-45 for 10/100 LAN

1x S-Video TV-ut

3x USB 2.0

1x VGA for ekstern skjerm/projektor

 

 

12300,- levert

-------

Lenke til kommentar

På www.it24.no får du en Green 551 med centrino 1.4, 512 mb ram(en pin), 40 gb harddisk og Ati mobility radeon 9000 skjermkort, for 11300,- med frakt. Dette synes jeg er kjempebra, og mye billigere enn andre forhandlere av denne maskinen. Har denne selv og er veldig fornøyd med den. Den bråker lite og er veldig lett å ta med seg. Dessuten har den et veldig elegant utseende :p Utrolig rask leveringstid, tok to dager fra jeg bestillte til den lå på postkontoret. Så velg denne du så blir du nok meget fornøyd!

Lenke til kommentar

Og for studenter med jobb på si:

 

 

Main spec

Produktbeskrivelse IBM ThinkPad T41 2373 - Pentium M 1.4 GHz - 14.1" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 31.1 cm x 25.5 cm x 3.1 cm

Vekt 2.2 kg

Prosessor Intel Pentium M 1.4 GHz

Harddisk 1 x 40 GB

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b

Fabrikantgaranti 3 års garanti

RAM 256 MB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR SDRAM - PC2700 - 333 MHz

Lydutgang Lydkort

Lokalisering Norsk / Norge

Batteri Litiumion

Cache-minne 1 MB - L2 Cache

Optisk lagring CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - plug-in modul

Skjerm 14.1" TFT aktiv matrise - 24-bit (16,7 millioner farger)

Operativsystem Microsoft Windows XP Professional

Gjennomsnittlig driftstid 4.7 time®

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, ThinkLight

Inn-enhet Tastatur, TrackPoint, UltraNav

Telekommunikasjon Fax / modem - CDC - 56 kbps

Systemtype Notebook

Grafikk-kontroller ATI MOBILITY RADEON 7500 - 32 MB

SMG tar forbehold om evt. skrivefeil eller feil i produktinformasjon / spesifikasjoner på smg.no

 

Extended spec

Generelt

Produktformfaktor Bærbar

Bredde 31.1 cm

Dybde 25.5 cm

Høyde 3.1 cm

Vekt 2.2 kg

Lokalisering Norsk / Norge

Innebygde enheter Stereohøyttalere, trådløs LAN-antenne, ThinkLight

Systemtype Notebook

 

Prosessor

Prosessor Intel Pentium M 1.4 GHz

Brikkesett type Intel 855PM

Egenskaper Enhanced SpeedStep technology

Databusshastighet 400 MHz

 

RAM

Teknologi DDR SDRAM - 333 MHz

Installert størrelse 256 MB / 2 GB (maks.)

Minnespesifikasjonkrav PC2700

 

Lager

Harddisk 1 x 40 GB

Diskkontroller IDE

 

Nettverkstilknytning

Nettverkstilknytning Nettverksadapter

Datakjedeprotokoll Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, Bluetooth, IEEE 802.11b

Tilpassede standarder IEEE 802.11b, Bluetooth 1.1

Protokoll for fjernstyrt administrasjon DMI 2.0, CIM

 

Diverse

Tilpassede standarder ACPI 2.0, ACPI 1.0b

Egenskaper Nøkkelhull til låseenhet (kabellås), administratorpassord, harddiskpassord, oppstartspassord, Asset ID, IBM Embedded Security Subsystem 2.0

 

Strømforsyning

Strøminnretning Strømadapter - ekstern

Strømtilførsel 72 watt

 

Fabrikantgaranti

Service og støtte 3 års garanti

Service- og støttedetaljer Begrenset garanti - deler og arbeid - 3 år - innbringing

Begrenset garanti - batteri - 1 år

 

Miljøparametere

Lydutslipp 36 dB

 

Video

Videominne Videotilpasserminne - DDR SDRAM - 32 MB (installert) / 32 MB (maks.)

Grafisk prosessor / leverandør ATI MOBILITY RADEON 7500 - AGP 4x

Maks. oppløsning (ekstern) 2048 x 1536 / 24-bit (16,7 millioner farger)

 

Lyd

Tilpassede standarder DirectSound, AC '97, SoundMAX

Lydutgang Lydkort

Lydinngang Mikrofon

 

Skjerm

Skjermtype 14.1" TFT aktiv matrise

Maks. oppløsning 1024 x 768 / 24-bit (16,7 millioner farger)

 

Batteri

Installert antall 1 / 2 (maks.)

Teknologi Litiumion

Gjennomsnittlig driftstid 4.7 time®

 

Cache-minne

Type L2 Cache

Installert Størrelse 1 MB

 

Optisk lagring

Type CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - plug-in modul

Lesehastighet 24x (CD) / 8x (DVD)

Skrivehastighet 16x

Overskrivingshastighet 10x

 

Operativsystem / Programvare

Inkludert programvare Adobe Acrobat Reader, IBM Rapid Restore Ultra, IBM Update Connector, Intervideo WinDVD, IBM Access Connections, IBM Access Support, Access IBM, Norton AntiVirus 2003 (OEM)

OS Medfølger Microsoft Windows XP Professional

 

Telekommunikasjon

Maks. overføringshastighet 56 kbps

Protokoller & spesifikasjoner ITU V.90

Modem Fax / modem - CDC

 

Inngangsenhet(er)

Type Tastatur, TrackPoint, UltraNav

 

Ekspansjon / Tilkoplinger

Grensesnitt 2 x Hi-Speed USB - 4 pin USB Type A

1 x parallell - IEEE 1284 (EPP/ECP) - 25-pin D-Sub (DB-25)

1 x skjerm/video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

1 x infrarød - IrDA

1 x modem - telefonlinje - RJ-11

1 x nettverk - Ethernet 10Base-T/100Base-TX/1000Base-T - RJ-45

1 x mikrofon - inngang - minijack 3,5 mm

1 x hodetelefoner - utgang - minijack 3,5 mm

1 x skjerm/video - S-videoutgang

Ekspansjonsbrønner 1 x tilgang fra forsiden

Totalt antall (frie) ekspansjonsspor 2 ( 1 ) x minne - SO DIMM 200-pin

1 ( 1 ) x CardBus - type III (2 x type I / II)

 

 

 

Allt for den nette sum av 16201kr + frakt

Lenke til kommentar
Og når det gjelder "Superservice til dell" så er det smak og behag sak, Har sett/ser mange dumme feil som de har gjort, men de gjør og gode ting innen service saker...

Ang superservice hos Dell, det forekommer nok, men slett ikke alltid. Uansett, jeg ville ikke våge å kjøpe Dell med mindre enn tre års garanti! Da står du ganske trygt. Skal du begynne å diskutere reklamasjon med dem, kommer du til å bruke så mye tid og krefter at de tusenlappene du sparer forsvinner på det... Det er _svært mange_ eksempler på dette her på forumet.

 

Ellers er jeg sterkt uenig i at Dell har så fantastisk byggekvalitet. Mulig det hjelper litt hvis man velger Latitude, men da er plutselig ikke prisen et argument lenger. Du skal lete lenge etter like plastaktige maskiner som Inspiron-maskinene til Dell, og de _er_ like plastaktige og sårbare som de ser ut...

 

Men som sagt, ikke finn på å kjøpe en Dell-maskin med ett års garanti; ryker skjermen etter halvannet år sitter du med en ubrukelig maskin, som Dell vil nekte å reparere før du har anlagt sak mot dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...