Gå til innhold

bærbar pc til student?


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt meg en pc til rundt 10.000,-

og kom egentlig frem til denne pc'en som det beste valget:

 

Fujitsu Siemens Amilo Pro V1000 15" XGA

P4M-2.2GHz,256MB,40GB,DVD/CDRW, XP Pro 9992,- Komplett.

 

 

Det jeg nå lurer på er om det lønner seg å legge i litt mer

penger og kjøpe en bærbar pc med Centrino prosessor??

 

Hvilke fordeler har denne i forhold til en P4??

Hørte no rykter om at batterikapasiteten skulle være

mye bedre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Det jeg nå lurer på er om det lønner seg å legge i litt mer

penger og kjøpe en bærbar pc med Centrino prosessor??

Du trenger ikke legge mer penger i for å få en Centrino. Sjekk Dell.no for Dell 510m og PsData for Tundra.

Lenke til kommentar

Kommer til å kjøpe en ny maskin med garanti.

 

Så akkurat på Dell 510M og den blir jo fort dyr.

 

 

Tundra 1555S Centrino - Intel P-M 1.4GHz / 256MB / 40GB / CD-RW / DVD / 15"

til 11995,- kan være aktuell:)

 

Får vel da en mye bedre maskin enn ved å kjøpe:

Fujitsu Siemens Amilo Pro V1000 15" XGA

P4M-2.2GHz,256MB,40GB,DVD/CDRW, XP Pro til 9900,-???

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke maskinen til da? Du finner sikkert maskiner som funker bra til web og tekstbehandling for 4000 på bruktmarkedet.

Joda, men det er litt risky å kjøpe brukt bærbar; du vet aldri hva den har vært utsatt for (og bærbare er ofte utsatt for mer trøkk enn stasjonære PCer). Ville vurdert den maskinen du har sett på, som du kan få til rundt 8000 med Mobile Celeron og ca 10000 med Mobile P-4.

 

Det er Mobile P-4 eller Mobile Celeron som brukes i disse maskinene, ikke P-4 Mobile eller Celeron Mobile. De er derfor ikke like håpløse sammenliknet med P-M som før. Forventet batteritid på denne maskinen er ca tre timer, og du får mye maskin for pengene. Du kan nesten alltid få litt mer for å legge inn litt mer penger, men du bør også se an hva du trenger. Svært ofte kan det være like greit å bruke pengene til noe annet...

 

Noe jeg lurer litt på, er hvor alle forhandlerne har gjemt den andre 256MB-brikken som Fujitsu-Siemens påstår de har satt i den (Sjekk dataark: link) :o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Sjekket opp prisen på Dell510m nå, med de samme spesifikasjonene

som tundra pc'en.

 

Dell kunne nok matchet prisen, hvis man kunne kutta ut programvaren

som man må ta med og satt ned RAM prisen litt.

 

+1 885,- for 512MB RAM er jo også helt på trynet.

 

 

 

Fikk tilbud fra psdata på Tundra 1555S,uten programvare og med 512MB RAM

til 12.152,- inkl mva.

 

Dell510M kom på 13411,-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Sjekket opp prisen på Dell510m nå, med de samme spesifikasjonene

som tundra pc'en.

 

Dell kunne nok matchet prisen, hvis man kunne kutta ut programvaren

som man må ta med og satt ned RAM prisen litt.

 

+1 885,- for 512MB RAM er jo også helt på trynet.

 

 

 

Fikk tilbud fra psdata på Tundra 1555S,uten programvare og med 512MB RAM

til 12.152,- inkl mva.

 

Dell510M kom på 13411,-

Du dropper å oppgradere ram på dell.no og kjøper etterpå.

 

Kjøp følgende:

 

Dell 510M

 

1 års henteservice.

Intel® Pentium® M prosessor - 1,4GHz

15'' SXGA (1400 x 1050)

256Mb 333MHz DDR RAM (1X256)

40GB Ultra DMA/ATA 100

8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decoder-programvara

 

Resten lar du stå slik det er.

 

12 161 kr

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Når en kjøper bærbar må man tenke på hva som kan oppgraderes og ikke..

 

Skjerm, skjermkort, og CPU, HK er ting som ikke kan oppgraderes.. Resten kan med letthet byttes ut..

 

Det viktige er da å betale for dette i førsteomgang, og heller kjøpe en rambrikke og ekstern/intern hardisk når behovet melder seg.

 

Hadde jeg kjøpt meg maskin i dag, ville jeg gått for Dells 510m og betalt ekstra for å få disse uoppgraderbare komponentene med høy standard. Ram ville jeg kjøpt fra komplett eller lignende webshop dersom Dell ikke hadde tilbud på disse.

 

Dell tar blodpris dersom du velger å oppgradere ram og harddisk direkte fra dem. Kjøp dette separat i en annen webshop.

 

Eneste minuset med 510m er skjermkortet. Men dersom maskinen kun skal brukes som et suplement til en stasjonær, spiller man spillene sine på den stasjonære allikevel.

 

Min bærbar skulle bare blitt brukt til word, programmering, og internettsurfing i forelesningene allikevel.. Og det er da greit med en en maskin som veier mindre enn 2,5kg.

 

En god multimediamaskin er også dells 8600.. Den har ws, og godt skjermkort. Bedre tilbud er det på den også..

 

EN ting er sikkert! Jeg ville aldri gått for en reinspikka p4/celeron laptop. Med tanke på støy og batterilevetid er disse uaktuelle til bruk i en forelesningssal eventuellt lesesal.. Man er ofte avhengig av en ekstern strømkilde for å kunne jobbe noen timer..

 

Skal du spille på maskinen: Dell 8600

Ikke spille: Dell 510m

 

Jeg har regnet flere ganger på dette nå.. har ikke sett noen bedre tilbud ennå.

 

EDIT: Skal en virkelig slå på stortromma ville jeg anbefalt Tundra 1557P Centrino fra PS data

 

EDIT2: ups.. Celeron/Centrino er like ord :blush: Skjermkort kan visst byttes, men irealtiteten ikke, siden det er lite marked for dette..

Endret av Zamoht
Lenke til kommentar
Skjerm, skjermkort, og CPU, HK er ting som ikke kan oppgraderes.. Resten kan med letthet byttes ut..

 

Skjermkort kan da så visst byttes ut! Ikke lettest i verden å få tak i, men det er da for all del mulig å bytte det ut!

 

Og... hvorfor snakker du om p4/centrino laptop? Det er vel bare pentium-m som bruker centrino-chipset? Og det er jo akkurat disse pc-ene som ER stillegående og har lang batteritid...

 

<edit> og i sammenlikning med den tundra Tundra 1557P (som det ikke oppgies hvor mange MB det er på skjermkortet), kan man også se på G556 C1500 fra elitegroup hos multicom, eller G556PRO C1400 hvis man heller vil ha dvd-brenner og 40 GB.

Eventuelt den litt eldre modellen Green 551, som jeg selv har og er utrolig fornøyd med </edit>

Endret av bufodill
Lenke til kommentar

Jeg ser det er flere som har reagert på at jeg har sagt det ikke er mulig å bytte cpu og skjermkort på bærbare..

 

Dette er noe jeg skjelden hører om, kan dere som sier dette linke til webshops som selger bærbare CPU'r og skjermkort så jeg kan finne ut om dette er lønnsomt/mulig?

 

Det jeg VET er at det lønner seg å prioritere de delene som MED ENKELHET ikke kan byttes ut ved kjøp av bærbar.

 

ram og harddisk er lett å bytte, og er en ting som man kan spare på i første omgang..

Lenke til kommentar

Lett å bytte harddisk ja, men sjeldent det mest lønnsomme. ram kan man jo som regel sette inn mer av, så det er greit, men en harddisk kan man jo bare ha en av om gangen (om man ikke har sånn fænzy ekspansjons-greie på laptopen sin). Så å bytte ut harddisk selv, blir jo å kaste en harddisk ut av vinduet :)'

 

<edit> Forresten synes jeg det var morsomt med "kort" om ram :) </edit>

Endret av bufodill
Lenke til kommentar
Lett å bytte harddisk ja, men sjeldent det mest lønnsomme. ram kan man jo som regel sette inn mer av, så det er greit, men en harddisk kan man jo bare ha en av om gangen (om man ikke har sånn fænzy ekspansjons-greie på laptopen sin). Så å bytte ut harddisk selv, blir jo å kaste en harddisk ut av vinduet :)'

 

<edit> Forresten synes jeg det var morsomt med "kort" om ram :) </edit>

hva med ekstern harddisk?

En 30gb harddisk holder i lange baner til det du skal ha med deg på skolen..

Den eksterne kan jo ligge hjemme i mens..

 

Det er nok det mest lønnsome jeg kan finne på.. Ingen kan si seg enige at å bruke 1400kr for 30gb til er lurt..

 

En kan få 80gb ekstern harddisk for det samme.. Dvs 110gb for samme prisen av 60 intern..

 

Dell har forøvrig gratis oppgradering til 30gb på 510m nå..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...