Gå til innhold

Hvilken kabel til tv utgang

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et Nvidia Geforce FX 5800 skjermkort med tv utgang. hvilke kabler må jeg kjøpe for å benytte meg av denne utgangen?

Må jeg kanskje ha et eget tv kort eller noe sånt?

Lurte på en liten ting til, hvor kan jeg kjøpe nettverks kabel? Er ikke helt sikker på hvordan den ser ut.

##Topic endret av moderator - vennligst la oss slippe å gjøre dette igjen ;) - Blib##

Endret av Blib
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må ha en s-video kabel (også kalt s-vhs kabel). Også må du ha overgang fra s-video til scart.

Spør etter TP-kabel så får du nettverkskabel, skjekk clas olson, biltema

Skrevet

denne og denne

antar du har en eller flere scart innganger på tv en din? lengden på s-video kabelen får du se selv, men jeg vil annbefale deg å se på clas olson eller biltema før du handler på komplett (eller en annen nettbutikk). Det kan lønne seg.

Skrevet

Helt sånn til sist.

Det var så mange forskjellige nettverkskabler hos komplett at jeg ble litt usikker på hvilken jeg skulle kjøpe, med tanke på overføringshastighet og selvfølgelig om den vil passe.

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...4&GrpID=24&s=pl

Er dette rett kabel?

Clas Ohlson hadde også nettverkskabler, men ikke video kabler så jeg fant ut at det beste var å bestille alt fra en plass.

Huffda! Feil kategori å greier. dette har vel minimalt med skjermer og skjermkort å gjøre.

Skrevet
Helt sånn til sist.

Det var så mange forskjellige nettverkskabler hos komplett at jeg ble litt usikker på hvilken jeg skulle kjøpe, med tanke på overføringshastighet og selvfølgelig om den vil passe.

http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...4&GrpID=24&s=pl

Er dette rett kabel?

Den skulle funke fint den ja.

Hvis du har tenkt til å kjøre Gigabit over store lengder er CAT6 bedre, men ellers dekker CAT5E de fleste av dine behov :)

Skrevet
du må ha en s-video kabel (også kalt s-vhs kabel). Også må du ha overgang fra s-video til scart.

Spør etter TP-kabel så får du nettverkskabel, skjekk clas olson, biltema

Ikke for å pirke,men s-video og s-vhs er to vidt forskjellige ting. Det han trenger er en s-video kabel,eventuelt med overgang til composite video. S-vhs er en utvidelse av vhs formatet,og har ingenting med tv-utganger på skjermkort å gjøre.

Skrevet
Ikke for å pirke,men s-video og s-vhs er to vidt forskjellige ting.

Stemmer det, men kabelen blir ofte feilaktig kalt S-VHS, også fra produsentens side. Disse to begrepene blir ofte blandet, særlig siden begge benytter seg av Y/C bildesignal. Sorry, litt off topic... :)

Skrevet (endret)

Det er slettes ikke sikkert han trenger noen S-video -> SCART overgang til TV'n!

Min TV (som er nesten ny) har samme inngangen som s-video utgangen på grafikkortet. Kunne bruke kabelen som fulgte med skjermkortet uten noe imellom.

Sjekk foran på TV'n eller bak etter en liten rund inngang med 4 hull.

Endret av Bitex
Skrevet (endret)

Hva slags kabler som trengs, kommer an på TV. Så lenge vi ikke vet hvilke innganger TV har, eller hva slags TV du har, kan ingen svare helt korrekt.

Så en smule off topic, men jeg må bare si det...

Ikke for å pirke,men s-video og s-vhs er to vidt forskjellige ting.

Stemmer det, men kabelen blir ofte feilaktig kalt S-VHS, også fra produsentens side. Disse to begrepene blir ofte blandet, særlig siden begge benytter seg av Y/C bildesignal. Sorry, litt off topic... :)

Dette har jeg bemerket før også. Kan dere dokumentere påstandene? Hvem har bestemt at det ikke heter S-VHS-kabel?

Jeg vet ikke hvor lenge dere har levd eller drevet med TV/video, men den gangen S-VHS ble lansert ble pluggstandaren kalt S-VHS-plugg. Da Sony noe senere lanserte Hi8 ble den forsøkt omdøpt. I dataverden har den stort sett blitt kalt s-video, men i brunevarebransjen har det tatt mange år for å bli vant til å bruke betegnelsen s-video. Jeg sjekket litt mer for et par mnd siden og skrev (og mener fortsatt) dette:

- Databransjen kaller den som oftest s-video, men på Tv-tool sin hjemmeside blir det brukt betegnelsen S-VHS.

- Sony kaller den s-video i brosjyrene.

- JVC kaller den s-video i brosjyrene og tilfeldig valgt bruksanvisning.

- Grundig kaller den s-video i brosjyrene, men på min gamle Grundig 28" heter det S-VHS-kontakt. I bruksanvisningen til min nesten nye Grundig DVD har de klart å skrive: "koble Y/C-kabel (S-VHS) inn i s-video out".

- Finlux kaller den S-VHS i brosjyrene og s-video på nettsidene sine.

- Philips er en smule inkonsekvent. I hovedbrosjyren under TV bruker de s-video: Se eksempel her

I samme brosjyre under videomaskiner bruker de S-VHS: Se eksempel her

Sjekket derfor noen av bruksanvisningene, og der har de skrevet:

"... å koble S-VHS kablene til S-video inngangen."

"... utstyr som avgir S-VHS-signaler (S-VHS-videospillere og Hi-8, osv.)"

Konkusjon:

I dataverden heter pluggen s-video. I TV/video-verden brukes s-video og S-VHS-plugg/ -kabel om hverandre om samme standard.

La derfor folk som skriver S-VHS-kabel eller S-VHS-plugg istedenfor s-video være i fred - det er likestilt for de som ikke bare er datainteressert.

Endret av Mr D
Skrevet
Ikke for å pirke,men s-video og s-vhs er to vidt forskjellige ting. Det han trenger er en s-video kabel,eventuelt med overgang til composite video. S-vhs er en utvidelse av vhs formatet,og har ingenting med tv-utganger på skjermkort å gjøre.

det er noen som kaller s-video kable for s-vhs kabel, ikke spør meg hvorfor...

Skrevet (endret)

det er noen som kaller s-video kable for s-vhs kabel, ikke spør meg hvorfor...

Svaret står i posten over hvis du gidder å lese det.

Den standaren som vi benevner som s-video ble opprinnelig lansert sammen med S-VHS-systemet for å utnytte kvaliten på disse videokassettene. Da Sony noen år senere ville bruke standaren til sin videreutvikling av video8, Hi8, ble standaren forsøkt omdøpt fordi Sony ikke ville forbindes med VHS-navnet. Som jeg utdypet i forrige post brukes uttrykket fortsatt av noen av de største europeiske aktørene i TV-/videobransjen.

Endret av Mr D
Skrevet (endret)

Så har jeg kjøpt feil kabel og scart overgang da?

Jeg har en Bang og Olufsen tv med èn scart inngang, hvis noen måtte lure.

Shit, så akkurat bak på tv'en at jeg faktisk har noe som heter s-vhs inngang, og da hadde jeg vel egentlig ikke trengt den scart overgangen.

JaJa, kan sikkert få bruk for scart'n i en annen sammenheng.

Den var nå heldigis ikke så kostbar da.

****** hvor dere flisespikker her da, er det virkelig så nøye? :D

^^

(Sensur) Hehe!

Endret av Black&White

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...