Gå til innhold

PHP program i linux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp instalert mandrake på pcen min og trenger hjelp med å finnet ett program som hjelper meg med HTML og PHP i linux som lignende Dreamweaver i windows.

Er det noen som vet hvor jeg kan laste ned ett program eller er det innebygd i linux?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syntes quanta plus var en god editor. håper den blir litt bedre da..

det var faktisk mulig å minimere ting som stod mellom {} feks if'er.. følte jeg fikk litt bedre kontroll på phpen min da.. men denne funksjonen kræsja en gang da.. ikke så morro.. q+ hadde bra syntax highlighting også.. jeg anbefaler den..

Skrevet

Selv bruker jeg "vim" som funker utmerket til koding om du ikke trenger knapper å trykke på...

(altså, etter en 5-6 dager med Quanta vet du jo hvilke koder som kommer frem når du trykker på f.eks "linjebrekk" (<br />)

Skrevet
Selv bruker jeg "vim" som funker utmerket til koding om du ikke trenger knapper å trykke på...

(altså, etter en 5-6 dager med Quanta vet du jo hvilke koder som kommer frem når du trykker på f.eks "linjebrekk" (<br />)

vim funker veldig greit til feilsøking ol. men til programmering av komplekse websider med 50 sider +, så er det innmari greit med noe som gjør at du ikke behøver å hoppe inn og ut av masse filer konstant. Selv liker jeg kate til selve programmeringa, da den har syntax highlightning for PHP, HTML, CSS og [insert your favorite language here], akkurat som vim, men også har muligheten til kjapt å switche i mellom forskjellige sider/filer.

Skrevet

det gjørt emacs også... du kan enkelt dele opp hovedvinduet i frames med hver sin fil også. meget nyttig.

php-mode er imidlertid ikke verdens beste. det hender den hoster litt.

Skrevet
det gjørt emacs også... du kan enkelt dele opp hovedvinduet i frames med hver sin fil også. meget nyttig.

php-mode er imidlertid ikke verdens beste. det hender den hoster litt.

Hvor oversiktelig er skjermen med 50 frames?

Skrevet

Emacs gjør det enkelt å bytte mellom «frames» (eller vinduer, som det heter i Emacs-terminologi). Om jeg har femti buffere åpne samtidig (som jeg aldri har), pleier jeg å ha to synlige, og bytte mellom hvilke buffere som skal vises i hver «frame». Enkelt og greit.

Jeg tror ikke det finnes en editor i hele verden som kan vise femti buffere samtidig på en vanlig skjerm og likevel være brukbar, så det er vel knapt som kritikk mot Emacs å regne.

Skrevet
vim funker veldig greit til feilsøking ol. men til programmering av komplekse websider med 50 sider +, så er det innmari greit med noe som gjør at du ikke behøver å hoppe inn og ut av masse filer konstant. Selv liker jeg kate til selve programmeringa, da den har syntax highlightning for PHP, HTML, CSS og [insert your favorite language here], akkurat som vim, men også har muligheten til kjapt å switche i mellom forskjellige sider/filer.

Du kan da ha flere buffere i vim også ([ESC]:b1 , [ESC]:b2 osv osv). Kombinert med en buffer-plugin som gir deg kontinuerlig oversikt over bufferne du har er vim like grei som emacs her, vil jeg tro...

Skrevet
Du kan da ha flere buffere i vim også ([ESC]:b1 , [ESC]:b2 osv osv).

Men få vet om det, virker det som. Jeg har sett faste vim-brukere starte programmet på nytt hver gang de vil åpne en ny fil. Terskelen for dette er vel kanskje lav siden vim starter opp veldig fort.

Skrevet
Jeg liker ikke å ha flere buffere synlige samtidig, det er for rotete for meg.

det er ofte behagelig å kunne se to steder samtidig i samme fil, f.eks hvis du lengre ned har behov for å se variabeldefinisjoner øverst i en lang fil.

Skrevet

Jeg tror ikke man kan si at det er lettest å bruke en ikke grafisk editor hvis du skal programmere over mange forskjellige filer. Å programmere i vi over flere filer vil jeg ikke tro kan bli enklere enn å bruke gui. Selv bruker jeg BlueFish og er storfornøyd. Helt konge editor. Kan måle seg mot UltraEdit i windows. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...