Gå til innhold

Grave ned kobberrør isedenfor raddis


Anbefalte innlegg

Sitter med litt planer for åssen jeg skal kjøle ned maskina mi til høsten når jeg skal bytte leilighet... Jeg vil sannsynligvis få muligheten til å kunne grave ned noe i hagen :devil: Har skjønt at man må sånn noenlunde under telegrensa for å ikke bli knust om vinteren. MEN så kom jeg til å tenke på: PC'en min står på 24/7 og knekker D2OL, så da produserer jo den en hel del varme. Hvis jeg graver ned noen meter med kobberrør i en halvmeters dybde inntil veggen, vil det da fryse rundt dem og ødelegge dem selv om telegrensa går rundt en meter ned i jorda? 100w++ bør da holde frosten unna i den dybden?

 

Og en ting til, bør jeg bruke plast eller kobberrør opp til overflaten? Kobber skal jo mye til for å klemme flate, mens plast er jo mer fleksibelt (tenker på at det sikkert kommer til å fryse rundt dem i overflaten)...

 

Noen som har testa dette eller har noen tanker?

Endret av CSSSK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

legg det som en kolektor krets, varmen ibakken under frostfri dybde er ca 5 ca, men du bør isolere rørene ned til dit det blir. men du trenger ganske sterk pumpe for og presse vannet opp igjen helt nedentil laveste punktet på kretsen..

 

men hvis du bruker et rørirør system, med wispopex rør, rør hvor det er to plast rør et "drenasje" rør hvor hoved røret ligger inni, veldig fint for hvis det fryser kan du bare dra ut igjen det innerste røret og tre inn igjen et nytt uten problemer men med disse røra kan du ikke ha skarpe bøyer. og disse rørene tåler ganske mye det skal mye til for og klemme de flate. men isolasjon helt i toppen er bra hvis du har med uanset om du bruker kopper er plast.

Endret av XzErOx
Lenke til kommentar

Pumpa tror jeg ikke er noe problem såfort jeg får fylt systemet med vann er det jo bare motstanden i rørene som gjelder (og jeg kan jo kjøre med ganske stor dimensjon). Eheim 1250 holder sikkert i massevis.

 

Blir vel til at jeg isolerer rørene godt opp til overflaten og inn i veggen, slik at de ikke fryser eller blir varmet opp... Har jeg et tykt lag med isolasjon vil jo det også gi rom for en del bevegelse i jorda når telen kommer og går.

 

Men har fortsatt ikke fått noen meninger om det vil danne seg tele rundt rørene som ligger ca en halv meter ned i bakken selv om telegrensa er på nærmere en meter? Jeg kommer til å legge røret i bøyer, ganske tett inntil hverandre, slik at jeg slipper å grave opp hagen da. Holder det med i overkant av 100w for å holde telen unna et lite område?

Lenke til kommentar

Trodde det bare var bikkjer og grevlinger som holdt på å grave tulling rundt om kring...Hadde det vært en TP kabel så hadde jeg skjønt det, men kjøling...

 

Kan du ikke legge en radiator i et kjøleskap å ha slangene der pakningen til kjøleskap døren er? Unngår jo lett klem på slangen der.

 

Skal du ha noe 5 meter ned i jorda så trenger du nok kraftigere pumpe.

Lenke til kommentar

Legg ned vanlig plastslange for vann (PEM PN10) samme som de har hos clasern, art nr 30-6594. Slike slanger ligger både over og under bakken som vannledninger til hus og hytter over hele landet. Og de tåler mye juling, tro meg. De tåler f-eks å fryse med vann i... Det er forøvrig mange som tror at "myke ting" blir klemt flate under bakken. Det stemmer dårlig. Når noe er nedgravd, så får det press fra alle kanter, og dermed kan en forholdvis fleksibel slange ligge nedgravd på x-antall meter i årevis uten antydninger til kollaps.

 

Du kan godt bruke kobberør også, men etter min mening er det unødvendig. For skal du få et bra resultat, må du grave ned mye rør/slange uansett, og da kan kobberrør fort bli dyrt. Jeg ville nok ha satset på minst 5 meter slange, 1 meter ned, eller 10 meter slange, 0,5 meter ned. Gjerne mer. Så er det spørs om du er sprek nok da ;)

 

Når det gjelder pumpe, får du likevekt som nevnt. Det er klart det kan bli stor motstand hvis slangen er lang. Så du bør ha en litt kraftig pumpe for brukbar flow. Da jeg brukte en nedgravd tank på 20 liter, (høydeforskjell 2-3 meter) så hadde jeg en 3500 L/t pumpe (oceanrunner 3500) som gjorde jobben greit.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke graver ned til frostfritt må du enten isolere hele røret eller bruke frostvæske eller noe for å hindre vannet i å fryse. Jeg tror ikke varmen i vannet vil hindre det i å fryse. Isolere hele røret er no-go iogmed at du sa ikke får varmetap i vannet, så da står en igjen med frostvæsken....

 

Om det vil danne seg tele (iskrystaller) i jorda eller ikke kommer helt an på hva slags masser du graver røret ned i. Generelt kan man si at jo finere masser du har jo mer telefarlig er de. Leire er bad, mens vanlig hagesingel er ok. Det er rett og slett fordi leire/sand osv inneholder mer vann som kan fryse. For å hindre at slangen din blir ødelagt av tele bør du derfor legge den i et lag med grus. Husk at uansett om du får tele eller ikke så kan temperaturen i jorda krype under 0 og vannet inne i røret kan da fryse.

 

En annen ting som er ved å tenke på er at du ikke bør ha store planter/trær i nærheten av nerdgravingen. Røttene kan nemlig lage krøll på tråden for deg.

 

Det du også bør være oppmerksom på hvis du har tenkt å bruke veldig forskjellig slangedimensjon ute og inne (i PC'n) er at pumpen må takle den motstanden som oppstår i overgangen. Dersom slangedimensjonen halvveres øker trykket 4 ganger.... Den pumpen du foresår tåler bare 0,2bar mottrykk, og det blir kanskje litt lite, men det kommer jo an på trykket i den tykke slangen da

 

Håper dette var til hjelp

 

Lykke til med prosjektet

Endret av jankr
Lenke til kommentar
Det er rett og slett fordi leire/sand osv inneholder mer vann som kan fryse. For å hindre at slangen din blir ødelagt av tele bør du derfor legge den i et lag med grus. Husk at uansett om du får tele eller ikke så kan temperaturen i jorda krype under 0 og vannet inne i røret kan da fryse.

 

Å legge slangen i grus til dette bruket er bad. Slangen bør ligge i så fuktig og kompakt masse som mulig for best mulig effekt. Nok en gang må jeg presisere at slik slange som jeg viste til tåler tele og bevegelser. Frostveske er alltid lurt å bruke, og her er det ekstra forsikring :) Men en annen måte for frostsikring er først å grave ned slangen, fylle halve grøften eller hullet, og så legge et lag med isopor/sundolitt over. Tabeller for telesikring ligger her: http://www.sundolitt.no/sundolitt/ Forøvrig vil jeg anta slik isolering kan virke positivt om sommeren også, da man unngår solvarme.

Lenke til kommentar

Dersom du legger slangen uisoleert og bruker frostvæske, vil vannet kunne oppnå temperatur på under 0 grader. Om du i tillegg graver den ned et sted der sola aldri skinner :p vil heller ikke temperaturen om sommeren bli høyere enn 5-10 grader ca 1/2 - 1 meter ned.

Lenke til kommentar

Nei, vannet er jeg ikke redd for, kjører alltid med frostvæske jeg... Er rørene jeg er litt bekymra for. Men jeg kommer vel kanskje til å bruke sånne som tåler litt juling da, så får jeg se åssen det går :)

 

SKal si fra når/hvis jeg får gjennomført prosjektet om åssen det gikk.

Lenke til kommentar

Det kan skje når jorden fryser.. at en spiss stein e.l. presses mot slangen og får den til å gå i stykker. Alle har sikkert sett at telehiv kan løfte ganske stooore steiner opp gjennom f.eks 5-10cm asfalt... En tynn plastslange er no match for telehiv... :ermm: Slik nedgraving stiller mao strenge krav til fyllmasse..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...