Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølevæske lekket ut...


Anbefalte innlegg

Jeg måtte på verksted med min kjære Golf, da den ikke ville starte. Grunnen var at en pakning i kjølesystemet var ødelagt, slik at kjølevæsken hadde lekket ut. På grunn av dette sotet pluggene ned, slik at sesoren for automat-chooken ikke fungerte. Dette var iallefall forklaringen verkstadet ga. Men fører mangel på kjølevæske til nedsoting av plugger? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nedsoting av plugger er vel fordi du har for tykk bensinblanding, altså for lite luft. Er ikke helt stø på følgende, men vil ikke automatchoken slå seg av når motoren blir varm nok slik at forholdet mellom bensin/luft blir mer normalt? choken skal jo bare være i bruk når motoren er kald og trenger masse bensin og lite luft, en tykk blanding med andre ord.

 

Hvis du mangler kjølevæske vil pluggene bli misdannet ved at elektroden brenner opp eller at selve kjernen av pluggen sprekker. Dette pga varmen som utvikles.

 

Problemet med at bilen starter har vel ingenting med tap av kjølevæske å gjøre. Men at pluggene var så skitne at det var feilen kan jeg kanskje tro på.

Lenke til kommentar
Jeg måtte på verksted med min kjære Golf, da den ikke ville starte. Grunnen var at en pakning i kjølesystemet var ødelagt, slik at kjølevæsken hadde lekket ut. På grunn av dette sotet pluggene ned, slik at sesoren for automat-chooken ikke fungerte. Dette var iallefall forklaringen verkstadet ga. Men fører mangel på kjølevæske til nedsoting av plugger? :roll:

Stemmer det.

 

Sensoren(termobryter) sitter på kjølevannslangen som går inn på chokehuset på forgasseren.

Ved en viss temperatur lukkes termobryteren som så gir strøm til varmeelementet(åpningsmekanismen) til choken.

 

Har man for lite kjølevann vil man i noen tilfeller ikke oppnå tempen som skal til for å lukke termobryteren (føre strøm), altså man kjører med konstant choke.

Lenke til kommentar
Jeg måtte på verksted med min kjære Golf, da den ikke ville starte. Grunnen var at en pakning i kjølesystemet var ødelagt, slik at kjølevæsken hadde lekket ut. På grunn av dette sotet pluggene ned, slik at sesoren for automat-chooken ikke fungerte. Dette var iallefall forklaringen verkstadet ga. Men fører mangel på kjølevæske til nedsoting av plugger?  :roll:

Stemmer det.

 

Sensoren(termobryter) sitter på kjølevannslangen som går inn på chokehuset på forgasseren.

Ved en viss temperatur lukkes termobryteren som så gir strøm til varmeelementet(åpningsmekanismen) til choken.

 

Har man for lite kjølevann vil man i noen tilfeller ikke oppnå tempen som skal til for å lukke termobryteren (føre strøm), altså man kjører med konstant choke.

Ikke dumt... Da lærte jeg noe nytt i dag også! :cool:

Lenke til kommentar

Hvis du har vann lekasje på bilen, og vannet renner inn i sylindrene, så vil du få en blanding av vann luft og bensin. (det samme gjelder oxo olje lekasje inn til sylindrene) Ekslosjons effektemn blir dermed svekket og ikke alt drivstoffet vil forbrenne skikkelig. Dette kanb resultere i plugger som blir sotete. Dette kan oxo medføre til mye sot i eksosanlegget.

Og en ting til. Kondens i bensine har samme effekt. Bare at der kommer vannet rett fra tanken.

Lenke til kommentar

Gjorde meg ei dyr erfaring med soting av plugger og choke en gang jeg kjørte til skolen. Var bikkjekald morgen om vinteren, og bilen var en gammel Saab fra 1978. Treg som f... å få start på når det var kaldt. Så jeg ga max choke (autochoke? dream on), fikk til slutt start, og glemte å ta av choken igjen.

Var bare 3 km til skolen, så jeg kom meg NESTEN frem når motoren begynte å fjuske noe seriøst. Tenkte ikke på choken. Hadde akkurat begynt å trille inn mot nedkjøringa til skolen (lang nedoverbakke) så kveltes motoren.

Det jeg ikke var klar over, var at den sure gamle bilen krevde at motoren gikk for at bremsene skulle funke skikkelig. Eller å pumpe som gal på bremsepedalen for å få noen effekt. Så jeg ruller nedover, sakte, og skal parkere bak en annen bil. Hm...ingen bremser? OOPS! Kommer lit nært nå! Merker at det er ekstremt mye motstand i bremsepedalen. Fortsatt ingen bremser..*PANG*

 

Hele skolen snudde seg på femøringen mot akkurat min bil. Smalt inn i støtfangeren på den andre bilen. Knuste heldigvis bare ei frontlykt på min egen bil, den andre var uskadd, liten bulk i støtfangern. Slapp å betale for det :roll:

Snakka med fattern som er bilmekaniker, og fikk forklart at motoren soter fullstendig ned når choken står på under kjøring, og i tillegg var bremsene avhengig av at motoren gikk så hydraulikkvæska kunne pumpes ut i bremsene. :thumbs:

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
jeg lærte også noe, trodde tempsensoren satt et sted på selve motoren jeg, ikke at den målte vanntempen :)

Gjør det sikkert på endel biler også. :)

 

Hvis du har vann lekasje på bilen, og vannet renner inn i sylindrene, så vil du få en blanding av vann luft og bensin. (det samme gjelder oxo olje lekasje inn til sylindrene) Ekslosjons effektemn blir dermed svekket og ikke alt drivstoffet vil forbrenne skikkelig. Dette kanb resultere i plugger som blir sotete. Dette kan oxo medføre til mye sot i eksosanlegget.

Og en ting til. Kondens i bensine har samme effekt. Bare at der kommer vannet rett fra tanken.

 

Tviler litt på det med sot i eksosen pga. vann, men olje.. ja.

 

Husk at endel turbomotorer bruker vanninsprøytning i sylindra(øker effekten eller noe), de motorene bruker å bli vanvittig rene i brennkamrene.

Lenke til kommentar

Må nesten legge til det enda mindre lure jeg glemte på en av mine første kjøretimer. Kjøreskole. Midt på vinteren og masse snø i lufta. Satte meg inn sammen med sjåførlærer, og begynner å gå gjennom sjekklista "juster speil, juster setebelte" osv osv. Hadde ingen private kjøretimer før dette.

Var så opphengt i å få med meg alt jeg skulle sjekke, at jeg glemte å koste av frontruta, som var HELT dekket av snø. Starter motoren, setter bilen i revers og begynner å rygge ut på plassen, når sjåførlærer hamrer på bremsa si, ser på meg og spør "Du har ikke glemt en ting nå?"..jeg ser meg forskrekka rundt på dashbordet, justerer bakspeilet en gang til, sjekker om beltet er på..."har jeg? hmmmmmmmmm..åååååååååå! ser jo ingenting framover".

:D:thumbs:

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Må nesten legge til det enda mindre lure jeg glemte på en av mine første kjøretimer. Kjøreskole. Midt på vinteren og masse snø i lufta. Satte meg inn sammen med sjåførlærer, og begynner å gå gjennom sjekklista "juster speil, juster setebelte" osv osv. Hadde ingen private kjøretimer før dette.

Var så opphengt i å få med meg alt jeg skulle sjekke, at jeg glemte å koste av frontruta, som var HELT dekket av snø. Starter motoren, setter bilen i revers og begynner å rygge ut på plassen, når sjåførlærer hamrer på bremsa si, ser på meg og spør "Du har ikke glemt en ting nå?"..jeg ser meg forskrekka rundt på dashbordet, justerer bakspeilet en gang til, sjekker om beltet er på..."har jeg? hmmmmmmmmm..åååååååååå! ser jo ingenting framover".

:D:thumbs:

Sinnsykt bra... :laugh:

Lenke til kommentar

Ups! Oppdaget en brutal feil i innlegget mitt.

Sensoren(termobryter) sitter på kjølevannslangen som går inn på chokehuset på forgasseren.

Feil. Sitter på slangen til forvarminga til innsuget.

Den praktiske betydningen skal være usagt fra meg, men rett skal være rett. :yes:

Endret av Opus
Lenke til kommentar
jeg lærte også noe, trodde tempsensoren satt et sted på selve motoren jeg, ikke at den målte vanntempen :)

Gjør det sikkert på endel biler også. :)

 

Hvis du har vann lekasje på bilen, og vannet renner inn i sylindrene, så vil du få en blanding av vann luft og bensin. (det samme gjelder oxo olje lekasje inn til sylindrene) Ekslosjons effektemn blir dermed svekket og ikke alt drivstoffet vil forbrenne skikkelig. Dette kanb resultere i plugger som blir sotete. Dette kan oxo medføre til mye sot i eksosanlegget.

Og en ting til. Kondens i bensine har samme effekt. Bare at der kommer vannet rett fra tanken.

 

Tviler litt på det med sot i eksosen pga. vann, men olje.. ja.

 

Husk at endel turbomotorer bruker vanninsprøytning i sylindra(øker effekten eller noe), de motorene bruker å bli vanvittig rene i brennkamrene.

Vann utvides når det blir varmt. Dermed større eksplosjons effekt.

Dette kan også brukes på motorer med stort slagvolum.

Men for mye vann vil sote. Oxo i eksosanlegget. Ikke så mye at det er noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...