Gå til innhold

Mist silent twin


Anbefalte innlegg

hehe veit ikke om du leser alt før du kjøper ting, men på microplex sin side står dette under silent twin:

 

Har du et MSI hovedkort? Enkelte MSI-hovedkort har kondensatorer som ligger for tett på CPU-sokkelen. Sjekk dimensjonene på kjøleren/hovedkortet innen du bestiller. Dette kan også være tilfelle med noen få hovedkort fra andre produsenter enn MSI.

Det var min bror som kjøpte og jeg som måtte ordne opp. Men det var jo unektelig litt mrsomt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har god erfaring med MIST. Brukte den på min gamle Thunderbird 1.4 og holdt den under 60 grader.

Bruker den nå på en Barton 2500@3200 uten særlig problemer. Eneste er at den er litt for stor til å passe i Abit nf7-s kortet mitt.

Måtte skyve ene viften litt oppover for at den skulle sitte ordentlig.

Men hva med Frostbite. Er ikke den hakket bedre? (Bare antar, ikke skyt meg om jeg tar feil).

 

(En grei måte å sjekke om du trenger flere kabinettvifter er å åpne kabinett døra og sjekke om temperaturen synker nevneverdig.)

Lenke til kommentar
hehe veit ikke om du leser alt før du kjøper ting, men på microplex sin side står dette under silent twin:

 

Har du et MSI hovedkort? Enkelte MSI-hovedkort har kondensatorer som ligger for tett på CPU-sokkelen. Sjekk dimensjonene på kjøleren/hovedkortet innen du bestiller. Dette kan også være tilfelle med noen få hovedkort fra andre produsenter enn MSI.

Det var min bror som kjøpte og jeg som måtte ordne opp. Men det var jo unektelig litt mrsomt

hehe da skjønner jeg :)

 

Angående kabinett vifter så har jeg mulighet til å ha to 120 mm inni kabinettet, har bare en nå og da ligger tempen på ca. 28 grader. Prøvde med to vifter og da ble tempen 20 grader ca. Er kanskje smartest å ha to da.

Lenke til kommentar
ohn: Du har 100% feil, eg har 4 12db papst vifter. Nå er tempen ca 40c med en inne temp på ca 24C. Max load er tempen 53C. Tar eg av strømmen på mine 4 kabbvifter blir idle temp ca 46 og max ca 60C. Ikke bare går tempen opp, men psu viten lager mere støy om eg ikke har i kabb viftene mine. Tempen på harddiskene mine går opp med 10c, fra 35 til ca 46. Så jo kabinett vifter har mye å si på tempen på komponetene.

100% feil?? Forklar gjerne :dontgetit:

 

Jeg har en maks temperatur i kabinettet på 30C, og maks cpu på 53C (XP 1800, Palomino). Og dette med hele ingen (som i null) kabinettvifter. Jeg har dessuten støydempingsmatter som virker varmeisolerende.

 

Hvor viktig det er med kabinettvift(er) avhenger av kabinettet og hvilke komponenter du har. Og så er det viktig å organisere kabler etc. og installere cpu-kjøleren korrekt (riktig påføring av kjølepasta).

 

Selv så er jeg opptatt av å ha en stille pc, og da gjerne på bekostning av litt høyere temperatur i kabinettet. Ellers er jeg enig i at det er bedre å bruke 2 (eller flere) vifter i stedet for en dersom kabinettet blir for varmt.

 

For øvrig er jeg meget godt fornøyd med MIST-strømforsyningen (350W). Den er meget stillegående, og det virker som den utvikler mindre varme enn andre psu'er.

 

MIST Silent Twin kjøleren passet ikke på hovedkortet mitt, var en transistor som sto i veien... Så derfor ble jeg nødt til å ta av den ene vifta, men den har likevel ingen problemer med å kjøle prosessoren min. Så :thumbup: for begge disse produktene!

Lenke til kommentar
Viktigheten av lav temperatur i kabinettet er oppskrytt  :p

Ikke helt enig... temperaturen på min CPU gikk ned 7-8 grader når jeg innstallerte to 12dB kabinettvifter. Varm luft kjøler mindre effektiv enn kjølig. Og ikke minst harddiskene har behov for så kjølig luft som mulig... egentlig har alle komponentene i en datamaskin godt av kjølig luft.

 

Mulig noen overdriver litt, men det ER viktig med kjølig luft i kabinettet for å forlenge levetiden på komponentene.

:p = ikke helt seriøst, men litt ;)

 

Jeg tviler selvfølgelig ikke på at cpu-temperaturen synker med kabinettvifter, men jeg tror neppe noen klarer å overbevise meg om at en cpu/skjermkort/minne/hovedkort får nevneverdig lenger levetid takket være en (eller to) 12dB kabinettvifter (som gir noen grader lavere temp. i kabinettet). At harddisken ikke bør bli for varm er jeg enig i (selv om jeg selv har putta harddiskene mine inn i SmartDrives -- så de har det varmt og godt :D ).

Lenke til kommentar

Jeg har en Mist silent twin på min XP1800+. Dette står i et gammelt Aopen uten modifikasjoner av noe slag, og med heller dårlig luftgjennomstrømming.

 

Mine fakta er:

  • Romtemperatur 22 grader C.
     
  • CPU idle temp 49 grader C.
  • MB idle temp 30 grader C.
     
  • CPU load temperatur 55 grader C.
  • MB load temperatur 32 grader C

CPU og MB load temperatur har jeg lest av etter 30min med AVI-DVD konvertering, med CPU usage på konstant 100%.

 

Bra fornøyd med Mist-kjøleren, men selv om den er stille er støyen av den irriterende høyfrekvent. (Men med den gamle Aopen strømforsyningen spiller det ingen rolle, for den overdøver alt)

Lenke til kommentar

Er egentlig Silent Twin så bra? Den har jo veldig tykke finner, og den er heller ikke i kobber. Kjøpte en Thermaltake Volcano12 Extreme Editon på fredag, og denne bråker ingenting ved laveste hastighet (21dB tror jeg). Holder CPU på 50C full load (barton 2500+ @ 2250MHz) med vifta på laveste setting (~2000rpm). Forresten så ser Frostbite ut som et mye bedre kjøp, iom. at den bruker kobber og har tynnere finner.

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg rett og slett skal slå til på vannkjøling.

Ønsker en totalt lydløs maskin.

 

Hvordan får jeg strømforsyningen lydløs forresten?

Vannkjøling er slett ikke lydløs.

 

- Vannpumpen lager støy (antageligvis lite)

- Viften til radiatoren lager støy.

- Vifte i PSU må du fortsatt ha

 

Vannkjøling er mer effektiv og støyer som regel mindre enn kun luftbasert kjøling

 

Det finnes PSUer som er helt uten vifte. De koster mye (ca 2000 kr), men problemet er hva som da skal sørge for lufting av kabinettet, for harddisker, skjermkort og annen innmat lager varme som må transporteres vekk.

 

Det finnes helt viftefrie løsninger uten vannkjøling, da bruker man heatpipes som leder varmen til yttervegger: Calm Systems.

Lenke til kommentar

siden du har prøvd å montere viften begge veier:

 

der sokkelarmen slutter og sokkelplasten hever seg er den samme siden som hakket i kjølern skal

 

sjekk hvordan viftene blåser:

 

1 strøm ut bak

2 cpu ut (opp)

3 kabinettvifter foran inn

4 kabinettvifter bak ut

Lenke til kommentar
Lurer på om jeg rett og slett skal slå til på vannkjøling.

Ønsker en totalt lydløs maskin.

 

Eneste muligheten for en lydløs XP 1800 må vel være å ha maskinen i et annet rom e.l.

 

Som allerede nevnt er ikke vannkjøling lydløst (godt innlegg av hn66 :) ). En annen kilde til støy er harddisken. Et alternativ er å putte den i en SmartDrive eller en SilentDrive for i det minste redusere støyen. Førstnevnte har jeg lest god omtale av på nettet, men jeg har ikke testet den selv (regner med å bestille et par stk. i nær fremtid). Med SilentDrive blir diskene veldig varme, så hvor lurt det er kan nok diskuteres (ikke at det stoppet meg).

 

Ellers så er jo VIA C3 et alternativ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...