Jump to content
Sign in to follow this  
CreapingDeath

Tips til Stille PC

Recommended Posts

Jeg poster denne her da det kan være flere enn bare oss moddere som har interesse i den.

Har lenge holdt på å få mine maskiner stille. Er drit lei den duringa og bråkinga fra pc'ene. Jeg mener å ha funnet oppskriften, så jeg deler den like godt ut. Det hele handler om å planlegge sine kjøp. Endel komponenter har kanskje ikke best ytelse, men så er det også sløseri å kjøpe det aller beste til enhver tid, og den opplevde ytelsen mellom komponenetene har svært liten/ingen merkbar forskjell.

PSU:

MIST 350W med Papst vifte

Dette er en sinnsyk stille sak. Ufattelig stille. Sterkt anbefalt med mindre noen kan BEVISE at det finnes bedre. ( orginalt et Fortron/Source psu )

HDD:

Samsung

De har litt mer dB enn Seagate sine, men mer behagelig støy ... jeg hører den ikke. Det er også mulig med harddisk verktøy fra samsung å få disken til å kjøre i stille modus ( har ikke gjort med min ), da blir den visst enda stillere.

Monter også diskene i drevrammer for støydemping. Bruker selv SmartVibes

Vifter:

Papst ... Har prøvd Enermax og et par andre ... ingen slår Papst.

Støymatter:

Kledde mitt Chieftek kabinett med støydempingsmatter fra biltema. Tror de dempa støyen med 2dB kanskje ... lite merkbart. Men billigt.

Kjølere:

Zalman CNPS6000Cu -> ER stille, kan brukes opp til XP2700 (2800Barton)

Zalman ZM80C-HP -> Må ha OPT-1 Vifta på FX5800 og større ... men stille da

Det finnes nok andre også, men tror det gjennomgående er å finne store kobberkjølere som man monterer større vifter på (80/90mm)... Papst vifter.

HK:

Er det viktig med chipsetvifte? Tja, kanskje ... Men Asus sine socket A har ikke. Hint Hint.

Dette er min mini-hjemme-server

Møkkakabinett

MIST 350W med Papst vifte -> Superanbefalt

MSI KT7-Turbo ( gammal )

AMD Duron 750 - Zalman CNPS6000Cu - Superstille sak -

Abit Siluro GF2-MX - Zalman ZM80-HP ( jepp overkill, men ingen vifter )

Samsung 120GB -> Høres ikke

Western D. 20GB -> bråker som et h*** ... byttes om 2uker i en Samsung 40GB

Diskene er montert på Smartcooler SmartVibes for å fjerne vibrasjonsstøy ( kanskje unødvendigt )

Dette er min Workstation ...

Chieftek kabinett -> fjerner litt vibrasjonsstøy, men mine WD disker rister den

Chieftek PSU -> dritt, skal byttes

Asus A7N8X-X -> Bomkjøp, men den har ikke chipsetvifte viktigt.

AMD Athlon 1.4MHz -> Taisol CGK 760 med 60til80mm adapter og stille papst vifte ... hjelper.

Abit Siluro GF4TI4600 128MB Ram -> ikke moddet, bråker litt

2stk Western D. 80GB -> bråker og skal byttes til Samsung

Jeg mener å ha gode oppgraderingsmuligheter med det eksisterende utstyret jeg har. Det er også endel ting som skal byttes ut og anskaffes.

min handleliste pr.dags.dato:

2stk 40GB Samsung disker ( os disker )

1.stk 120GB Samsung (hvorfor 120GB? Fordi det står en 120 i den andre.. frmtidig raid muligheter )

1.stk MIST 350W med papst vifte

Ny kjøler til cpu (kanskje Swiftec, Zalman, Thermalright) + Vifte (Papst)

Ny kjøler til skjermkort ( Zalman ZM80C-HP ) + den vifta

Som sagt, det gjelder å planlegge. For de med lite penger, så kan det være et poeng å skaffe deler som KAN bli stille, istedet for å bruke penger på ting som ender opp med å byttes ut ( mine WD disker/kjølere/PSU ). Det er også viktig å gjøre god research på ting.