Gå til innhold

Toshiba Sat Pro M30 widescreen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

vet den er rimeligere på lefdal. Poenget er å få fram om dette er en bra pc eller ikke. Oppløsningen er helt ok. Betydelig bedre enn de mange bærbare med 1024*768 max oppløsning på 15 tommers skjermer, det er jo selvsagt. Men finnes jo selvsagt maskiner med enda bedre oppløsning. Jeg synes oppløsningen er behagelig, men kunne ikke klart meg med noe mindre for å si det slik (dårligere oppløsning tenkere jeg på, ikke mindre ikoner).

 

Maskinen ser særdeles bra ut rent designmessig. Er det meste av porter etc på den også. Fordel for meg at det er centrino, dette er jeg litt avhengig av (lite støy etc).

 

Ingen som har noen erfaringer med denne maskinen?

Og fint om dere begrunner hvorfor dere mener hva, man blir ikke så veldig klok av "EG-s" som kun sier dårlig, uten å poengtere litt nærmere...

Lenke til kommentar

ser ut som en grei maskin, det som trekker ned er treg harddisk og "dårlig" skjerm.. står ikke noe om minnehastighet heller?

 

ville tatt meg en tur på dell.no kanskje og sett på hva du kan få for den prisen der!

 

 

og forresten mens jeg er inne på det, hvorfor er det så sinnsykt dyrt å kjøpe ekstra minne fra dell..? +5000 for å oppgradere til 1gb, mens hos komplett ville dette kostet deg 2000,-... kan spare noen lapper der..

Lenke til kommentar

er forsåvidt enig i flere av poengene.

 

Grunnen til at jeg vurderer denne pcen er at jeg kan få den litt rimeligere enn normal butikkpris. Kan kanskje få den rundt 14000, men det er jo fremedeles mye penger.

 

For min del teller det ikke så mye om det feks er 1,5 eller 1,6 centrino, det er jo ikke store forskjellene i ytelse der (betyr liksom lite for meg om jeg sparer 5 sek når jeg starter windows).

 

Når det gjelder skjermoppløsning er det vel en kombinasjon av skjerm og skjermkort. Personlig synes jeg skjermen virker bra, kanskje litt lyssvak i forhold til andre tilsvarende skjermer. Oppløsningen synes jeg som sagt er bra, men heller ikke bedre. Ser ikke helt poenget å ha så høy skjermoppløsning at ikoner etc blir veldig små.

 

Er det ikke også slik at hvis man feks velger nest øverste oppløsning (på skjermen) blir bildet fort uklart og vanskeligere å lese? På min lcd 19 med radeon 9500 (stasjonær pc) er det veldig mye klarer og bedre å lese på full oppløsning enn på nest øverste oppløsning. Så det er ikke ubetinget negativt at ikke det går an å velge enda høyere oppløsning (som kan oppfattes for noen å bli "for smått").

 

Det poengteres riktig at harddisken er treit. 4200 rpm er ikke veldig bra. Men trenden er som regel slik at, selv på de dyrere pcene, prioriteres størrelse på hd framfor ytelsen på hd. Dette kan man selvsagt betale seg ut av ved en senere anledning (eller på dell når man kjøper).

 

Poenget mitt er at når du skal kjøpe en bærbar pc bør en se litt langsiktig. Det viktigeste med en bærbar, vel og merke hvis skjermkort, minnestørrelse, hd etc er bra nok for dagens bruk, at designet, vekten og selve konstruksjonen på pcen tilfredsstiller dine behov...harddisk og minne er slike ting som er lett å gjøre noe med senere ved behov, er konstruksjonen eller skjermen skikkelig dårlig er det verre.

 

OG jeg synes dette er kanskje den flotteste pcen jeg noen sinne har sett rent designmessig. Grunnen til det er at det er meget fint materialvalg, bra widescreen skjerm, rask dvdbrenner og at man har fått alt i en pakke på ca 2,8 kg.

 

Tilsvarende pcer fra andre leverandører er betydelig større rent fysisk og veier en god del mer. Dette poenget er veldig viktig for meg. Helt uaktuelt å gå over 3 kg.

Lenke til kommentar
Er det ikke også slik at hvis man feks velger nest øverste oppløsning (på skjermen) blir bildet fort uklart og vanskeligere å lese? På min lcd 19 med radeon 9500 (stasjonær pc) er det veldig mye klarer og bedre å lese på full oppløsning enn på nest øverste oppløsning. Så det er ikke ubetinget negativt at ikke det går an å velge enda høyere oppløsning (som kan oppfattes for noen å bli "for smått").

LCD har bare én oppløsning. Alt annet blir tull. 1400x1050 er perfekt på en 15" mener nå jeg. På en 15" Widescreen burde noe alla 1680x1050 være bra. 1280xetellerannet mener jeg blir bortkastet på en så bred skjerm. Men smaken er som baken..

Lenke til kommentar
Er det ikke også slik at hvis man feks velger nest øverste oppløsning (på skjermen) blir bildet fort uklart og vanskeligere å lese? På min lcd 19 med radeon 9500 (stasjonær pc) er det veldig mye klarer og bedre å lese på full oppløsning enn på nest øverste oppløsning. Så det er ikke ubetinget negativt at ikke det går an å velge enda høyere oppløsning (som kan oppfattes for noen å bli "for smått").

LCD har bare én oppløsning. Alt annet blir tull. 1400x1050 er perfekt på en 15" mener nå jeg. På en 15" Widescreen burde noe alla 1680x1050 være bra. 1280xetellerannet mener jeg blir bortkastet på en så bred skjerm. Men smaken er som baken..

Bortkastet...?

Hva skal man med mere? 1280x800 funker helt topp for meg. Har man höyere blir jeg bare sittende med hodet 10 cm fra skjermen.

 

Eneste jeg kan tenke meg at man skulle ha behov for noe mere måtte väre om man drev med 3d, flash eller videoredigering

Lenke til kommentar

blir veldig fokus på oppløsningen på skjermen....

 

Det er jo KUN en av argumentene for og i mot da...

Jeg lurte på om noen hadde noen synspunkter på andre ting enn kun oppløsningen da...

 

finnes det feks noen alternativer til denne pcen (som har widescreen) og som kan konkurrere på design/konstruksjon??

 

Synes Inspiron 8600 ser bra ut rent spesifikasjonsmessig, men etter det jeg kan forstå er den langt bak rent design/konstruksjonsmessig. Dell'en ser ut som en traktor mens Toshibaen ser ut som en sportsbil (uten at man skal legge alt for mye vekt på design selvsagt). Men synes Dell'en virker litt stor og litt "plast" aktig...HP'ene med widescreen har samme problem, for store og tunge og veldig plast preg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
og det blir etter min mening ikke bra når maskinen er i den prisklassen, wxga holder ikke etter min mening når en skal betale 16.000 for maskina.

Fullstendig enig. WXGA "holder", men det er langt fra det beste. Og til den prisen... :no:

Lenke til kommentar

godt poeng. MEn som sagt, jeg får pcen til ca 14000.

Spørsmålet er om det er andre pcer med widescreen som ikke veier mer enn ca 3 kg (max 3,2)...

 

hadde vært greit om det var norske tester om denne bærbare pcen, noe jeg ikke tror det er enda..

Lenke til kommentar
finnes det feks noen alternativer til denne pcen (som har widescreen) og som kan konkurrere på design/konstruksjon??

HP har som du har vært inne på noen modeller med widescreen (ZT3131 f.x). Ellers har vel Medion (vet Komplett skal få dem inn snart) brukbare maskiner med widescreen. Vet ikke hvordan det blir prismessig i forhold til ytelse, men ellers er Dell Latitude D800 maskiner som virker bra, selv om de koster litt mer. Det er jo også maskiner som konkurrerer ganske direkte med Satelite Pro.

 

Ellers er vel Satelite Pro nettopp ment å være en "proff-serie", med høyere kvalitet på konstruksjon etc. Dermed koster maskinen litt mer, men du får det igjen på kvalitetsfølelsen. (Denne klassen ligger forøvrig også D800 i.)

Lenke til kommentar
Dell'en ser ut som en traktor mens Toshibaen ser ut som en sportsbil (uten at man skal legge alt for mye vekt på design selvsagt). Men synes Dell'en virker litt stor og litt "plast" aktig...

Det virker som om Dell ofrer design for å være tidlig ute med relativt rimelige løsninger. Så jeg er helt enig i at Dell er en drit kjedelig maskin å se på, men når man bruker den så er det jo tross alt skjermen man titter på hele dagen, ikke oppe på lokket...

 

Jeg har hatt 3 bærbare fra Dell og to fra IBM de siste 6 årene. Ibm er knallbra, men helt klart veldig høy pris. Men Dell er faktisk også veldig holdbare, tross plastdesignen. Sitter nå på en Dell Latidude CPt C, 333 Mhz, 192 mb ram, og kjører Windows 2000 og ADSL. Den ble kjøpt i 1999 og har gått 8 timer (nesten) hver eneste dag siden.

 

Bortsett fra batteriet som nesten er dødt, har jeg aldri hatt noe problemer med den. Selv om alt er plast, også lokket, har ikke skjermen noen pixel skader e.l. Den har vært transportert daglig i 2 år og brukes nå kun som internett, email etc. maskin.

 

Jeg flyttet til Frankrike i fjor og fikk noe driverproblemer ved innstallering av adsl her nede, og fikk faktisk hjelp til å løse problemet over email med Dell i asker. 3 år etter serviceavtalen var gått ut...

 

Poenget mitt er at etter min mening så er Dell et veldig seriøst selskap som kan tilby gode priser på bærbare. Selv om designen suger... :thumbup:

 

(Har forresten selv tenkt til å bestille meg en Dell Inspiron 8600)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...