Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PHP er ikke et programmeringsspråk, men et scriptspråk. Siterer PHP.net:

 

PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML

 

 

Men PHP er et serversidespråk, dvs at at scriptet må bli behandlet før det sendes til browseren. <script ...> er en HTML tag som kun fungerer til clientsidespråk som JavaScript. Det vil derfor ikke fungere med <script language="php">.

Endret av RipZ-
Lenke til kommentar

PHP er ikke et programmeringsspråk, men et scriptspråk. Siterer PHP.net:

 

QUOTE 

PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML

 

Men PHP er et serversidespråk, dvs at at scriptet må bli behandlet før det sendes til browseren. <script ...> er en HTML tag som kun fungerer til clientsidespråk som JavaScript. Det vil derfor ikke fungere med <script language="php">.

 

Og hvis du bare leser litt bedre finner du følgende side: PHP Basic Syntax som sier følgende:

Example 5-1. Ways of escaping from HTML

[...]

3.  <script language="php">

      echo ("some editors (like FrontPage) don't

            like processing instructions");

  </script>

 

Dette er IKKE den anbefalte metoden å gjøre det på, men det er fult mulig.

 

PHP kan også settes opp på en slik måte at det fungerer som et hvilket som helst annet programmeringsspråk. Det er ABSOLUTT ingenting i veien for å opprette et runtime miljø for PHP som ikke er basert på en webserver. Det er muligens litt tungvint, men fult mulig. PHP har også innebygd mer enn nok semantikk til at det er et fullverdig programmeringsspråk. Det neste du påstår er vel at Perl ikke er et fullverdig programmeringsspråk grunnet at det i stor grad brukes til skripting? Eller Java fordi det bruker en virtual machine?

 

Coq Rouge (men <?php ... ?> er alltid den anbefalte måten)

Lenke til kommentar

Spørsmålet om PHP er et programmeringsspråk eller ei, ser aldri ut til å ende. Det kommer jo an på hva man legger i ordet programmerinsspråk. Jeg siterte bare PHP som sier at det er et scriptspråk.

 

Nei, jeg påstår ikke at Java og Perl ikke er programmeringsspråk. Men jeg gidder egentlig ikke diskutere dette. Jeg vet man kan lage egne aplikasjoner med PHP-GTK og alt det der.

 

Ang. <script language="php"> så viste jeg ikke at PHP også kunne parse dette. Men det blir likevel behandlet serverside og ikke klientside. Men tok iallfall skammelig feil der.

Lenke til kommentar

<?php er standard for å begynne php (eller hoppe ut av html)

<? er shorttag for å begynne php og må være enabled for at den skal fungere

<script language="php" er som dere diskuterer en alternativ måte å gå ut av html

<?= er en snarvei for <?php echo

<% er en asp tag og må er må være enabeld for at den skal fungere med php

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...