Gå til innhold

hvor mye bedre er NV40 og R420 kortene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
enig ^Th0mas^

hvor er alle dx 9 spillene som skulle komme,man trenger jo bare et ti-kort

til disse gamle spillene(dx7-dx8)..

Det tar tid før spill utviklerene tar i bruk ny teknologi i noe særlig grad, kanskje ikke så rart med tanke på det finnes 10 ganger så mange DX7 kort blant gamere enn DX9 kort. Slippe ut et spill i dag som ikke går på GF4Ti ville ikke akkurat ha vært et lurt sjakk trekk.

Men for å spille disse "gamle" spillene med høy oppløsning og AA+AF kommer ikke GF4Ti langt.

 

Tenke mest på flaggskip modellen da .

XT9800 ATI FireGL med 2 * DVI koster idag 7200,-

FireGL kortene er i likhet med Quadro serien til nVidia myntet til professionelt bruk og ikke til vanlige forbrukere.

Jeg tviler på at R420 eller NV40 (forbruker versjonene) vil koste over 4000,- normal pris. Jeg tror neppe det er noe marked for spill-kort til 5000,-

Lenke til kommentar
Utdrag fra HW.no:

Skal vi tro tyske 3DCenter, vil mange av forventningene bli innfridd når NV40 skal lanseres i mars. Brikken får støtte for pixel- og vertex shader 3.0, mot dagens 2.0-kort fra ATI og NVIDIA. I tillegg får NV40 8 render pipelines med 2 TMU-er hver. Dette er omtrent det doble av dagens 4/2-arkitektur i NV3X-kort, og NV40 skal beholde muligheten til å benytte dobbelt så mange "pipelines" i enkelte tilfeller.

 

...Selve brikken vil bli produsert ved en 130 nanometers-prosess hos Taiwanske TSMC eller hos IBM, og vil bestå av intet mindre enn 175 millioner transistorer.

 

NV40 ser for øvrig ut til kun å få maskinvarestøtte for DirectX 9.0, selv om DirectX 9.1 er like om hjørnet. Litt merkelig, siden PS/VS 3.0 tilsier DirectX 9.1-støtte, så vi tar dette med en liten klype salt.

 

....

 

NV40 vil representere noe helt nytt både arkitekts- og ytelsesmessig sammenlignet med eksempelvis dagens GeForce FX 5900. Den skal visstnok ha en klokkefrekvens på 1600 MHz og 256-bits minnebuss, noe som igjen vil gi en teoretisk båndbredde på svimlende 51,2 GB/s. Dersom det virkelig er sant at Samsungs GDDR2-minne vil bli brukt i NV40, kan man forvente seg en ytelse som ligger høyt over dagens standard.

 

...

 

Og NV40 skal endelig gjøre noe med den svake ytelsen i Half-Life 2 ved å kjøre spillet syv ganger raskere enn dagens beste fra selskapet. Også Doom III skal gå fortere, fire ganger fortere, i følge The Inq. Det er nesten så det høres ut til å være for godt til å være sant.

Først så vil jeg påpeke en feil med den informasjonen der, og det er DX9.1

 

Microsoft har gått ut og sagt at det ikke kommer til å bli noen DX9.1 versjon, da PS/VS3.0 støtte allerede er i DX9.0 spec'en. Det vil derimot være en DX9.0c versjon. Dog er det en del tautrekking da noen firmaer fortsatt prøver å få en DX9.1 (selv om den er helt unødvendig).

 

Ellers kommer NV40 til å bruke GDDR3, ihvertfall i følge nVidia og Samsung som kom med en uttalelse om dette for en kort stund siden.

 

Skal vi ellers tro ryktene, så vil NV40 være en 16x1/32x0 brikke, vil ha 210 mill transistorer og bli produsert hos TSMC. Den vil ha støtte for VS/PS3.0.

 

Den vil også (som nevnt tidligere) ha en utrolig varmeutvikling, men når man ser på kjøleløsningen på FX5950U, så kan det godt være at den er (forholdsvis) støysvak.

 

Spennende å høre at NV40 skal være syv og fire ganger raskere i HL2 og D3, når Jen-Hsun kommenterete på en telefonkonferanse at han ville bli skuffet om NV40 ikke var to ganger raskerer enn FX5950U. Hvis han hadde trodd at den skulle være så rask i noen av disse spillene hadde han vel kommentert det der. (Men siden denne info'en kom fra The Inq, så.......)

 

 

All info (som vanlig ;)) hentet fra B3D (les nyhetstråden om nVidias telefonkonferanse og 3D Technology And Hardware tråden NV40 16 full pipelines - The Inq. ++ Advarsel, det er mange sider)

Lenke til kommentar
"The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."

-John Carmack

Lenke til kommentar
"kjøre doom 3 fire ganger fortere"... skal ikke doom 3 bli låst på 60FPS da? er vel litt begrensen hvor fort det kan kjøres :p

 

Klart, man kan jo dunge på med effekter...

jeg har også hørt at doom3 skal bli "låst" ved 60fps, og at det har ikke laget flere bilder i sek.

Lenke til kommentar
NV40 kommer nok med en 75db giga kjøler som tar opp 2 pci plasser  :no:

:wow:

 

 

Den skal ikke inn i mitt kabintet som bråker nok fra før av, dessuten har jeg bare 3 pci plasser, hvor to allerede er opptat :(

tror ikke han var seriøs der gitt. Håper ikke du var det heller... :roll:

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Er jo ingen vits med bra kort...

 

Ingen gode spill med fin grafikk kommer jo ut :(

Prøvd far cry? Du er sjanseløs hvis du kommer med et gf4 ti kort på far cry med en oppløsning på 1280x1024. I 1024x768 så går det kanskje glatt, men kan ikke garantere noe - kommer vel egentlig an på hvor rask cpu'en din er da.

Lenke til kommentar
Prøvd far cry? Du er sjanseløs hvis du kommer med et gf4 ti kort på far cry med en oppløsning på 1280x1024. I 1024x768 så går det kanskje glatt, men kan ikke garantere noe - kommer vel egentlig an på hvor rask cpu'en din er da.

Min PC klarte FarCry i 1280x960 uten AA og AF på medium details.

  • ABIT NF7-S v 2.0
  • AMD XP 2500+ @ 2220 MHz
  • GF4 TI 4200(litt overklokka)
  • 512 mb PC 3200 ddr-ram

Var ikke helt smooth, men på lavere oppløsning gikk det knirkefritt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...