Gå til innhold

Ingen FX-55 i mai likevel


Anbefalte innlegg

Takker det var mye interesangt lese stoff om HT. Ser at det ikke kommer til å være lenge til HT2,0 kommer.

 

Merk at HT 2.0 også har støtte for PCI-Xpress. Det er faktisk en mulig grunn til at vi ikke har sett de nye MAC-ene enda (at Apple venter på HT 2.0).

 

Trodde du viste det, og det må da ha ringet noen bjeller når jeg sa at 2Ghz CPU har 1Ghz FSB/ 2,5Ghz CPU har 1,25Ghz FSB/ 3Ghz har 1,5Ghz det var liksom et mønster der.

 

Burde ringt noe i topplokket ja, men jeg tenkte at 1 GHz var PPC970 og PPC970FX var 1.1 GHz (som er det som står hos Apple). Fant ikke noe mer informasjon om FSB-en hos Apple enn som så... :(

 

Videre ser jeg ikke poenget med en slik FSB ettersom jeg ikke kan se at minnehastigheten øker med FSB/CPU-frekvens. Sier ikke at det er negativt, men ser ei heller det store poenget med den ekstra båndbredden (som en ikke får bruk for). Om derimot minnekontrolleren øker i hastighet eller støtter DDRII med "mange" MHz vil det være et stort poeng. Har du noen forklaring på hvorfor FSB skal øke så mye utover minnehastigheten? Et moment kan være cache coherency som vil gå over FSB i dualsystemer.

 

Har du noen teori på hvorfor det ikke har kommet noen 2.2 GHz, 2.4 GHz osv når 3.0 GHz skal lanseres om noen få måneder? Synes fortsatt at det er rart..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du noen teori på hvorfor det ikke har kommet noen 2.2 GHz, 2.4 GHz osv når 3.0 GHz skal lanseres om noen få måneder? Synes fortsatt at det er rart..

Vel det er ikke så veldig komplisert, apple tjener forsatt penger på de maskinene som er ute. Og at de lanserer noen mindre farts bomper har ikke en stor PR effekt.

Noe Apple tar svært alvorlig, men jeg tror det kommer en fartsbomp ca 27mars. De kommer til å vise en all dual line. (RYTKTE)

 

dual 1,8

dual 2,2

dual 2,4

 

Dette er fordi at den minste kan ikke være dual 2,0 fordi da får de forbrukerene som kjøpte dual 2,0 for en mye høyere pris på nakken. Men jeg ser ikke denne speed bumpen som viktig, Steve Jobs har sentrert seg rundt 3Ghz merket. Denne speedbumpen ser ut til bare å være en speedbump ikke noe mer enn det. Det vil neppe bli satt inn ny teknologi som eks, PCI-X, HT2. DDR2 o.s.v Dette vil komme i Rev B. Det vil komme når Steve Jobs sier at han har verdens raskeste maskin, slik som han vanligvis gjør.

 

Det vil liksom ikke være Rev.B men heller en A+. Så det er få folk som bryr seg om det. Denne farts oppdateringen vil neppe være så veldig viktig, det blir bare ansett som en mellometappe.

 

Det ser ut til at Juni 2-12 at det mest sansynlig at det blir papirlansering, og at den kommer for real ca i slutten av August. Det er det jeg tror.

 

Men jeg har hørt litt mer usansynlige rykter at IBM har planer om å lage en ikke så light versjon av Power 5. Denne skal vist bli mulig for Apple å bruke. Men hvis jeg husker prislappen så var det trodd at det ville koste ca 1,5k$+ per prosessor. Så det vil nok være bare xSever som får den, og kanskje det kunne være mulig å sette den inn i PM mot en klekkelig betaling. Ryktene sa at 1CPU skulle yte ca dobelt så mye som den beste dual Opton CPU per dags dato. Og at denne prossesoren skal kunnes kjøre i dual og firpel (quad). Men det ser også ut som om AMD også skal kunne selge den, men at de måtte betale mer for den. Men siden AMD er x86, og denne prosessoren ikke er det, så synes jeg det vil være usansynlig at AMD kommer til å bruke den.

Lenke til kommentar

Det spørs om vi får se PPC 970FX til sommeren ettersom Apple sliter med å levere Xserve G5 allerede nå:

http://news.com.com/2100-1010_3-5171460.html?tag=nefd_top

 

"Apple Computer on Monday confirmed it is behind schedule in shipping its Xserve G5 rack-mounted server.

 

Apple had originally said it would start shipping the product in February, but now says it failed to reach that goal and instead hopes to ship the product this month.

 

"We plan to start shipping them in March 2004, a few weeks later than we originally planned," Apple said in a statement provided to CNET News.com.

 

The company declined to say what's to blame for the holdup, saying it had no comment beyond its statement."

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Det tar IBM ca 1 uke å produsere alle brikkene Apple trenger i løpet av 1 år, så det har ikke noe med CPU å gjøre.

 

Det har også med at etterspørselen var ca5 ganger større en Apple trodde den skulle bli, og at de måtte produsere flere enn de hadde, siden di trodde beholdningen skulle var i ca 6 måneder gikk vekk på ca 2 dager, det var spesjelt de store organisasjonene som kjøper de, eks NASA, og det universitetet +++

Lenke til kommentar

Her er en artikkel hos VARbusiness.com som iallefall Knick Knack og Macfan burde finne av interesse:

Editor’s Letter: Just How Will IBM Grow In 2004?

 

"It may be early, but my vote for story of the year is AMD's comeback. Everywhere, people are talking about the company with the biggest heart in the industry. With huge support pouring in from HP, Sun and VARs backing its Opteron technology, AMD has a new lease on life thanks to a 64-bit technology that runs 32-bit applications. It will undoubtedly put more pressure on Itanium than Intel could imagine."

 

Flere og flere for øynene opp for Opteron nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vet at Opton er den "beste" CPU per dags dato. Men jeg tror at den begynner å komme til veis ende og ikke klarer å forsett å øke farten så fort som det trengs. Eks slik P4 har vist, P4 var for en stund siden kongen på toppen. Men den er nå blitt knust av A64 CPUer.

 

Tror nemmelig at en variant av Power 4+/5 kommer til å knuse A64 og FX. Slik A64 og FX knuste P4 / P4EE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...