Gå til innhold

Thermaltake med CPU-kjølere for LGA775


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
GamePC kjørte en Prescott med en Zalman CNPS-7000ALCU satt på laveste (dvs ca 1350rpm og 20dB) det fungerte jo helt ypperlig, ingen tvil om at ThermalTake kunne gjort noe bedre her...

"Again we see the Prescott with much higher average temperatures compared to the Northwood CPU's, which despite their differences in clock speed, run nearly identical with this system configuration under loads. Using the low noise cooler, we see the peak Prescott temperatures jump to around 131°F (73°C), up from 125°F (69°C) of the Intel retail cooler. Not a large jump, but our Prescott CPU is running pretty hot compared to the Northwood CPU's, which peak at around 120°F (66°C)."

 

Her sammenligner GamePC Labs Prescott 3.0GHz med Northwood 3.2GHz, og som kjent så blir Prescott 3.2GHz enda varmere enn det igjen :thumbdown:

Lenke til kommentar
jeg brente vel opp 2 Athlon cpuer bare i 2003 pga. bittelitte granne for lite paste(knappenål størrelse)

Trokke det! Skal funke fint uten pasta, så det er nok en annen grunn(overklokket for mye)!

Jeg mener da at nyere AMD hk (nForce 2 , KT600 osv) har en løsning som gjør at maskinen slår seg av før den rekker å svi seg.

Lenke til kommentar
Helt sykt! :wow: Utviklingen er helt klart på ville veier når man trenger en slik monster-kjøling som standard (?). Dette MHz-jaget representerer ikke en bærekraftig utvikling, så Intel bør ta lærdom av AMD som lager desktop-prosessorer med vesentlig mindre effektforbruk/varmeutvikling og som likevel yter glimrende pr. MHz.

Hmm, lurer på hvorfor jeg venter en sånn kommentar av deg Snorreh, hver gang det skjer noe med Intel... hmm.

 

Ontopic:

De ser jo ikke så lovende ut med tanke på støyen, men 29,5dB kan jeg jo leve med tror jeg, ihvertfall hvis CPUen yter bra...

Lenke til kommentar
Mulig jeg var litt uklar. Mente mest hvordan en 120mm x 120mm kjøler kan komme borti andre komponenter, hvis ikke hk produsentene tar høyde for det i plasseringen av cpu og kondensatorer og sånt på hovedkortet. Husker styret med "får jeg plass til en Alpha PAL 8045 på dette hovedkortet?", og med en enda større kjøler kan jo ikke cpu'en plasseres for nærme psu, heller. Avstanden fra AGP porten til den øvre kanten på hovedkortet, der potensielt psu'en kan ligge, er da ikke stor, annet enn at det kan bli litt trangt når det skal kabler og anna stæsj inn også... :shrug: Mener bare at det er noe som må forberedes noe mer, enn at Thermaltake bare kan lage en 120mm kjøler helt uten videre...

Det er her BTX kommer inn.

 

Og så kan du kjøpe et "Thermally advantaged chassis:"

Thermally advantaged chassis:  A chassis that has been designed to meet the required thermal specification of a 38oC fan inlet temperature for the Intel® Pentium® 4 processor Extreme Edition, or Intel® Pentium® 4 processors based on 90nm.t

 

A thermally advantaged chassis can be recognized by a hollow tube attached to the side panel called a chassis air guide which has flared ends.  This tube will funnel cool air towards the processor passively, without fans.  It's reliance on the internal system fans to guide air across the processor and other system components is achieved through a ventilation hole within the side panel that is required in order to function properly.

In English, this means "It has a duct."

Lenke til kommentar
Her sammenligner GamePC Labs Prescott 3.0GHz med Northwood 3.2GHz, og som kjent så blir Prescott 3.2GHz enda varmere enn det igjen :thumbdown:

Som du sikkert og så var der en 3.0 Northwood også inne i bildet, denne var omtrent gjevn med 3.2'en (som igjen viser hvor mye f.eks stepping har å si). Forskjellene der "oppe" er heller ikke store.

Endret av Dollar
Lenke til kommentar
Som du sikkert og så var der en 3.0 Northwood også inne i bildet, denne var omtrent gjevn med 3.2'en (som igjen viser hvor mye f.eks stepping har å si). Forskjellene der "oppe" er heller ikke store.

Effekttap = C x V^2 x F

 

C = en konstant (ukjent for oss)

V = Volt (i annen)

F= Frekvens (MHz)

 

Gitt at volt er den samme som 3.0 og 3.2 GHz skal 3.2 GHz ha 6.67% høyere effekttap enn 3.0 GHz. Grunnen til at forskjellene "der opp" ikke er så store er at forskjellen i MHz minsker prosentvis når en øker antall MHz med 200 for hvert steg.

 

En kan dog ikke sammenlikne Northwood og Prescott på måten over ettersom Prescott er en helt annen CPU enn NW.

 

Når det er sagt så viser testen veldig godt at Prescott har et stort varmeproblem og hva som trolig er grunnen til at Prescott 3.4 ikke har kommet i salg ennå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...