Jump to content
Sign in to follow this  
hallrar

Patch / crossed cable

Recommended Posts

Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel.

Jeg har en drøssevis med nettverksledninger (cat5e m.m), men hvordan klarer jeg å skille mellom en krysset kabel og en vanlig patch kabel?

På noen av dem står det "patch kabel" mens andre er det mer kryptisk (for meg i alle fall) informasjon.

Noen om kan hjelpe meg med dette?

Dernest lurer jeg på: gjør det noe om jeg bare bruker en patchekabel mellom router og modemet, eller har det faktisk noe å si?

Hallvard

Hold begge kontaktene ved siden av hverandre, så du ser fargen på lederne.

Hvis fargene er i samme rekkefølge i begge endene er det en patchekabel (rett).

Hvis ikke, så er det en kryssa kabel.

Jøss, så enkelt når man kan det.

Takk Viggo!

Det viste seg at jeg har bare rett patch kabler, vet dere om det forriinger hastigheten noe?

Hallvard

Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel.

Er du sikker på dette? :dontgetit:

I ein patchekabel er det vanlig at rekkefølgen er slik:

Kvit\Orange|Orange|Kvit\Grøn|Blå|Kvit\Blå|Grøn|Kvit\Brun|Brun

Du kan skifte om Kvit\Grøn og Kvit\Blå men det er ikkje anbefalt, da blir det interferens mellom ledningane og når du kjem eit par meter opp i leng så virker den ikkje i heile tatt.

Er du sikker på dette? :dontgetit:

Jeg har en JensenScandinavia Broadband Router og fra BG-CONSULTs engelske veiledning:

http://www.bgc.no/veiledninger/Jensen/Jens...sh%20Manual.exe

står dette:

"Be noted, the router provides a 10/100Mbps Ethernet port (10Base-T) in the WAN site, it will not detect MDI and MDIX automatically. Therefore, an Ethernet cross-over cable should be used to connect to DSL/CABLE modem. "

Hallvard

Dersom du bruker feil kabeltype vil det rett og slett ikke fungere, så enkelt og greit er det!

bfisk

Fullt så enkelt er det vel ikke - fordi det faktisk fungerer... Jeg er oppe og går på nettet.

Kan ikke si jeg er helt fornøyd med hastigheten og slikt, men det er kanskje Telenors feil...

Hallvard

Jeg sitter med en nyinnkjøpt Asus WL500G, og der kan du bruke kryssa eller vanlig kabel alt ettersom hva du har, ruteren oppdager selv hvilken kabel du bruker, så det spørs hvilken ruter du har..

Ja - dersom routeren er autosensing ift kabeltypen er det jo greit, naturlig nok. Poenget er at på vanlige RJ45-stikk ifbm med Ethernet-bruk, funker enten den ene eller den andre - ikke begge.

bfisk.

Selv om ikke routeren (eller var det modemet) ikke er autosensing mht. krysset eller ikke, kan det være at den andre er det. Hvis du har kontakt, så fungerer det nok :)