hallrar Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel. Jeg har en drøssevis med nettverksledninger (cat5e m.m), men hvordan klarer jeg å skille mellom en krysset kabel og en vanlig patch kabel? På noen av dem står det "patch kabel" mens andre er det mer kryptisk (for meg i alle fall) informasjon. Noen om kan hjelpe meg med dette? Dernest lurer jeg på: gjør det noe om jeg bare bruker en patchekabel mellom router og modemet, eller har det faktisk noe å si? Hallvard Siter Lenke til kommentar
viggo Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Hold begge kontaktene ved siden av hverandre, så du ser fargen på lederne. Hvis fargene er i samme rekkefølge i begge endene er det en patchekabel (rett). Hvis ikke, så er det en kryssa kabel. Siter Lenke til kommentar
hallrar Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Jøss, så enkelt når man kan det. Takk Viggo! Det viste seg at jeg har bare rett patch kabler, vet dere om det forriinger hastigheten noe? Hallvard Siter Lenke til kommentar
Killer336 Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel. Er du sikker på dette? Siter Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 I ein patchekabel er det vanlig at rekkefølgen er slik: Kvit\Orange|Orange|Kvit\Grøn|Blå|Kvit\Blå|Grøn|Kvit\Brun|Brun Du kan skifte om Kvit\Grøn og Kvit\Blå men det er ikkje anbefalt, da blir det interferens mellom ledningane og når du kjem eit par meter opp i leng så virker den ikkje i heile tatt. Siter Lenke til kommentar
hallrar Skrevet 4. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Jeg har omsider (...) funnet ut at mellom routeren min og mitt ADSL modem skal jeg ha en krysset nettverkskabel - ikke en patch kabel. Er du sikker på dette? Jeg har en JensenScandinavia Broadband Router og fra BG-CONSULTs engelske veiledning: http://www.bgc.no/veiledninger/Jensen/Jens...sh%20Manual.exe står dette: "Be noted, the router provides a 10/100Mbps Ethernet port (10Base-T) in the WAN site, it will not detect MDI and MDIX automatically. Therefore, an Ethernet cross-over cable should be used to connect to DSL/CABLE modem. " Hallvard Siter Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 4. mars 2004 Dersom du bruker feil kabeltype vil det rett og slett ikke fungere, så enkelt og greit er det! bfisk Siter Lenke til kommentar
hallrar Skrevet 6. mars 2004 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. mars 2004 Dersom du bruker feil kabeltype vil det rett og slett ikke fungere, så enkelt og greit er det! bfisk Fullt så enkelt er det vel ikke - fordi det faktisk fungerer... Jeg er oppe og går på nettet. Kan ikke si jeg er helt fornøyd med hastigheten og slikt, men det er kanskje Telenors feil... Hallvard Siter Lenke til kommentar
KydeX Skrevet 6. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2004 Jeg sitter med en nyinnkjøpt Asus WL500G, og der kan du bruke kryssa eller vanlig kabel alt ettersom hva du har, ruteren oppdager selv hvilken kabel du bruker, så det spørs hvilken ruter du har.. Siter Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2004 Ja - dersom routeren er autosensing ift kabeltypen er det jo greit, naturlig nok. Poenget er at på vanlige RJ45-stikk ifbm med Ethernet-bruk, funker enten den ene eller den andre - ikke begge. bfisk. Siter Lenke til kommentar
Micromus Skrevet 6. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2004 Og selv om det står patchcable på selve kabelen betyr ikke det at den nødvendigvis er straight ( rett/whatever ). Siter Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 6. mars 2004 Rapporter Del Skrevet 6. mars 2004 Selv om ikke routeren (eller var det modemet) ikke er autosensing mht. krysset eller ikke, kan det være at den andre er det. Hvis du har kontakt, så fungerer det nok Siter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.