Gå til innhold

Hz og KHz*edit*


Løve

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg litt om hva forskjellen på Hz og KHZ og hva det er de står for(vet at Hz er bilder i sekundet, men hva har KHz å gjøre da?) Og så er det det at det står i skjerminfoen at skjermen(ingen spesiell skjerm, bare et eksempel) bare kjører i 75Hz på høyeste oppløsning så jeg tenkte at dette ikke var så gode skjermer. Det er det jeg egentlig mente å få fram. :blush:

 

PS: Mente ikke å sette skjermen min i 100Hz, men hvordan man får en skjerm i 100Hz på høyeste oppløsning.

Endret av Solar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hz er enkelt tall fra 0 - 1000

fra 1000 og oppover brukes gjerne k foran hz .. 1 khz = 1000 hz

 

 

hvordan man stiller inn hz frekvensen til skjerme.. høyreklikk på skrive bord.

gå til instillinger.. så avansert inni den menyen.. så gå på skjerm og velg hz til gjeldene oppløsning du kjører

Endret av VincentYa
Lenke til kommentar
Ingenting som heter Hektohertz eller Centihertz i mellom der da? Det er det vertfall på skinka i butikken :/

Har ennå ikke sett skinke blitt målt i centigram (går utifra det var masse du siktet til) ;) .

Men hekto betyr 100 (hundre) og centi betyr 1/100 (hundredel), så om du har lyst å bruke disse benevnelsene, så kan du bruke dem på det aller meste. Men så har man jo lingua franca, da :p .

 

edit: må har vært bortevekk, centi = hundredel, døh

Endret av Snorre123
Lenke til kommentar

Bare for å ta hele tabellen en gang for alle:

 

osv.

Exa = 1000 000 000 000 000 000

Peta = 1000 000 000 000 000

Tera = 1000 000 000 000

Giga = 1000 000 000

Mega = 1000 000

kilo = 1000

hekto = 100

deca = 10

desi = 1/10

centi = 1/100

milli = 1/1000

mikro = 1/1000 000

nano = 1/1000 000 000

pico = 1/1000 000 000 000

femto = 1/1000 000 000 000 000

atto = 1/1000 000 000 000 000 000

osv.

 

Legg merke til

* at dette er rene tierpotenser (andre betegnelser gjelder for binære prefixer)

* At alle over 1 utenom "kilo, hekto og deca" har stor bokstav, resten har liten bokstav.

 

Binære prefikser som gjelder er: Ki, Mi, Gi, Ti, Pi, Ei og betyr hhv. 2^10, 2^20, 2^30, 2^40, 2^50, 2^60.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ufattelig elendig formulert spørsmål, men jeg skal likevel nedverdige meg til å svare.

Det jeg tror du tenker på er vertikal oppdateringsfrekvens, som måles i Hz, og horisontal synkroniseringsfrekvens (fritt oversatt fra eng. horizontal sync), som måles i KHz (10^3 Hz).

Uten å gå i detalj på hvordan en CRT-skjerm fungerer, kan vi si at: Den vertikale oppdateringsfrekvensen bestemmer hvor mange ganger i sekundet (som jo Hz som nevnt er en måleenhet for) bildet oppdateres. Den horisontale synkroniseringsfrekvensen blir da avhengig av den vertikale oppdateringsfrekvensen, samt oppløsningen din. Nå gikk det akkurat opp for meg at jeg har glemt hvordan sammenhengen var, men men. :)

Lenke til kommentar
* At alle over 1 utenom "kilo" har stor bokstav, resten har liten bokstav.

Trodde man brukte liten bokstav for deka og hekta også, jeg... eller tar jeg feil nå?

Hmm.. jeg sjekket det nå og du har visst rett. Takk for korreksjonen, da opdaterer jeg bare posten over. :)

Lenke til kommentar

Stakkars solar, ba om en liten fjær og fikk en hel hønsegård. I tillegg ble han ****** meg mobba for det. "Som man roper i skogen, får man en grein i trynet..."

 

Jeg lurer på, skjønte du svarene du fikk? Har du stilt monitoren din til 100Hz nå?

:roll:

Lenke til kommentar
Får 100Hz når jeg kjører spill på 640x480, mens jeg bare har 60kHz.

Det jeg lurer på nå er, hvordan får man 100kHz slik at kHz = Hz ?

Du kan ikke si det slik at du vil ha en liter til å bli en milliliter for å ta en (kanskje dum) sammenlikning.

 

100Hz vil si at skjermen din oppfrisker seg 100 ganger i sekundet!

 

60kHz er det antall ganger (dvs. 60000) elektronstrålen sveiper frem og tilbake over skjermen i løpet av et sekund.

 

480 horisontale linjer x 100 oppdateringer pr. sekund = 48000 sveip pr. sekund

 

Forskjellen mellom 48000 og 60000 forklarer vi med avrunding! ;-)

 

Korriger meg hvis jeg tar feil i noe her, dette er definitivt ikke min sterke side!

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Når jeg trykker på skjermen min står det: 91.1KHz 85Hz :ermm:

85Hz er helt greit. Det gir et rolig bilde som er behagelig for øynene dine. Du merker neppe store forskjellen på det og 100Hz, kun om du har en litt dyrere skjerm. På eldre skjermer har jeg sett dårligere bilde med 100Hz.

Lenke til kommentar
Når jeg trykker på skjermen min står det: 91.1KHz 85Hz :ermm:

Det betyr at hele bildet oppdateres 85 ganger per sekund, og det oppdateres en "linje" i bildet 91100 ganger per sekund. Altså tegnes det opp 91100/85 = 1075 linjer per gang bildet oppdateres. Noen av "sveipene" går bort i det elektronstrålen flytter seg bra bunnen til topp på bildet, så jeg vil tippe at den vertikale oppløsningen din er 1024, og da er normalt den horisontale oppløsningen på skjermen 1280. Altså en oppløsning på 1280 punkter per linje, 1024 linjer per bilde, og 85 bilder per sekund.

 

Får 100Hz når jeg kjører spill på 640x480, mens jeg bare har 60kHz. Det jeg lurer på nå er, hvordan får man 100kHz slik at kHz = Hz ?
Vanskelig å skjønne hva du spør om her, men for å gi noen svar som kanskje har med det du spurte om å gjøre:

* Jo lavere oppløsning jo flere ganger per sekund rekker skjermen å oppdatere bildet. Altså kan du fint oppdatere bildet 100 ganger per sekund i 640x480, mens skjermen ikke takler mer enn 60Hz på en høyere oppløsning. (som du forsåvidt ikke sier hva er)

* Det spiller ingen rolle om du spiller eller ikke. Skjermen, oppløsningen og H. og V. frekvens ser ikke forskjell på 2D og 3D.

* kHz = 1000Hz. kHz vil altså aldri bli det samme som Hz.

* Vertikal og horisontal frekvens er ikke det samme. Du kan ikke stille de uavhengig heller.

* F.eks om du har 640x480 @ 100Hz V og 60kHz horisontal, og ønsker å stille den horisontale frekvensen til 100kHz så må du øke oppløsningen i den vertikale retningen med (100-60)/60 altså med 66%. Oppløsningen må altså stilles fra 640x480 til 640x800. (altså 640 i bredden og 800 i høyden) Dette er en svært ukurrant oppløsning som du neppe finner hverken skjermer eller skjermkort som takler. Mulig du kan programmere din egen driver om du bruker linux, men du må nok være rimelig guru for å få dette til. Jeg skjønner heller ikke vitsen med en sånn rar oppløsning på grunn av en så rar kombinasjon av H og V frekvenser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...