Gå til innhold

64 grader på prosessor


Anbefalte innlegg

Nå har jeg fått meg Motherboard Monitor og får plutselig et sjokk når jeg ser at temperaturen på min AMD Athlon XP 2400+ ligger på 64 grader uten at maskinen jobber med noe... :scared:

 

Detter er litt for drøyt syns jeg...

 

Nå skal det sies at jeg sitter med et simpelt Q-TEQ kabinett, men allikevel så må dette være litt i overkant...

 

 

Jeg trenger hurtig veiledning til hvordan jeg skal få tempen ned til akseptable noen-og-50 grader når maskinen ikke brukes til mye.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først, er det ikke sikkert at Motherboard Monitor viser riktig temp, sjekk temperaturen i BIOS, også prøv å kjenn på heatsinken, er den varm?

 

Prøv å åpne alle vinduer, og kabinett dørene, se om temperaturen faller, isåfall hvor langt ned..

 

Så vidt jeg vet viser Motherboard Monitor flere CPU temper, ser du på Diode tempen eller socket?

Lenke til kommentar

sånn her ser det ut:

 

motherboard_monitor.JPG

 

 

Edit... Det var likt i BIOS...

 

og ja... sidedør var åpnet når jeg målte 64 grader...

 

 

 

og en annen ting jeg heller ikke skjønner er:

Hvorfor står CPU'n på 1499MHz? Burde ikke den vært nærmere 2000 MHZ (AMD Athlon XP 2400+ har jo 2GHz)????

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
skru opp speed på vifta hvis det er mulig :yes: .

har du glemt å ha på goop feks?

Vifta er en såkalt Silent Breeze med påskrevet 2000 RPM....

Bør jeg kanskje gå til innkjøp av en ikke-silentbreeze med fler omdreininger i minuttet?

 

 

Goop har jeg ja.. var liksom et lag på vifta som automatisk blir lagt på CPUen når jeg setter den på...

Lenke til kommentar

Er det boxed vifte/kjøler? XP 2400 burde ligge under 50 grader når cpu ikke jobber. Prøvd me et nytt lag f.eks kjølepasta? 100% sikker at kjøleren står riktig vei og skikkelig fast?

Kan jo være feilmåling av temp. Prøvd å måle temp i f.eks speedfan,pc-alert eller noe lignende?

Lenke til kommentar

Benyttet SilentBreeze på mine to MP2400. De lå konstant mellom 65 - 75 grader. Nå skal det imildertid sies at to prosessorer gjør kabinettet ekstra varmt, men jeg har valgt å gå over over til vannkjøling (jeg takler bare ikke x-antall kabinettvifter for å holde temp nede :wallbash:)

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt samme problem, kjøpte meg q-tec kasse. En liten enkel q-tec på komplett.no. Etter at jeg hadde montert inn alt så steg temperaturen opp mot 70-80 grader uten at maskinen gjorde noe. Jeg kjøpte ny kasse, en litt større med bedre plass og nå ligger temperaturen under 35'C...

Lenke til kommentar
Hvilket HK har du ?

MSI KM2M" eller no... har ikke tid til å sjeke på konplett for eksakt navn, må løpe til T-Banen...

 

 

 

 

Jeg har også hatt samme problem, kjøpte meg q-tec kasse. En liten enkel q-tec på komplett.no. Etter at jeg hadde montert inn alt så steg temperaturen opp mot 70-80 grader uten at maskinen gjorde noe. Jeg kjøpte ny kasse, en litt større med bedre plass og nå ligger temperaturen under 35'C...

 

Da er nytt kabinett neste-prioritert.

Lenke til kommentar
Jeg har også hatt samme problem, kjøpte meg q-tec kasse. En liten enkel q-tec på komplett.no. Etter at jeg hadde montert inn alt så steg temperaturen opp mot 70-80 grader uten at maskinen gjorde noe. Jeg kjøpte ny kasse, en litt større med bedre plass og nå ligger temperaturen under 35'C...

Endel modeller fra q-tec er farlige sånn sett.. Dette fordi strømforsyningen ikke har mer enn ca. 20 cm klaring fra cpu vifta.. Opplevde selv temperatur på 70 grader idle på en 1.3 GHz Duron jeg monterte i det billigste q-tec kabinettet komplett selger.

Endret av zero
Lenke til kommentar

Chris88:

var ikke en klistre lapp.. var et plastdeksel... tok denne av og kjente litt på goopen ytterst i et av hjørnene for å sjekke om det var noe mer jeg måtte ta av.. og det var det ikke....

 

Azton:

Skal sjekke.. Takk for tips..

 

_tHokA_ & zero:

Så de temperaturene jeg opplever er heller heldiige di da... fint å vite.. selvom nytt kabinett (ikke Q-tec) skal kjøpes ved neste stipend :cool:

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Nå har jeg fått meg Motherboard Monitor og får plutselig et sjokk når jeg ser at temperaturen på min AMD Athlon XP 2400+ ligger på 64 grader uten at maskinen jobber med noe... :scared:

 

Detter er litt for drøyt syns jeg...

 

Nå skal det sies at jeg sitter med et simpelt Q-TEQ kabinett, men allikevel så må dette være litt i overkant...

 

 

Jeg trenger hurtig veiledning til hvordan jeg skal få tempen ned til akseptable noen-og-50 grader når maskinen ikke brukes til mye.

Sikkert dårlig kontakt mellom Cpu og Kjøler. Sjekk om du har kjølepasta, evt. ha på ny. Les kjølepastaguiden på Overklokking.no.

Lenke til kommentar

hadde en silent breeze på en xp2500 med orginal goop som var på kjølern, da lå tempen på en 50 grader ca når maskinen hadde fått kjørt seg litt.

 

hadde ingen kabinettvifter heller. kun en Aopen psu med 12 cm vifte som sørget for lit sirkulasjon i kabinette.. kabinette var lian li pc50. ganske lite altså..

 

hadde dine tempraturer når jeg overklokka til xp3200.. syns det ble for varmt så klokka ned igjen! :)

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...