Gå til innhold

Hvordan det er å vere gamer i Norge...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han læreren hadde eg konfrontert opp i trynet til han henta rektor. :mad:

Lenge leve gaming! :w00t:

Gaming\Internett\TV + Engelsk kunnskaper = Sant

Eg har merka meg (iallefall der eg bur) ein enorm økning på folk som syns gaming er ok og faktisk begynner med det sjølv. Har ein mekkis\moped gjeng her og faktisk dei har begynt så smått å få seg PS2, data og breidband.

Du skal ha aktiviteter utenom data, såklart, men eg syns det "bli litt sosial da" er eit feilaktig begrep, fordi du på internett stort sett omgås folk (Chat, forum, server osv...) så det er sosialt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvor det brevet faren til element skrev er, hvor finner jeg det?

Må vise det brevet til mamma, kansje hun godtar gaming da..

Ivar

Skrevet

Er nok å lese en del av postene i denne tråden for å forstå at noen burde bruke mindre tid fremfor pc'en ja. Lekser først, fornøyelse siden sier nå jeg, iallefall frem til du har begynt på universitet/høyskole :)

Hilsen en som fikk sitt første kick ved å spille Blue Max, Decathlon og lignende på C64 og som nå holder på med master innen IT.

Skrevet
Du skal ha aktiviteter utenom data, såklart, men eg syns det "bli litt sosial da" er eit feilaktig begrep, fordi du på internett stort sett omgås folk (Chat, forum, server osv...) så det er sosialt.

Selvfølgelig, der er jo sosialt, men det kan allikevel oerhodet ikke sammenlignes med å være ute med venner.

Noe jeg burde gjøre oftere. Heldigvis stepper samvittigheten min inn noen ganger og sier ifra...

Som sagt er: Gaming er sunt - men alt med måte.

Skrevet

Przack: venner er noe man "må holde ved like" ellers blir dem "borte". Har hørt om mange som sitter mye foran pcen som mister mange av vennene sine, dette er jo bad, jeg har mine venner, og har fått mange nye også, det er jo også et pluss med gaming man treffer alltid nye mennesker

Ivar

Skrevet
:yes: Hvis man ikke gamer hele tida, og er noe med venner og, er det bare positivt å spille, særlig på internett! Sosialt som bare rakkern, har fått en god del venner via WarCraft :yes:
Skrevet (endret)

nå har ikke jeg lest alle postene i tråden men du har da retigheter så jeg ville snakket med rektor om den "utkastelsen"

så nå at flere hadde skrevet det før meg :thumbup:

Endret av Treat
Skrevet

er godt å høre at det er flere som meg her :)

here goes(med fare for å gjenta andre):

Gaming er en hobby på lik linje med mye annet. Noen spiller fotball, andre spiller CS. Før var tv-spill kun en barne-greie, men nå som spillenes kompleksitet stadig når nye høyder må man vel nesten ha et par doktorgrader for å sette seg inn i tutorialen til spillet (relativt sett i forhold til f.eks. supermario selvfølgelig).

Og når kravene til spilleren er større blir også hva spilleren får ut av tiden foran skjermen mer preget av kvalitet. Du lærer så lenge du lever, og noen lever for å lære. Spiller du et rollespill med utgangspunkt i middel-alderen lærer du en del ord- og uttrykk i sammenheng med dette. Det samme gjelder for andre typer spill (strategi, eventyrspill, førsteperson-skytere osv). Det er faktisk veldig lærerikt. (det er faktisk veldig lærerikt å lese donald også, hvis du klarer å "lese mellom linjene", men det er en annen historie)

Engelskkunnskapen blant den spillende ungdommen er generellt bedre enn blandt de ikke-spillende, siden spill er interaktivt, film er ikke det. (min teori ), og også logikk og hukommelse kan skjerpes ved en viss dose spilling.

Spill er nyttig. I rest my case :)

Skrevet

Dere skal være klar over at nordmenn er veldig hyggelige så lenge du møter dem i deres egne lekegrinder (På tur i skog og mark etc), men kan være blandt verdens mest slitsomme folkeslag når du gjør noe som de ikke forstår og ikke respekterer.

Det er ikke uten grunn at vi har en av verdens desidert høyeste selvmords statistikker her i landet.

Selv er jeg 35 og har vært gamer så og si hele livet. Var fryktelig opptatt av spille allerede før jeg kunne snakke rent og det har ikke gitt seg. Jeg har heller aldri hatt noe ønske om at det skulle gi seg 8)

For selv om denne hobbyen kan være så oppslukende at man bommer litt på andre fasetter i livet som man kanskje burde vie litt mer oppmerksomhet, så glem ikke at det å ha en hobby som man virkelig brenner for er en relativt sjelden luksus.

De fleste mennesker vet ikke helt hva de skal gjøre med seg selv hvis de ikke jobber eller har familie eller driver på med idretten sin.

De er fantasiløse, de kjeder seg og føler seg ensomme.

Internet er ikke tett sosial kontakt, ihvertfall ikke fysisk, men det er mellommenneskelige relasjoner. Spill er manfoldige og lærerike og med spill som hobby vil du aldri kjede deg i lengden.

Vær glad for at du har interessen din og vent tålmodig på at du skal bli gammel nok til selv å bestemme alt som har med spilling å gjøre og sist men ikke minst, alt dette med gaming og den aksepten den mangler i norge i dag, kommer til å forandre seg radikalt de neste 10-20 årene.

Til slutt vil jeg gi deg et godt ment råd. Ikke diskuter gaming med folk som han læreren din. Han er tydeligvis en premieidiot og det er bare ikke verdt det. La han steke i sitt eget angstfylte fett og se hvem som smiler bredest til sist.

Skrevet

Er enig med dere fleste. Jeg spiller forskjellige sjanger.

sitert fra en person, husker ikke hva kallenavn:

Jeg er så enig med dere folkens!

Gaming er jo noe å drive med det også!

Mens de fleste stikker ut på byen og ødelegger livet

sitt med dop og fyllekjøring, velger jeg å sitte inne

å ødelegge livet mitt foran skjermen!

HELT ENIG...aldri vært noensinne vært full, og sa til foreldre at jeg vil ikke drikke, vil helst være hjemme.

Fra en annen person:

Men det som er annerledes er at fotballen er byttet ut med

dataspill og at gameing er mye mer aktivt og sunnere enn å

se på fotball og drikke seg fulle på fotballpuber.

Helt enig...har forklart til foreldre, de forstår ikke uansett, men de lar meg se mye TV hvis jeg vil :roll:

Jeg sitter for det meste 5-7 timer daglig, ca 4-6 ganger i uken....er med venner i blandt, men så lite DØVE her i Bergen. :mad: Derfor siter jeg hjemme, de andre døve vennene mine drikker seg full, de får det vondt dagen etter.

Skrevet

Først og fremst vil jeg si at læreren er det største knøllhue jeg har hørt om dersom det du sier er sant. Han skulle vært balleskjært og hodevridd. En sånn oppførsel er uakseptabel. Håper at du tar det videre med ledelsen i skolen og får han straffet. Vil gjerne høre hva resultatet blir når det er klart :)

For det andre så er jeg en gamer selv og bruker mye av min tid som gamer. Fikk min første PC i 94 og før det var det Nintendo 8bit. Er nå 25 år og har brukt flere timer hver eneste dag fra 94 frem til idag. Jeg har opplevd mas fra foreldre som oppgitt sier at skole er viktig og PC er ikke det. Den gang dreit jeg i det og dengang var PC viktigst. Det er det enda når jeg tenker meg om. MEN ettersom jeg ble eldre så skjønte jeg at det foreldrene mine sa er delvist sant.

PC er ikke sosialt. Det å chate via IRC, MSN osv kan sikkert tilfredstille manges behov for sosial omgang, men det å være sosial betyr ikke å sitte å stirre inn i en PC skjerm. Min oppfatning av å være sosial er å være sammen med venner fysisk og ikke virituelt. Vet med meg selv at hvis jeg har brukt mye tid foran PCen så higer jeg etter å komme meg ut å henge med venner. Dette selv om jeg har pratet med dem hver dag via IRC eller MSN. Jeg er sikker på at flere har det slik. Jeg kan si meg enig at man kan ha det sosialt til dels med PC og ihvertfall etter at bredbånd kom på banen og man hadde mulighet til å komme i kontakt med hverandre ofte, men det er ikke det samme som å være sosial slik jeg ser det.

For det tredje så er PC/PS2/X-Box og andre spill ting vært med på fedme økningen. Så klart ikke så mye som junk fooden, men dette sammen. For å gi et sant eksempel, altså hva jeg selv har gjort flere ganger. Man er hekta på et spill. Man spiller i mange timer og såklart blir man sulten. Man har lyst på mat, men det tar så lang tid å lage, så enten slenger jeg hurtigmat i microen og lar det stråle vekk alt som har med mineraler og andre viktige ting for kroppen, eller så tar jeg en tlf ned til den lokale pizza sjappa og får dem til å kjøre dette opp. OG IKKE NOK MED DET. I kjøleskapet står det liter på liter med sprudlevann eller som jeg kaller det flytende kapitalisme AKA Cola som venter på å bli konsumert.

Så til poenget mitt. Det finnes mye positivt med PC som flere har kommentert her inne og det er viktig å huske på, men mitt tips til alle gamere som meg selv er at vi må ikke bli for naive for de negative virkningene gaming har. Det er vært flere reportasjer om dette, så som jeg har lært av mine foreldre er å se kritisk på ting. Jeg er selv glad for at jeg klarer å skille mellom virkelighet og dataspill.

MEN: En ting som vi alle er enig om. Gaming må til og det er SKITTGØY :w00t:

Skrevet (endret)
[quote]<Det forrige innlegget>[/quote]

DRITBRA!!! Tro seriøst det er det beste innlegget jeg har lest noengang. Har ikke lest så utrolig mange innlegg da, men det der var virkelig helt topp. Måtte bare si det.

Ikke bare var det mange kloke ord, men det var også objektivt - og det har jeg ikke sett så mange innlegg her på forumet som har vært.

Supert! :thumbs: Endret av ProZaC
Gjest Slettet-9MaQoRVt
Skrevet

Bare et lite innlegg: Før ungdomsskolen var jeg ikke så veldig aktiv på dataen, og nå jeg begynte lå jeg på 3-4 i karakter...

Nå har jeg i de siste 2 åra spilt en del, og ligger på 6. I snitt. Det tror jeg skyldes (for det meste i hvertfall) at jeg spiller mer data.

Skrevet

Noen som så FBI i kveld? Der var det klassikse at man MÅ ta ungene ut fra pc'en og til marka. Fan, sist jeg hørte noe om Sognsvann dreiv dealerne i Oslo med showdowns der.

Typisk latterlig holdning....litt som han helseministeren vår (Høybråten).....forteller oss, nei vent, pålegger oss en livsstil vi ikke vil ha og IKKE TRENGER!

Er det ikke bedre at foleldrene vet nøyaktig hvor og hva ungene driver med?

Skrevet
Så til poenget mitt. Det finnes mye positivt med PC som flere har kommentert her inne og det er viktig å huske på, men mitt tips til alle gamere som meg selv er at vi må ikke bli for naive for de negative virkningene gaming har.

Neida det er klart. Når jeg vokste opp var det ikke noe som het PC engang. Jeg har sittet mye stille de siste årene men nå er jeg godt voksen så jeg har kanskje laget et brukbart grunnlag alle de årene jeg var yngre og var ute å brukte kroppen min hele dagen.

Men når det er sagt, så blir det litt feil vinkel på det alikevel.

For gjennomsnittsgameren er ingen taper i det hele tatt. Det kommer mange gode ting med å ha en interesse som gaming og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal velge å sette pekefingeren på dette når det er så mange andre ting vi kunne ha pekt på i samfunnet. Det er så typisk sånne som han læreren som har nok av skjeletter i eget skap å skulle utpeke noen som driver med noe han ikke skjønner til offer for hans moralske rettferdige bølling.

Folk bør feie for sine egne dører fryktelig mange ganger før det blir gamingens tur til å ta et oppgjør med seg selv.

Skrevet
Shifty Skrevet 11/03/2004 : 00:22

spill i ukedagene, drikk i helgene.. fungerer for meg 

Enig!! :yes:

Pracce i alle hverdager og vere sosial i helga !! :thumbs:

Skrevet
Men når det er sagt, så blir det litt feil vinkel på det alikevel.

For gjennomsnittsgameren er ingen taper i det hele tatt. Det kommer mange gode ting med å ha en interesse som gaming og jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal velge å sette pekefingeren på dette når det er så mange andre ting vi kunne ha pekt på i samfunnet. Det er så typisk sånne som han læreren som har nok av skjeletter i eget skap å skulle utpeke noen som driver med noe han ikke skjønner til offer for hans moralske rettferdige bølling.

Folk bør feie for sine egne dører fryktelig mange ganger før det blir gamingens tur til å ta et oppgjør med seg selv.

Jeg er helt enig med deg her. Det er vanvittig mye annet som burde være tatt tak i enn om gamere sitter for mye foran PCene. Det jeg tror er grunnen til det er at det kan kanskje bli et problem. Merk mine ord: KANSKJE. En ting vi i Norge er dårlige til i visse sammenhenger er forebyggende arbeid, så noen vil vel starte et sted. Men jeg synes som deg at det er idioti at man peker på gamere som et problem. Hvorfor bruke ressurser og energi på gamere når vi har mafia, narkotikaligaer, generelle kriminelle, de eldre osv osv. Kunne sikkert hatt lista opp i hopetall. Gamere er ikke et problem for samfunnet, som disse grupperingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...