Gå til innhold

TV-kort og CPU-bruk

torew

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har et Leadtek WinFast TV2000 XP kort. Når TV-applikasjonen er i bruk fører det til at CPU-bruken går opp og ned som en jojo hele tiden. Varierer mellom 11 og 26%, og jeg ser at harddisken aksesseres ca hvert 3 sekund, i takt med toppene i CPU-bruken.

Hva kan dette skyldes?

Applikasjonen (WinFast PVR) krasjer ofte ("WinFast PVR Application has encountered a problem and needs to close"), kanskje av samme årsak.

Har sjekket irq.

Har også nVidia skjermkort med video inn, og måtte disable nVidia WDM crossbar og video capture for at Leadtek-kortet skulle fungere sånn noenlunde.

Pentium 4, 2.5GHz. WinXP.

På forhånd takk for svar!

Mvh

Torew

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første regel, som gjelder alle typer tv-kort, er å ha nyeste bios på hk og laste ned nyeste drivere til skjermkort og tv-kort. Leadtek kom faktisk akkurat med nye drivere forrige uke tror jeg det var. Andre kresne komponenter i pc'n bør også ha nyeste driver/firmware/whatever.

At harddisk skulle accesseres p.g.a. tv-kortet hørtes i utgangspunktet rart ut... Har du lite minne kanskje? Tror en bør ha 512Mb...

Skrevet (endret)

Jeg har et PCTV pro som jeg har hatt i en evighet (10 år eller så).

Uansett; gjennom tidene har det kommet en del forskjellige drivere og de har alt å si etter min mening.

Den nyeste serien av drivere v.5 (?) suger skikkelig. Med de bruker jeg fort vekk 20-30% CPU bare ved å ha TV'n på. Har gått tilbake til v402 og nå bruker TV'n 1-2% mao ingen ting... Dessuten skifter programmet kanal mye kjappere og uten noen ulyd! Utrolig at de slipper nye drivere som er dårligere!! Riktignok er opptaksmulighetene bedre i v.5 driverne...

Edit: leif

Endret av Jon-d
Skrevet

svortevik, hvilket annet program vil du anbefale?

Jeg har installert de siste Leaktek-driverne, og PCen har 512MB RAM.

Torew

Skrevet

Jeg har ikke testet så mange andre programmer, men bruker nå showshifter. Er vel litt i overkant om du bare skal ta opp\se tv, men jeg bruker maskinen som et multimedie senter, og da er dette programmet genialt.

Er noen ulemper da:

Fjernkontrollen som følger med virker ikke i dette programmet, og den finner ikke radio kanalene. Siste problemet er vel heller min feil angående noen innstilliger.

Skrevet

Hmm.. høres ut som om jeg må teste ut showshifter. Tror ikke jeg egentlig har særlig bruk for fjernkontrollen så det gjør ingenting. Nesten litt rart det ikke virker da... Radio hører jeg skjeldent på, og hvis det kanskje kan fikses i tillegg er jo det bare bonus.

Kan både Leadtek og Showshifter software være på maskina samtidig?

Skrevet
Hmm.. høres ut som om jeg må teste ut showshifter. Tror ikke jeg egentlig har særlig bruk for fjernkontrollen så det gjør ingenting. Nesten litt rart det ikke virker da... Radio hører jeg skjeldent på, og hvis det kanskje kan fikses i tillegg er jo det bare bonus.

Kan både Leadtek og Showshifter software være på maskina samtidig?

Ja det virker med begge programmene, så kan du jo teste hvilket du liker best av dem. Er sikkert et hav av programmer der ute som lar deg se tv via tvkortet, så gjelder å finne det du liker best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...