Gå til innhold

Baklys på NEC 1760NX


Larsrrrr

Anbefalte innlegg

Min smellferske LCD 17" NEC 1760NX viser tydelig - på svart skjerm og under dvdvisning - et lyst felt øverst og nederst på skjermen. På sidene er det rimelig tynt, men blir tykkere mot midten (kanskje 1,5 cm) for så å bli tynt igjen mot den andre siden igjen. Det er det samme både oppe og nede på skjermen.

 

Er dette slik det skal være på NEC 1760NX? Så på testen nettop, og der stod det at baklysene ikke var synlige. Er det noe jeg kan gjøre? Bruker DVI og kjører anbefalt oppløsning og 60hz.

 

Dette er irriterende. Noe som ikke synes i vanlig bruk er de tre døde pixlene, og det kan jeg for såvidt leve med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fersk snakker vi om? Er den nettopp pakket ut, trenger den et par timer for å godgjøre seg. Men på den andre side, står den "for lenge" på blir den varm og kan lyse mer gjennom da.. Så kan jeg jo si at skjermen viser et skjær av lyst oppe og nede uansett, men på langt nær nok til å bli kalt tydelig. Det kan jo bero på en feil, men det tviler jeg sterkt på... Og så var det piksel-feil, noe som du overhodet ikke skal akseptere! Piksel-feil skal ikke forekomme på en skjerm av NEC's kaliber og har du "nettopp" kjøpt den, så retur den.. (og få en ny ;) )

 

Det skjæret jeg snakker om er veldig veldig lite, for å ha det klart.. (og har med varme) Og det har mye å si på hvordan du ser på skjermen (innsynsvinkelen). Man kan jo umulig se rett på hver piksel hele tida..

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Jeg har selv denne skjermen, og hos meg er det så jevnt som overhodet mulig på en LCD skjerm. Ingen tegn til bright spots i det hele tatt!

Først har du et normalt oppvarmet rom, så lar du skjermen stå på i 48 timer.. Videre NI stirrer du på skjermen, på det punktet som kalles midten, fra en naturlig avstand. Så bruker du NEC's eget test-mønster program for å få skjermen helt svart. Da skimter du lyset i horisonten.. Kan du oppriktig si at du overhodet ikke ser lys som skjærer seg gjennom? Jeg sitter for mye fremfor pc'en og skjermen er på fra jeg står opp til jeg legger meg igjen...

Lenke til kommentar

Fikk skjermen i dag, så den hadde vel bare kjørt i rundt 4 timer da jeg brukte PassMark Monitor Test og så de hvite "stripene" oppe og nede. Etterpå prøvde jeg å se en dvd-film i widescreen og stripene forstyrret litt der og. Mulig jeg bør kjøre den litt lengre og se hva som skjer?

 

Ellers så jeg nå litt nøyere på Scale Black - Red, Green, Blue og synes det sorte på venstresiden er ujevnt spredt nedover. virker som om scale er smurt ujevnt på en måte.

 

Når det gjelder de pixlene regner jeg med at tre stykk spredt rundt om kring på skjermen ikke kvaifiserer for å bytte under garantien?

Lenke til kommentar
Fikk skjermen i dag, så den hadde vel bare kjørt i rundt 4 timer da jeg brukte PassMark Monitor Test og så de hvite "stripene" oppe og nede. Etterpå prøvde jeg å se en dvd-film i widescreen og stripene forstyrret litt der og. Mulig jeg bør kjøre den litt lengre og se hva som skjer?

 

Ellers så jeg nå litt nøyere på Scale Black - Red, Green, Blue og synes det sorte på venstresiden er ujevnt spredt nedover. virker som om scale er smurt ujevnt på en måte.

 

Når det gjelder de pixlene regner jeg med at tre stykk spredt rundt om kring på skjermen ikke kvaifiserer for å bytte under garantien?

Hvis du ikke har hatt den i 14 dager engang, så kan du jo bare returnere den. Ikke bry deg om garanti og slikt nå. I værste fall kan du jo retunere skjermen til den butikken du kjøpte den fra og bestille en ny fra en annen butikk. Det blr jo litt dyrere med tanke på frakt osv, men det er verdt det. Du kommer uansett til erge deg over pikselfeilene. Og så til skjermen's lyse punkter. Dette er jo ikke normalt, men hør første med butikken...

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har hatt den i 14 dager engang, så kan du jo bare returnere den. Ikke bry deg om garanti og slikt nå. I værste fall kan du jo retunere skjermen til den butikken du kjøpte den fra og bestille en ny fra en annen butikk. Det blr jo litt dyrere med tanke på frakt osv, men det er verdt det. Du kommer uansett til erge deg over pikselfeilene. Og så til skjermen's lyse punkter. Dette er jo ikke normalt, men hør første med butikken...

Tror jeg beholder skjermen over noen dager for å se om ting bedrer seg, slik som hos Furyfax lenger opp i tråden.

 

Ellers lurer jeg på tre ting (så skal jeg slutte å mase :p ) :

- Hvor stor er sjansen for å få døde pixler på en ny skjerm? Ender jeg opp med å bytte fem skjermer før det kommer en som funker?

 

- Dere som har 1760NX. Ser deres scale-black-tester i Monitor Test helt fine ut? Min er "smudgy" med mest sort øverst, der programmet sier at det skal være samme forhold hele veien vertikalt (edit: skreiv horisontalt tidligere, det er galt). Dette endrer seg litt ettersom jeg løfter hodet mitt opp og ned, og ser ikke noe galt i andre sammenhenger.

 

- Gjør dere noen individuelle instillinger på skjerminstillingene av noe slag? Eller skal skjermen automatisk fikse best bilde på DVI. Ser i manualen at det meste av justeringer på setup instructions er Analog only.

 

 

edit: skifta ut ordet horisontalt med vertikalt over i teksten.

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar

Samme 'symptom' på Nec'en min, fargene blir lyse ved skjermekantene i en helt mørk bakgrunn, noe som muligens kommer av ujevn baklys og dårlig betraktningsvinkler, altså en intrinsikk egenskap i de nyeste LCD-modellene med 16ms. Har snakket med webshoppen om dette og de kunne ikke bekrefte om det er en defekt siden ingen andre kjøpere av NEC'en har rapportert om dette. Jeg finner det også ganske irriterende i filmvisninger og spill med mye mørke bakgrunn. Mitt inntrykk er at svart farge er veldig dårlig på NEC'en utenom i skjermens sentrum, utover skjermen blir de mørke fargene lysere og mister både lystyrken og kontrasten ved skjermkantene. Skal returnere min ihvertfall, dessuten har jeg også en pikselfeil som ikke vises så tydelig nettopp p.g.a. dårlige betrakningsvinkler!

 

Som en referanse kan jeg nevne at HP1905 LCD'en (20ms) min på jobben viser en mørk bakgrunn 100% mørk og ikke engang sammenlignebar med den mørke bakgrunnen jeg opplever i NEC'en.

 

EDIT: - Hvor stor er sjansen for å få døde pixler på en ny skjerm? Ender jeg opp med å bytte fem skjermer før det kommer en som funker?

 

Min erfaring er at alle de fire LCD skjermene jeg har kjøpt på nettet har en eller flere pikselfeil, så jeg konkluderer med at pikselfeil på LCD-skjermer er Poisson-fordelt, dvs at sannsynlighetfordelingen ikke har hukommelse og sannsynligheten for å ha en pikselfeil på en ny skjerm er like stor forutsatt at utvalget er veldig stort.

Endret av ironfist
Lenke til kommentar

Ironfist, hvor lenge har du hatt skjermen din? Noen mente at det hvite lyset kunne minke i intensitet etter en stund.

 

Hvis lyset ikke avtar, og dette stort sett er standard på 1760NX, er jeg tilbøyelig til å advare andre mot å kjøpe skjermen. Nå skal det også nevnes at jeg bare har hatt skjermen i 26 timer, og jeg nødvendigvis har ikke oversikt over alt av instillinger og triks som evnt. kan ordne problemet.

Endret av Larsrrrr
Lenke til kommentar
- Dere som har 1760NX. Ser deres scale-black-tester i Monitor Test helt fine ut? Min er "smudgy" med mest sort øverst, der programmet sier at det skal være samme forhold hele veien vertikalt (edit: skreiv horisontalt tidligere, det er galt). Dette endrer seg litt ettersom jeg løfter hodet mitt opp og ned, og ser ikke noe galt i andre sammenhenger.

 

- Gjør dere noen individuelle instillinger på skjerminstillingene av noe slag? Eller skal skjermen automatisk fikse best bilde på DVI. Ser i manualen at det meste av justeringer på setup instructions er Analog only.

 

Jeg sitter med en 1mnd gammel MultiSync 1960NX, og har ikke problemet dere beskriver. På min skjerm er faktisk den sorte fargen sterkere mot midten i black-scale testen, men man skal stirre bra for å se forskjellen. Svart skjerm er dessuten SVART skjerm, uten lysere områder så vidt jeg kan se.

 

Jeg bestilte skjermen fra usa, og den kom heldigvis uten døde pixler. Ser for meg prosedyren for å sende den tilbake til usa (brrrrr) :roll:

 

Forøvrig så bruker jeg skjermen med vga utgangen :blush:

 

Nå er jo dette 19-tommeren, men de burde jo kunne sammenlignes med tanke på bildekvalitet. Ikke at jeg har peil på denslags;)

Lenke til kommentar
Hei, eg kjøpte en 17" Hercules Prophetview 920 Pro Dvi, denne skjermen hadde og noen klare lyse flekker enkelter plasser ved rammen til bildet, men detta forsvant etter en dag eller to. Kanskje skjermen bare trenger litt tid?

 

Mvh

Paul

Heisann.

Så kult at noen har denne skjermen da:D Er driitkeen på den. Selv om den "bare" fikk 2. plass i den store lcd-testen, så ser den meget fin ut.

 

Hva er dine erfaringer med denne skjermen? Regner med at du kjøpte den for å spille... Skal i allefall jeg:D

Lenke til kommentar

Henger meg på her. Jeg har også lysere kanter oppe og nede på svart bakgrunn. Det er mulig det går å justere dette bort, men er det egentlig noe stort problem? :ermm:

Jeg må si at fy farao for en overgang dette var fra en gammel 19" crt til denne perla. Tror nok at jeg skal lære meg å sette pris på denne. Valgte denne skjermen ettersom jeg spiller en del og jeg må si; løp og kjøp! Kunne ikke merke noe ghosting her nei.

Sender en takk til Øyvind Dahle & co for den fine testen. Hadde nok kjøpt en annen skjerm hvis jeg ikke hadde lest den. Valget sto mellom Samsung 173T og NEC'en og NEC'en vant og jeg angrer ikke. :thumbs:

 

mvh

Joven

Lenke til kommentar
Hei

Ser også tydelig at baklysene lyser gjennom øverst og nederst på svarte/mørke bakgrunner etc. De lyser mest gjennom på midten av skjermen(tykkest "linje").

Har hatt min NEC LCD1760NX-BK siden 19.februar(skjermen er produsert Week 5 2004)

Beskrivelsen din passer akkurat det jeg ser på skjermen min. Akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Problemet irriterer kun på sorte skjermer, og da desverre på visning av film. I spill og annet har jeg ikke lagt så mye merke til det. Lurer på om samme lyspølsa som blir tykkere mot midten er til stede på f.eks. Samsung 173T. Vurdere å bytte til den.

 

Til testpanelet av Den store LCD-testen (17"):

Siden dette ikke ble nevnt i testen, kan jeg tenke meg at dere kanskje ikke studerte akkurat dette parameteret med mørkt rom? Med dagslys inn vinduet er nemlig lysstripa oppe og nede nesten ikke synlig.

Lenke til kommentar
Heisann.

Så kult at noen har denne skjermen da:D Er driitkeen på den. Selv om den "bare" fikk 2. plass i den store lcd-testen, så ser den meget fin ut.

 

Hva er dine erfaringer med denne skjermen? Regner med at du kjøpte den for å spille... Skal i allefall jeg:D

 

 

 

Jepp, var så heldig å fikk kjøpt en demo skjerm fra komplett. Ser ut som den e tatt ut av sortementet nå dessverre. Denne skjermen e noe av det lekreste av skjermer eg noen gong har sett. Skjermer e upperlig spill, sitter og spiller blant annet demo versjon av UT04, og dette funker perfekt!

Har ingenting annet enn positive ting å si om denne skjermen!

Lenke til kommentar

Jeg har NEC1760NX, i starten merket jeg og disse baklysene, men kan nå ikke se mye til dette, må se nøye og fra mange vinkler for å se de.

 

Eller så fikk jeg bare en død pixel (rød), som jeg ikke legger merke til.

 

Det er en ting jeg lurer på, jeg syns taskbaren er veldig lys, men når jeg bøyer hodet ned så blir fargen fin, er dette bare dårlig betraktningsvinkel?

 

Ellers fornøyd, vet fremdeles ikke hvordan ghosting ser ut i virkeligheten ;)

 

EDIT: Trekker tilbake at jeg ser baklysene, ekstrasjekka og ser ikke noe til de altså

Endret av klo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...