Gå til innhold

Få mer +12V ut av PSU


Anbefalte innlegg

Mener å ha lest noe i et forum (som jeg ikke greier å finne tilbake til, seff) om en redskap/dingsboms som kunne settes på "enden" av en strømkabel og nær sagt fôre av +5V og over på +12V. Noen som vet hvordan eller hvor jeg kan få ordnet meg noe sånn?

 

Dette skal brukes i en litt spesiell maskin, og seriekobling av to stk PSU'er ønsker jeg sterkt å slippe (har svært dårlig plass i kabinettet). Den eneste PSU'en jeg kan finne som har mer guffe på +12V enn min (BeQuiet 520W/28A) er Enermax 550W/36A men det er snakk om 1300kr for en 8A forbedring... litt dyrt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ingenting som tilsier at dette ikke er mulig, selv om det heller ikke er sikkert at noe slikt som Dollar er ute etter er laget for salg.

 

Det finnes liknende elektroniske kretser for å gjøre om fra 12VDC til 220VAC som blant annet selges på Claes Olson, men fremgangsmåten er slik:

Ved å "hakke opp" og lage vekselspenning av 5V tilførselen kan dette mates inn på en trafo slik at det blir transformert opp til en høyere spenning (feks nær 12V). Deretter må spenningen likerettes og glattes ut via en spenningsregulator.

 

Slik vil man kunne få 12V ut av en 5V tilførsel. Dette er ingen energiøkonomisk (eller hva det nå kalles) løsning siden det vil gå med en god del mere effekt enn det som blir benyttet av 12V pga "opphakkingen", transformering, likerettingen og glattingen.

Endret av John_^
Lenke til kommentar

Er ingen teknikker så jeg tror det tryggeste blir å satse på en Enermax PSU her. Jeg leste om dingsbomsen, som en ekstremoverklokker brukte, han hadde litt trøbbel med at 4GHz Prescotten hans trakk endel av +12v, så han hadde en "motstand" av en sort montert på (det jeg forsto) var +5v railen, som han bare skrudde litt på for å kompansere (og få opp +12v) men det ser ikke ut som dette blir noe løsning for meg.

 

Takk for innspill iallefall :)

Endret av Dollar
Lenke til kommentar
Er ingen teknikker så jeg tror det tryggeste blir å satse på en Enermax PSU her. Jeg leste om dingsbomsen, som en ekstremoverklokker brukte, han hadde litt trøbbel med at 4GHz Prescotten hans trakk endel av +12v, så han hadde en "motstand" av en sort montert på (det jeg forsto) var +5v railen, som han bare skrudde litt på for å kompansere (og få opp +12v) men det ser ikke ut som dette blir noe løsning for meg.

Jeg aner ikke hva slags dings han har, men jeg kan garantere at du ikke kan få 12v fra 5v med hjelp av en motstand. kreves mye mer avanserte ting for å transformere likespenning opp.

5v fra 12v er derimot mulig.

Lenke til kommentar
Dette er ingenting som tilsier at dette ikke er mulig ...

Nei, du har forsåvidt rett i det. Men jeg var ikke inne på hva som er mulig eller ikke, tenkte mer på hva som er sannsynlig. En DC/DC converter i denne sammenheng ville være helt på jordet.

Hvis man har for lite strøm til CPU så hjelper det jo ikke å skru opp spenningen. Enten har man strøm så det holder, eller så har man det ikke. Det er ikke noe man justerer på noe sted. Overklokkere justerer VCore, men det er altså spenning, og det er hverken 12V eller 5V supply som justeres.

Lenke til kommentar

Var ikke ment som kritikk til deg Hårek, ville bare få fram at omforming fra 5V til 12V er fullt mulig selv om det er så godt som utenkelig at dette produseres for salg i større skala.

Kanskje det sitter en gal overklokker et sted i verden som faktisk lager slike dingser på bestilling??

 

Hvem vet... :roll:

Lenke til kommentar

vi lagde en 5v -> 30v transformator (elektronikk oppgave på skolen)

 

orker ikke nevne hva vi brukte men det var litt pes, men det er faktisk mulig og transformere 5v DC inn til 230 AC, bortsett fra at da må man regne med masse tap av effekt osv. har ikke så mye skillz innen dette så jeg skal ikke si mer.. hehe pluss at det er ugunstig og transformere oppover så mye.. man får ikke så glatte og fine spenninger (sinus) som med vanlig 230 ut fra vegg kontakten

Endret av purken
Lenke til kommentar
Kanskje det sitter en gal overklokker et sted i verden som faktisk lager slike dingser på bestilling??

Joda, godt mulig det finnes en gal person som kan finne på å putte en sånn dings inn i en pc, men overklokker er personen neppe.

 

En DC/DC konverter genererer store mengder elektromagnetisk støy på inngangs siden, slik at resultatet ville blitt en svært støyete 5V fra PSUen. Hvis man har flaks ville man ikke få starte pcen. Mest sansynelig ville likevel denne omformeren ødelegge mange av komponentene i pcen.

 

Som dere som har litt elektronikkerfaring vet, vil det forplante seg en spenningspuls gjennom ledningene når man raskt skrur av og på mye strøm. Selvfølgelig kan man dempe dette med spoler, kondensatorer og dioder, men man vil likevel ikke få fjernet denne peaken helt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...