Gå til innhold

Vis fram hva du har laget i Delphi


Anbefalte innlegg

I mangel av en "skrytetråd" i Delphi-forumet (såvidt jeg kan se ihvertfall) så tenkte jeg å slenge opp en...

 

Vis frem ting du har laget i Delphi! Link pluss beskrivelse!

 

 

Jeg begynner med min lille 'Lyd-kontroll' - som kan slå av og på hovedvolumet i windows etter innstillbare tider. Den kan også spille av en lyd-fil når lyden slåes på, for å kunne brukes som vekkerklokke.

 

Jeg har vanligvis slått av høyttalerne til pc'en om natta, men problemet er da at når jeg forsover meg, og mine klassekamerater forsøker å få tak i meg via MSN eller Skype, så hører jeg ingenting. Men nå kan lyden på pc'en bare mutes, og slåes på automatisk samtidig som vekkerklokka ringer :)

 

Link: http://filene.mine.nu/modules.php?op=modlo...=article&sid=38

Endret av as-man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eldste prosjektet som jeg fremdeles har liggende å slenge på maskinen er en IRC-klient, begynet egentlig på den i BC++, men konverterte etterhvert til Delphi og så ble det til at pascal ble "mitt" språk, anyway: HER er en skjermdump av IRC-klienten min, kan nevnes at den aldri ble ferdig, og ei heller kommer til å bli det.

Status: unmaintained - som det heter.

 

Nettverksprotokoller og parsing av stringer var gør så jeg fortsatte i samme bane, nesten.. og Dino`s Webserver ble laget, mit første og siste serverprosjekt tror jeg hehe, jeg hadde laget den med tanke på å ha noe enkelt og lokalt til å teste websider på, men da den ble lagt ut på nett var det ingen som skjønte det, og når firmaer brukte den til å hoste nettbutikker med ble det kaos, et par alvorlige bugs hadde den også, første versjon var sårbar for transversal path (../) og versjon 1.2 hadde en log som spiste opp minnet og gjorde den sårbar for DOS-angrep, til slutt ble mailbunken fra internet-security-selskaper så høy at jeg ikke hadde annet valg enn å fjerne den fra mine sider og annonsere den dø og begravet, da først, begynte Telenor å like inbox-sizen min igjen :green:

Status: abandoned! heh

 

Fortsatt var nettverksprotokoller gøy, jeg fikk flere maskiner og lekte meg med deling av ISDN-oppkoblingen, men var ikke fornøyd med måten windows taklet dette, alt for ustabilt, og man kunne risikere at telefonregninga sørget for økonomisk ruin.. Så jeg lagde Tha WinRouter, et program som overstyrer og utnytter mulighetene som windows har fra win98se og oppover, og med pinlig nøyaktighet ringer opp og legger på når en bruker i nettverket ber om det fra et lite icon i tray , ingen kansjefaktorer her som f.ex "logg av ved inaktiv" osv, skal du på nett, så ringer den opp, sier du fra om at du er ferdig så henger`n på røret, enkelt og det virker, er faktisk i bruk i et par lokale bedrifter (som ikke kan få ADSL) og dem er veldig fornøyd, prosjektet har ligget stille en stund men blir i disse dager renskrevet og tatt bort litt bugs, samt at det skrives ny dokumentasjon, og blir da gitt ut som shareware til $10 pr lisens, etter forespørsel fra en større ISP, tydeligvis mange som ikke kan få bredband enda hehe.

Fordeler:

Tlf-regninga di tar ikke knekken på deg.

Så enkelt å sette opp at selv bestemor kan klare det! (brukte mutter og fatter som forsøkskaniner :green: )

Klienter fins til WIN, Linux og DOS, og også snart til MAC.

 

Ulemper:

Tjenerdelen kan ikke skalere linjeantall (legge til dobbel linje) ved mange klienter, foreløpig, men dette kommer.

krever windoze...

 

Status: continued.

 

 

SiteMaker er et annet prosjekt som har ligget død en stund, det er en enkel html-editor, med et interface som ligner på Delphi (preD8), lagt på hylla grunnet tidsmangel, men jeg har lyst å titte på det igjen senere, en hel del forandringer må gjøres, men tiden vil vise om det blir noe av, versjon til både win og linux (da skrevet i Lazarus) fins.

Status: paused.

 

Så en av de siste tingene jeg har surret med: GPS TrackDumper, et program for å hente tracklog ut av handholdte GPS-er, x-platform (win/linux) som jeg begynte på da det ikke fantes linux-versjon til GpsDump som jeg har brukt til nå, men nå som utvikleren av GpsDump er godt på vei med en linux-versjon av sitt program er mitt prosjekt totalt unødvendig, og vil nok aldri se en sådan versjon at vi kan kalle det for brukbart.

Status: abandoned.

 

vel det var en titt på noen av mine saker, i tilleg finnes jo ting som Mp3-spillere, text-editor`s og andre tutorial-stuff som vel de fleste har plundret med, Pascal er GØY :thumbup:

Endret av Dino_
Lenke til kommentar

Oisann, dette kan bli eit langt svar. Eg skal prøve å halde det kort.

 

Eg byrja med Turbo Pascal, og skreiv då hovudsaklig ting som cipheringverktøy (som "krypterte" tekstfiler), og ein gang skreiv eg eit shell til DOS.

 

Uansett, når eg byrja med Delphi, fortsatte eg ei stund med ciphering, men dette var liksom ei lærekurve. Det gjekk fort over, men eg har faktisk ein backup av dette programmet liggande på ein CD ein plass.

 

Så begynte eg på TCW, The Cheater's World, som var ein gigantisk database over juksekodar til ulike spill. Den inneheld juksekodar til over 2900 spill, og er eigentlig eit relativt stilig prosjekt. (Eg laga eit webinterface til den seinare)

 

Men, så skjedde det noko; rundt slutten av år 2000 kom ein venninne av meg med ein idè til eit program for å skrive dagboka di på PCen. Eg mekka i hop Diary Defender, og før eg visste ordet av det var det lasta ned over 10 000 gonger. Programmet vart lista som vekas program på fleire nettstader, og vart skrive om i fleire nyhetsbrev verda rundt. Det er for øyeblikket det einaste programmet eg har skrive som er under (semi-)aktiv utvikling.

 

Eg heldt ei stund på med å eksperimentere med Microsoft Agent, som er ein relativt spennande teknologi med støtte for stemmegjenkjenning og tekst-til-tale. Det er ein hjelpsom figur som spring rundt på skjermen din og gjer deg tips (tenk i baner BonziBuddy eller Office Assistant, men ikkje like irriterande). Programmet mitt spesialiserte seg på integrasjon med PowerPoint, og kunne lage sjølvpresenterande presentasjonar. :p Det betyr at ein berre kunne sende ei .ppt-fil over nettet til den som ein skulle halde presentasjonen for, og forutsatt at dei hadde installert støtte for MS Agent og tekst-til-tale, fekk dei presentasjonen akkurat som om det skulle vore ein forelesar i rommet.

 

Eit år på vidaregåande skreiv eg eit program som låste Windows 9x-baserte maskiner til å køyre eit einaste program; Remote Desktop Connection eller Terminal Client som det heitte då. Det hindra folk på skulen eg gjekk i å leike seg med dei lokale innstillingane på terminalklientane på skulen. Hadde store planar om å selgje det, men til no har det ikkje vist seg å vere ein einast interessert.

 

Eg byrja og på programmet myDBExpert, som er eit program for ER-modellering av databasar. Eg skreiv det eigentlig for å kunne bruke det på privatisteksamen i 2IT på vidaregåande, og mista totalt interessen etter det. Eg har gitt opp å finne nokon til å ta over prosjektet.

 

Ein eller plass i løpet av dette her vart eg bedt av Sverre Bakke om å verte med å starte Sourcecode.no, og difor har det gått sakte med slike hobbyprosjekt i det siste. Men, eg skal legge ut ein ny versjon av Diary Defender i løpet av helga.

 

"OK, I'll shut up now..." -- ukjent person

 

Edit: Erm, sorry. Lite tillegg. Eg og ein kamerat av meg satte oss ned ei helg (dette er leeeeenge sidan), og skreiv det som må ha vore tidenes verste bilspill. Inspirert av Interstate 76, kalte med det Riksvei 0, du såg bilen ovenfra, og målet med det var ikkje treffe elgane som kryssa veien. Bortsett frå at me aldri fekk elgane til å krysse veien, og at ein kunne kolidere med alle tre ved å forsøke å passere på venstre side av dei. (Hey, there's a learning curve for anything, right?) Men det som var genialt med spillet var lydeffektane; me hadde tatt opp billydar som kameraten min lagde, og brukte dei som turtellarlydar. Giring hadde ein genialt *krrr*-lyd (vill bomgiring), og det var dødshumor å vise fram til folk... ;)

Endret av kilogram
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

OK, et par nye småprogrammer som jeg trengte:

 

 

Backup - tar backup vha ntbackup.exe som finnes i winxp pro.

Kan ta backup ned til hvert 15. minutt, eller maks hvert 60. minutt. Laget fordi høyeste backup-frekvens i den innebygde backup-funksjon i XP var 1 gang pr. dag.

 

http://filene.mine.nu/modules.php?op=modlo...order=0&thold=0

 

 

 

ColorPicker - et vanlig fargeutvelgelsesprogram for å generere hex-fargekode ved å enten plukke ut fargen i en fargedialog, eller ved å spesifisere rgb-verdiene

 

http://filene.mine.nu/modules.php?op=modlo...order=0&thold=0

Endret av as-man
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg startet er prosjekt i 2000 som viser inkommende samtaler på ISDN linjer, holder fortsatt på med det, men det begynner å gå litt over styr, rotete kildekode som det knapt finnes komentarer til :scared:

 

dere finner det her: http://isdnmon.com

 

 

edit: må legge til at mens versjon 2.0 av telefonkatalogen på cdrom ble brukt så klarte programmet å slå opp der for å finne ut hvem som ringte, men telenor gjorde om databasen og siden har jeg ikke funnet ut hvordan jeg kan bruke den

Endret av gerri28
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Her er en skikkelig liten Brainfuck interpreter på under 400 tegn...

 

var P,S:^Char;
   c,d:Integer;
   F:File;
begin
 GetMem(P,9999);
 Assign(F,ParamStr(1));
 Reset(F,1);
 BlockRead(F,P^,9999,c);
 S:=P;
 inc(P,c);
 c:=0;
 repeat
   d:=0;
   case S^of
     '+': inc(P^);
     '-': dec(P^);
     '>': inc(P);
     '<': dec(P);
     ',': read(P^);
     '.': write(P^);
     '[': d:=ord(P^=#0);
     ']': d:=-ord(P^>#0)
   end;
   if(d<>0)then repeat
     c:=c+d*(ord(S^='[')-ord(S^=']'));
     inc(S,d*ord(c>0))
   until c=0;
   inc(S)
 until S^=#0
end.

 

edit: hva har skjedd med

 taggen? Hvorfor har den ikke en skrifttype med fast tegnbredde?
Endret av runeb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...