Gå til innhold

Grafikk-kræsj BF1942 - d3d8.dll


Shimano

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg har et merkelig problem: Omtrent halvparten av gangene han kjører Battlefield 1942 eller Desert Combat (mod. til BF1942) så kræsjer spillet tilbake til desktopen med 'popup-feilmelding' av typen:

 

''AppName: bf1942.exe | AppVer: 0.0.0.0 | ModName: d3d8.dll | ModVer: 5.3.0.900 | Offset: 00036166''

 

Dette skjer alltid i forbindelse med enten oppstart av selve spillet (før man kommer til menyen) eller ved aller første map-change. (feilen kommer idet map'en skal loades - før man engang ser 'loadeskjermen'.) Hvis det ikke kræsjer i en av disse tilfellene kan han spille i timesvis gjennom haugevis av maps uten noen problemer.

 

Var hos han og testet tidligere ikveld og selv om man tar en clean boot med minimalt med øvrige programmer lastet inn så kræsjer Battlefield i omtrent halvparten av tilfellene selv under tilsynelatende identiske 'omgivelser' (nybootet maskin med nøyaktig samme programmer kjørende). Det virker helt random - noen ganger kræsjer det 2-3 ganger på rad og andre ganger funker det 2-3 ganger på rad. Det vi fant ut var dog at når det først hadde kræsjet så kræsjet det hver eneste gang vi prøvde helt frem til vi rebootet.

 

Battlefield er oppgradert med siste patch, siste drivere til skjermkort (Ati 9500pro) er installert og Win XP Home er oppgradert med alt som er tilgjengelig på WindowsUpdate. I tillegg finner dxdiag.exe ingen feil med directX-filene.

 

Kan det være overoppheting av gpu eller cpu som spiller inn? (lite trolig tror jeg siden det ofte kræsjer når man starter rett fra desktop uten noen tidligere belastning å snakke om) eller hva?

 

Edit: Han har ikke noen lignende problemer med andre spill eller demoer han har prøvd det siste året. Original BF1942 og XP selvfølgelig.

 

Er helt blank - noen som har noe tips? :blush:

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste versjon av DirectX (9.0b eller hva det er) er installert - absolutt alt tilgjengelig på WindowsUpdate er hentet ned.

 

Det lar seg vel heller ikke gjøre å uninstalle DirectX så vidt jeg vet (for å eventuelt installere på nytt). Finner heller ikke DirectX som en egen download, så jeg får ikke lagt den 'oppå' den gamle versjonen hans.

 

Når det gjelder grafikkortdrivere så har han hatt de samme problemet 'hele tiden' - han har hatt Ati-kortet sitt i snart et år så jeg regner med at han har vært igjennom flere versjoner frem til siste Catalyst som er installert nå.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
men du nevner ingenting om hardware han bruker,bare at det er ati..

Joda: Ati 9500pro

 

Og så har han AMD XP 2100 CPU samt 512MB RAM.

 

Hovedkortet støtter kun 4xAGP og ting er stilt inn etter det.

 

Skal få han til å prøve FastWrites av/på, men som nevnt ovenfor så er det kun dette ene spillet som det er noen som helst problemer med - alt annet funker feilfritt.

Lenke til kommentar

dette gjør du:

 

formater

 

installer nyeste catalyst-driver.. (denne finner du som regel på ww.ati.com ) :p

 

og så installerer du directx 9

 

og så legger du inn bf1942 igjen..

 

om d fortsatt ikke funker, og du får denne feilmeldingen i flere spill, pakk kortet fint inn, så d ser ut som om d er godt behandlet (noe det mest antagelig ikke er), send d inn til forhandler, og evt krev nytt..

 

MERK: Om d er en cracket/ulovlig versjon du har av spillet, kan d godt være spillet d er noe galt med, og ikke pcn din.. (om d bare skjer i dette spillet?)

Endret av Eyzteinn
Lenke til kommentar
dette gjør du:

 

formater

 

...

Tror dette blir litt for mye bøll for ham i og med at alt annet funker bra - men du er inne på noe, for siste DX9 kom ganske sikkert etter at han la inn BF første gang, men jeg tror neppe han gidder før han eventuelt bytte harddisk og alikevel må legge inn XP på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...