Gå til innhold

veiledning/kommentarer til oppsett av ny pc!?


Anbefalte innlegg

hei gutter og jenter! ;)

skal bygge meg ny pc, en dog ikke før om en 3 månders tid, men har uansett bestemt meg for et oppsett (som kan forandres selvfølgelig, hehe)
vet at oppsettet jeg har valgt ikke er det mest fremtidsreatta ang 64 bits teknologi osv, men det bekymrer meg ærlig talt lite (fordi det skjer jo tross alt ikke over natta.. og jeg vil uansett bare spille half life 2!!! lol) :p

poenget er at jeg vil ha max ytelse ut av minimum lommebok missbruk. hehe. (ps: jeg er GIFT!!!... så dere skjønner... :roll: hehe)

jeg har valgt:
kabinett: Antec Sonata silent piano black midi tower atx (ca 1000,-)
hovedkort: Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A nForce2 Ultra400/MCP-T,GbLAN,Firewire (ca 1000,-)
Prosessor: AMD Athlon XP3000+ 2.1 GHz Socket A 400MHz, 512KB Barton, OEM (ca 1500,-)
Skjermkort: Hightech Excalibur ATI Radeon 9800Pro ICE Q 128Mb DDR Tv-out DVI RETAIL (ca 2500,-)
Harddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB S-ATA S-ATA/150 8MB cache 7200RPM (ca 1100,-)

skal bruke cd brenner fra eksisterende pc, men kunne nok trengt en enkel dvd spiller også.. så forslag/erfaringer er mer enn velkomment. helst en billig en, men uten å bråke som et lokomotiv da det ødelegger helheten.. hehe. trenger også forslag til en cpu kjøler, da jeg har nada peil på det området. effektiv men stillegående må være det optimale der..
cd brenner er ikke så aktuelt, da jeg ser det som mer aktraktivt med dagens hd priser å brenne backup til externe hd`r.
åja, mus, tastatur, og skjerm har jeg selvfølgelig også fra før.. :thumbup:

så.. konstruktiv kritikk og fremtidsvisjoner ang priser og dilldall (feks i forbindelse med de nye GPU brikkene til ati og nvida, og lansering av nye skjermkort) tas imot med åpne armer :w00t: ler..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

glemte å nevne at jeg har en slikt zalman passiv kjøledings med vifte tilgjengelig, så jeg kan jo alltids ta et billigere viftebasert skjermkort. jeg har bare sansen for arctic sin kjøleløsning :thumbs:

 

glemte også å skrive noe om minne.. tenkte å kjøpe billig twinmos pc3200 minne. har sett at folk har hatt helt greie erfaringer med det.

 

så til et muligens noe kørka spørsmål... :blush: dual channel ddr.. der har jeg fått med meg at man må ha to minnemoduler for å få... ehh... dual channel... lol.

men må det absolutt være en pakke med feks 2x256mb minne, eller kan man kjøpe en 512mb og en 256mb brikke av samme merke og type istedet for to brikker av samme størrelse.. ehh.. :ermm:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nå har det gått et par mnd, og jeg begynner å tvile på oppsettet mitt... hehe.

vurderer å heller legge penger i en 64 bits løsning når det er etablert ordentlig på markedet, men må fortsatt ha en "mellommaskin" da det gamle rukkelet har begynt å "hoste" innimellom :ermm:

 

så det betyr egentlig at jeg vil gå for en rimelig løsning, og gjerne vil ha forslag til oppsett eller råd om ting som fungerer sammen.

 

har vurdert dette:

 

et Asus A7N8X hovedkort (vet ikke om det er no forskjell på A7N8-X?) ca 600kr

et AOpen H600B kabinett ca 700kr

en amd 2800+ barton prosessor ca 900kr

to twinmos pc3200 256mb ram brikker ca 7-800

en Samsung P80 120GB 8MB harddisk ca 750

en Nec ND-2500 DVD±RW dvd brenner ca 850

 

da havner jeg på kr 4600,-

Lenke til kommentar
nå har det gått et par mnd, og jeg begynner å tvile på oppsettet mitt... hehe.

vurderer å heller legge penger i en 64 bits løsning når det er etablert ordentlig på markedet, men må fortsatt ha en "mellommaskin" da det gamle rukkelet har begynt å "hoste" innimellom :ermm:

 

så det betyr egentlig at jeg vil gå for en rimelig løsning, og gjerne vil ha forslag til oppsett eller råd om ting som fungerer sammen.

 

har vurdert dette:

 

et Asus A7N8X hovedkort (vet ikke om det er no forskjell på A7N8-X?) ca 600kr

et AOpen H600B kabinett ca 700kr

en amd 2800+ barton prosessor ca 900kr

to twinmos pc3200 256mb ram brikker ca 7-800

en Samsung P80 120GB 8MB harddisk ca 750

en Nec ND-2500 DVD±RW dvd brenner ca 850

 

da havner jeg på kr 4600,-

Bedre å gå for en 512MB brikke. Dual channel gir nesten ikke ytelses forbedringer på amd systemer (rundt 2% tror jeg). Med en 512MB brikke så er det greiere å oppgradere til 1GB senere (noe jeg anbefaler at du har når HL2 kommer ut :p)

Lenke til kommentar
Bedre å gå for en 512MB brikke. Dual channel gir nesten ikke ytelses forbedringer på amd systemer (rundt 2% tror jeg). Med en 512MB brikke så er det greiere å oppgradere til 1GB senere (noe jeg anbefaler at du har når HL2 kommer ut :p)

har vært inne på tanken, men skrev to stk 256mb brikker fordi jeg regnet med at dual channel fantastene ville pirke på det. hehe..

 

det er jo slik at "alt" gir "litt" ytelses forbedring. hehe.

half life 2 ja.. kan jo hende det kommer ut engang i år 2006 ;)

 

liten pris forskjell på 2500+ og 2800+ egentlig, er det ikke bedre å klokke en 2800 litt, enn å klokke en 2500.. ehh litt mer (lol) ?

 

og hva med hovedkortet? er epox sitt 8RDA+ bedre, eller er det et fett?

 

iogmed at jeg ikke har peiling på overklokking.. kunne jo ha prøvd litt på gamle maskina, om det ikke var en DELL maskin.. hmpf.

 

takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...