Gå til innhold

LCD skjerm - Mr. Uflaks


marloz

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg fikk nettopp min nyinnkjøpte Samsung 213 skjerm på døra. Yippie tenkte jeg - pakket den opp, koblet den til, og ingenting skjedde. Jeg har hatt LCD skjerm før, og jeg vet hvordan de skal "reagere" når man plugger i power, setter switch-bryteren til "1" og trykker på power knappen. Men ingenting skjedde rett og slett. Jeg prøvde litt frem og tilbake, men ingenting hjalp. Så lot jeg den ligge en times tid og prøvde igjen. Voila. Det fungerte!

 

Så koblet jeg skjermen min til DVI utgangen på skjermkortet mitt. (som jeg brukte til min gamle Samsung skjerm, og det funket über) Jeg fikk bilde, men ikke et "normalt" bilde. Jeg kan jo prøve å forklare: Det var røde vertikale striper nedover skjermen, bildet flimmret og den klarte ikke å vise fargene ordentlig.

 

Jeg tenkte "hva ******", og prøvde å koble den gamle skjermen til DVI utgangen. Da ville den ikke ville gi bilde i det hele tatt - til tross for at den har vært trofast mot den skjermen i snart ett år.

 

Så kobler jeg den nye skjermen til den vanlige VGA utgangen - alt funker perfekt. Det samme gjelder den gamle skjermen. Men jeg er ikke interessert i å sitte med analogt når jeg i teorien skal ha digitalt tilgjengelig.

 

Jeg tenkte å ta turen over til en kompis for å teste dette på hans skjermkort, for å se om det kanskje er skjermkortet mitt som er buggy. Men det er jo egentlig ganske merkelig, da den gamle skjermen min har fungert fint i snart ett år med DVI.

 

For alt jeg vet kan jo alt være ødelagt - dvs. DVI utgangen på skjermkortet mitt, og DVI inngangene på skjermene. Eller at den nye skjermen har brent DVI utgangen på skjermkortet mitt. Men når jeg skal teste den hos kompisen min, så skal jeg sørge for at jeg tester den gamle skjermen min FØR jeg tester den nye.

 

Er det noen der ute som har opplevd noe lignende, eller har tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal litt til å kunne gjøre noe gærent må jeg si. :cool:

 

Men forøvrig så er det en helt sinnsyk skjerm, og faktisk ingen pixelfeil. Så jeg vegrer meg jo litt for å få en replacement unit, da den kanskje kan ha pixelfeil :)

 

hrhrhr. Men ingen som hadde noen tips utover det? :dontgetit:

Lenke til kommentar

oivind:

 

Jeg har to typer kabler liggende. Jeg testet først med den kabelen som fulgte med, og den det guret med. Så prøvde jeg med den kabelen som jeg har hatt tidligere, og samme driten skjer. Jeg kjørte forøvrig 1280x1024 da jeg testet.

 

Den jeg hadde fra før har alle "pinnene", mens den som fulgte med den nye skjermen mangler to rader i midten.

 

Er det ikke også slik at alle DVI kabelene går om hverandre? (såfremt du ikke kjører høy oppløsning.)

Endret av marloz
Lenke til kommentar
1. oppløsningen skal være 1600 x 1200

2. du benytter din gamle kabel da dette er en dual dvi

3. oppgrader skjermkort når du får cash

4. prøv skjermen hos en kamerat

 

fungerer ingen ting har jeg dårlige nyheter til deg.......

1. OK, men det burde vel være mulig å bruke mindre til å teste med?

 

2. Hva er grunnen til at jeg ikke skal bruke kabelen som fulgte med? (Dvs. den som manglet to rader med "pinner" i midten) :p

 

3. Hvilke ytelseforbedringer vil jeg merke ved å oppgradere skjermkortet mitt? Jeg er ikke en hardcore gamer som sitter i 1600x1200 oppløsning og spiller CS.

 

4. Dette vil vi få svar på snart.

 

Men hvis det viser seg at det er skjermen som har dratt med seg alt i dragsluket, hva burde jeg gjøre da?

Endret av marloz
Lenke til kommentar

1- ja, men bilde blir ikke skarpt

2- Det som har alle pinsa er en en dual dvi, den som mangler er en single link dvi

3- Å kjøre 1600 x 1200 x 32 krever MYE av skjermkortet ditt. Skjermkortet på min bærbare (travelmate 663) holdt ikke mål, men mitt radeon 9700 pro var en fryd.

3b- slutt å spille cs, det finnes ca i underkant av 2 millioner bedre spill der ute :p

4- flott

 

5_ da må du dessverre sende den tilbake til forhandler og få en ny

 

Btw; Du har innstalert drivere etc?

Lenke til kommentar

Skjermkortet skal da være bra nok til å kunne vise ett stander windows bilde i den oppløsningen, så skjønner ikke hvorfor han skal bytte dette dersom han ikke spiller noe spesielt mye.

 

Kan nevne at jeg fikk et lignende problem med min første Eizo skjerm. Problemet kom ikke før etter ca 1 uke. Hva som gjorde at det ble slik aner jeg ikke, men fikk ny skjerm og den fungerte utmerket fram til jeg byttet den ut. Så det var hvertfall ikke skjermkortet som var grunnen da.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar
1- ja, men bilde blir ikke skarpt

2- Det som har alle pinsa er en en dual dvi, den som mangler er en single link dvi

3- Å kjøre 1600 x 1200 x 32 krever MYE av skjermkortet ditt. Skjermkortet på min bærbare (travelmate 663) holdt ikke mål, men mitt radeon 9700 pro var en fryd.

3b- slutt å spille cs, det finnes ca i underkant av 2 millioner bedre spill der ute :p

4- flott

 

5_ da må du dessverre sende den tilbake til forhandler og få en ny

 

Btw; Du har innstalert drivere etc?

1. Hehe, yepps.

 

2. OK, så i teorien så spiller det ingen rolle hvilken kabel jeg bruker?

 

3. Jeg kjørte 1600x1200 på min gamle Eizo skjerm, og det fungerte fint. Det fungerer også fint nå som jeg bruker den "nye" skjermen med VGA i 1600x1200. Men jeg vet kanskje ikke hva forskjellen er før jeg har prøvd det. :)

 

3b. Tror du misforstod meg litt. Jeg spiller ikke CS. :thumbup: Jeg mente bare at jeg er ikke en hardcore gamer som spiller CS i 1600x1200, dog trenger jeg ikke heavy skjermkort. ;)

 

5. OK, har vært igjennom den prosedyren et par ganger med Infocare før, så det burde gå fint. Men hvis det viser seg at skjermen har medført skade på andre ting er det vel litt mer komplisert?

Lenke til kommentar
Kan nevne at jeg fikk et lignende problem med min første Eizo skjerm. Problemet kom ikke før etter ca 1 uke. Hva som gjorde at det ble slik aner jeg ikke, men fikk ny skjerm og den fungerte utmerket fram til jeg byttet den ut. Så det var hvertfall ikke skjermkortet som var grunnen da.

Ja, men det som er litt merkelig i denne situasjonen er at min gamle Samsung LCD skjerm ikke fungerer med skjermkortet etter denne fadesen. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...