Gå til innhold

Super-treg laptop


midgard

Anbefalte innlegg

Veit ikke helt om dette er riktig sted å poste dette, men det dreier seg ihvertfall om laptoppen min.

Det er en Dell Inspiron 8200. 1.7Ghz prosessor med 256mb ram.

Når jeg kjøpte den høsten 2002 var jeg veldig fornøyd med den. Den var rask og god. Nå virker det nesten som om den kjører på en pentium 90 prossessor eller noe liknende. Den er suuuuuuupertreg. Bruker altfor lang tid til å åpne programmer. Alt fra internet explorer til noe så lit som notepad. Den var ikke sånn før.

Jeg har tilogmed formatert hardisken på nytt flere ganger for å bli kvitt eventuelle virus.

 

For å si det sånn: Jeg har stående en pc med 700Mhz cpu og 256mb ram som er ihvertfall 10 ganger raskere.

Kan det ha satt seg et virus i bios? Går det ann?

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg her. Blir ganske lei av en treig pc.:wallbash:

 

hilsen Midgard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

oi... jeg har å et nogelunde samme problem.. en bærbar pc... 1.2 ghz å en starsjonær pc på 700 mhz å det er som dag å natt å sitte på de 2 :dontgetit: ... hvilket os kjører du på den bærbare?...

 

 

btw. det er lenge siden virus angrep biosen.. med mindre det er noe moderne fancye greier jeg ikke har fådt me meg :cool:

Endret av jossa
Lenke til kommentar
oi... jeg har å et nogelunde samme problem.. en bærbar pc... 1.2 ghz å en starsjonær pc på 700 mhz å det er som dag å natt å sitte på de 2 :dontgetit: ... hvilket os kjører du på den bærbare?...

 

 

Jeg har XP home på den. Den samme som kom med maskinen. Funka fint før.

 

Forøvrig så er cpu'en en Pentium 4 mobile.

Lenke til kommentar
mener du at en Celeron prosessor på 1.7 ghz er tregere en en (eksempel) pentium 3 på 700 mhz? ... å uansett han sa jo at dette er noe som har sjedd i ettertid... pc-en har vært raskt men nå i det siste blidd treg

Helt riktig jossa. Den er blitt tregere den siste tiden. Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar

nå er ikke windows noe annet en ferskvare... det blir generelt sett tregere over tid.. å det er 2 ting jeg tenker meg..

 

1) du har instalert en sikkerhetsogradering som har ødelagt noe (det tar tid å finne ut hvilken)

 

 

2) formater... jeg ville tadd backup på den stasjonære å så formatert pcen fulstendig å lagt inn xp på nytt..

 

lykke til :)

Lenke til kommentar
For å si det sånn: Jeg har stående en pc med 700Mhz cpu og 256mb ram som er ihvertfall 10 ganger raskere.

Harddisken i stasjonære er mye raskere enn de som sitter i bærbare, så det du beskriver her er ikke sjokkerende.

 

Kom maskinen med XP ferdig installert, slik at det har vært XP du har benyttet på den fra børjan av?

Lenke til kommentar

Been there, done that.

 

Har allerede sagt at jeg har formatert den flere ganger.

Har også kjørt GDISK på den, som visstnok skal "renske" harddisken for alt. Så egentlig så har jeg en helt fersk XP på den uten noe som helst form for programmer.

Skjønner ingenting egentlig. Tror jeg gir opp. Kjøper meg en ny en jeg.

Lenke til kommentar

Det kan ikke være noe Intel-speed stepping eller no som har slått seg vrangt?

Har du prøvd å installere noe annet enn windows xp? F.eks Win98 eller

Redhat 9?

Og sjekk størrelsen på swap-fila di. Det kan jo være at den vokser seg for

stor. 256 Mb ram er ikke så mye som det var..

 

-eljar

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har selv en Dell 8200 P4 2.0Ghz 512 DDRam med ATI Mobility 9000, har du skjekket i Biosen at du kjører intels Speedstep og at CPUen kjører at maksimun under CPU on AC? Se også under biosen hvilken to hastigheter CPUen kan kjøre under.

I Windows gå inn på system properties, og skjekk hvilken hastighet CPU kjører, om du skulle kjøre under en lavere CPU hastighet ,så er det nok pga Speedstep, selv om du er koblet til strømmen, det skjer hos meg noen ganger :no:. For å fikse dette gå in på power options properties og velg istede home/office Desk istede for protable/laptop i Power scehmes.

 

Håper det hjalp, hvis ikke ambefaler jeg at du tar en tur på Dells forum for 8200.

 

Magua

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...