Gå til innhold

Cpu for varm

Haugnæss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en AMD xp2200+ .

Når jeg starter pcen går jeg rett inn på et prog som skjekker varme osv..

Der står det cpu : 60 grader--(ikke noe galt med prog)

Hvor mye taper jeg egneltig på at den er så varm. ?

Burde jeg skaffe meg en ny vifte som faktisk kjører raskere enn 3500 RPM?

hva er chassis fan ? det står n/a på proget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

chassis fan er en ekstra viftekontakt på hovedkortet hvor du enten ikke har noen vifte eller en vifte uten rpm avlesning.

hvordan oppsett har du ellers og hva slags kjøler har du på cpu? kan hende det holder å innvistere i en litt bra kjøler så blir kjøling kanskje bedre og stillere. 60 grader er litt i meste laget når du ikke belaster maskinen, men vent på svar fra en av amd ekspertene...

Skrevet (endret)
Har en AMD xp2200+ .

På min akryl :D CPU går det ca. 34grader idle. pentium 4

På min shuttle er det på 43-50 iddle 55+ max load

Endret av cpy
Skrevet

Har 1 hovedvifte + 2 andre vifter som jeg nå har satt på full speed.

atm har jeg rundt 55 grader, og det synker sakte med sikkert.

jeg har en

EKL CPU-Vifte m/kulelager Socket A opp til 1,4 GHz, samt XP2200+ (7)

Skrevet

Hvis du har 60 grader idle, så er det for mye. Test den også når den er belastet (prime95, Sifoft Sandra Burn in Wizard - CPU teste en halvtime eller lign.). Normalt stiger CPU temp 5- til 15 grader ved belastning, og da blir det varmt hos deg.

Det kan dog hende at måleren din er feil. La maskinen stå avskrudd en time og start opp igjen. Hva er laveste temp. du klarer å avlese rett inn i bios?

Det er sikkert tusen tråder om CPu temperatur, men for å gjenta et par momenter:

- Sjekk din system temp. også. Der er en temp. føler på hovedkortet et sted som sier hvor varmt det er inne i kabinettet. Er det for varmt, så trenger du bedre kabinettkjøling/flere kabinettvifter.

- CPU kjøler. Den består av kjøler og vifte. Designet på kjøleren er vel så viktig som antall RPM på viften.

Som Brute sier, så må du gi oss litt info om ditt system: CPU kjøler, kabinett, kabinettvifter, PSU osv.

Skrevet
jeg har en

EKL CPU-Vifte m/kulelager Socket A opp til 1,4 GHz, samt XP2200+ (7)

Du må være mer presis enn som så. En link til produsenten hadde vært aller best.

Skrevet (endret)

Hvis programmet sier at cpu'en er 60 grader rett etter oppstart så er det sansynligvis noe galt med temperaturvlesningen siden det som regel tar minimum 5-10 minutter før temperaturen rekker å klatre så høyt.

Har du montert kjøleribben korrekt? Se hvordan man monterer en kjøleribbe i PC-bygger guiden.

Hvis kjøleribben ikke har god kontakt med cpu vil temperaturen kunne stige raskt slik du beskriver det.

Hvis du derimot har gjort alt korrekt og temperaturen stabiliserer seg på 60 grader idle (uten belastning av cpu) så er dette litt høyt, men det er fortsatt ingen kritisk temperatur.

De fleste prosessorer skal tåle 80-85 grader uten fatale følger men du vil sansynligvis oppleve at pc'en blir ustabil før temperaturen passerer 75-80 grader.

Min AMD ligger vanligvis på ca 70 grader ved full load (den eksterne temp.måleren går ikke høyere), og ca 55 grader idle. Den er forøvrig frisk som en fisk.

Endret av John_^
Skrevet (endret)

Skal skrive en mer fylldig rapport nuh:

Edit kommer ! snart

[edit]

Hovedkort :Abit KX7-333 RAID Hovedkort Socket A DDR

Cpu: AMD Athlon XP2200+ 1.8 GHz 266 MHz bus

Minne: Crucial PC2700 DDR-DIMM 256MB CL2.5 6ns + 512 av samme type brikke

Skjermkort: Gainward AGP GeForce4 Ti4200 128MB DDR

EKL CPU-Vifte m/kulelager Socket A opp til 1,4 GHz, samt XP2200+

og 2 type vifter med justerbar kraft

Endret av Haugnæss
Skrevet

Få bedre kabinett kjøling..Kjøp en kabinett vifte til + kansje innvester i en litt kraftigere vifte så vil det nok bli bedre der inne. Men det er som mange andre har nevnt ingen kritisk temp du er oppe i. Men det nok bedre å få tempen ned på en 40-50 grader ja.

Skrevet
hvis pcen er stabil så er det vel ikke noe prob?

Støtter meg til det. Har alltid hatt diverse varme cpu'er (pga. overklokking), og de har funket fint. Tror folk henger seg litt for mye opp i dette med temperaturer.

Skrevet
Har en AMD xp2200+ .

Du TAPER ikke noe ytelse, da transistorene leder bedre jo varmere de blir :roll:

Skrevet

Støtter meg til det. Har alltid hatt diverse varme cpu'er (pga. overklokking), og de har funket fint. Tror folk henger seg litt for mye opp i dette med temperaturer.

veit... har brukt mye tid på å presse temp ned uten at det noen gang har vært noe reelt problem. tør ikke tenke på hvor mange kroner jeg har kasta bort på unødvendig kjøleutstyr :roll:

Skrevet

veit... har brukt mye tid på å presse temp ned uten at det noen gang har vært noe reelt problem. tør ikke tenke på hvor mange kroner jeg har kasta bort på unødvendig kjøleutstyr :roll:

Tror heller det er psyken. Alle vil jo ha en kald pc :p

Skrevet (endret)

Du TAPER ikke noe ytelse, da transistorene leder bedre jo varmere de blir :roll:

Dette er nok helt feil. En helvleders effektivitet øker nemlig når temperaturen synker.

For en mer omfattende forklaring kan du se her:

http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...el1/index2.html

edit: Forresten har jeg en ganske varm AMD selv.Duron 1300 på 60-65 grader. FUngerer helt glimrende. Ny vifte koster mer enn CPU er verdt AMD tåler en god del mer en Intel. 80-90 grader skal ikke være direkte skadelig. :)

Endret av erikindre
Skrevet (endret)
80-90 grader skal ikke være direkte skadelig.   :)

Er vel omtrent der grensa til AMD går? :roll:

For min prosessors vedkommende (1800XP) så var "grensa" rundt 110. Altså det er da systemet begynte å bli ustabilt. Har hør det samme fra flere...

Og når jeg tenker på det så er den cpu-temp måleren direkte ev0l :scared: Denne topicen er jo et fint eksempel på det 60 grader er ikke direkte farlig e.l., men man blir litt urolig av det og så begynner det: masse penger brukt på kjøling, drit kaldt i rommet - alt for at tempen går noen grader ned - mens den egentlige forskjellen er 0 ALtså i stabilitet o.l.

øyh savner nesten den gangen de jeg hadde en k6-2 333 - vakke noe temp-måler på den så jeg merket ikke en gang at prosessor-vifta døde. Og det skjedde ingenting! Systemet var helt stabilt o.l. Og jeg kjørte det sånn i et år (minst!) før jeg kjøpte en ny PC....

Endret av vehitman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...