Gå til innhold

Problemer med speiling av harddisk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg hadde en harddisk på 40GB som jeg skulle speile over på en helt ny 120GB (WD) harddisk. Det var ikke plass i maskinen til en til harddisk, så jeg brukte et ekstern harddisk kabinett (usb) for å koble den til maskinen. Brukte Norton Ghost, og det så ut til å fungere fint. (3 NTFS partisjoner)

Problemer var at når jeg skulle bytte harddisk, å bruke den nye 120GB, så ville ikke maskinen finne harddisken. Biosen låste seg rett og slett når den søkte etter harddisken. Den står på master, har prøvd med 'cable select' og 'slave' (med annen som master og alene), men til ingen nytte. Det som var mulig, var når jeg satt jumperen til en posisjon som begrensa harddisken til 32GB. Da kom den frem (men selvfølgelig hjelper jo ikke det).

Jeg prøvde med en 200GB (WD) harddisk, og den kom frem uten problemer. Så det er ikke noe problemer med store harddisker.

Jeg prøvde så å formatere den 120GB harddisken, for å se om det var noe feil med speilingen, men det var samme problem da. Men den fungerer fint i det eksterne harddisk kabinettet.

Hva kan problemet være?

Er det en feil under speilingen som vil være grunnen til dette?

Den fungerer jo fint i kabinettet, så det kan vel ikke være en åpenbar feil med harddisken.

Edit: bare ordnet litt på avsnitt (forhåndsvisningen var litt feil)

Endret av Xyrez
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det som var mulig, var når jeg satt jumperen til en posisjon som begrensa harddisken til 32GB. Da kom den frem (men selvfølgelig hjelper jo ikke det).

Er du sikker? Hvis innholdet på 40'gigern tilfeldigvis var på 32 GB, så vil den mest sannsynlig (?) dukke opp som en partisjon på den nye disken. Resten av 120'gigern vil være unallocated...

Dvs: Du må formatere resten av disken, som er en partisjon.

Har du WinXP kan du gå inn i kontrollpanel --> Administrative verktøy --> Datamaskinbehandling og finne fram til diskbehandling (Gjøres også lett ved start - kjør - diskmgmt.msc)

Høyreklikk på den delen av disken du skal formatere, og velg Formater.

Da skulle det kanskje være i orden.

Egentlig bare forslag det her da

Skrevet
Det som var mulig, var når jeg satt jumperen til en posisjon som begrensa harddisken til 32GB. Da kom den frem (men selvfølgelig hjelper jo ikke det).

Er du sikker? Hvis innholdet på 40'gigern tilfeldigvis var på 32 GB, så vil den mest sannsynlig (?) dukke opp som en partisjon på den nye disken. Resten av 120'gigern vil være unallocated...

Dvs: Du må formatere resten av disken, som er en partisjon.

Ja, ganske så sikker. Å det var 3 partisjoner på den harddisken som skulle speiles.

Det med 32GB er en funksjon jeg setter med jumperen. Så problemet er nok ikke der

Skrevet
Jeg hadde en harddisk på 40GB som jeg skulle speile over på en helt ny 120GB (WD) harddisk. Det var ikke plass i maskinen til en til harddisk, så jeg brukte et ekstern harddisk kabinett (usb) for å koble den til maskinen.

PC'er har jo alltid to IDE-kanaler med to uttak på hver. Kan du ikke bare koble ut alle de andre IDE-enhetene akkurat når du skal klone de to diskene, og så koble tilbake etterpå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...