Gå til innhold

Cerwin Vega som pchøyttalere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hørt på denom pma 1060. Den er på 100 watt rms i 8 ohm. Har selv et par cv vs 12 og en denon pma 1315r på 2x115 watt, en cv lw 12 aktiv subw. og en cv lw 10 aktiv subw. Spiller ca 125 db når jeg målte det med db måler i stua. Cv er lettdrevne høytalere så man får relativ høy lyd med liten forsterker. Men for å få maks tyn og kontrollert bass så må man ha effekt,masse effekt;) Rms i 8ohm er eneste ekte måten å måle effekt på. Da måler man effelten i begge kanalene i hele frekvensområdet fra 20hz til 20khz. De fleste pcprodusenter oppgir transient effekter og DIN effekt. Dette har ingenting med ekte watt og gjøre. En indikasjon på om en forsterker kan levere det den påstår av effekt er å se hvor mye den trekker fra strømnettet, og tyngden på forsterkeren. Tyngre betyr større trafo og dermed mere effekt.

Lenke til kommentar

SItter på Nad917 og Nad218thx og et par modofiserte Cerwin Vega Vs-10 (det er Focal elementer i de som koster mye mye mer enn VS'ene gjorde da de var nye)

 

Det funker bra, men man merker at forsterkeren er for rå til de små høytalerne, får lissom ikke spilt max, men så skal man jo aldri laste forsterkere max over lengdre tid eller.

 

Og ja, det trøkker så bra at harddiskene i kabinettene her får lesefeil, og da kvelder de fort - så jeg spiller ikke så høyt lengre.

Lenke til kommentar

Trøkke bra e ikke alt...det må jo først og fremst spille fint. Har selv en oppgradert Denon PMA-S10 mkII (fjernet plastikk på kondensatorer og penslet med linolje) og ett par oppgraderte Jamo Concert 8 (skiftet delefilter og byttet til ringradiator i diskant). Har Denon DVD-A11 DVD-Spiller. Bruker ellers Nordost Blue Heaven rev II høyttalerkabler og Tara Labs Axiom Signalkabler. :thumbs:

Lenke til kommentar

For å forklare litt rundt watt:

 

Watt er et mål på fysisk effekt, det være seg i diverse former. Det er definert som én joule på ett sekund. Av det kan vi utlede at én watt også er det samme som en strøm på 1A, drevet av en spenning på 1V. Lydstyrke måles i desibel, og er egentlig det interessante. Lydstyrken er en funksjon av effekt per kvadratmeter. Jeg husker ikke funksjonen for øyeblikket, men det gir oss at når energi tilsvarende én joule passerer en flate på én kvadratmeter hvert sekund, er lydtrykket 120db.

 

Hvordan måler man da watt? Det er like mange svar på dette som det er produsenter. Grunnleggende lære om elektriske kretser, samt litt praktisk forståelse vil tilsi at en og samme krets ikke kan levere det samme i forskjellige situasjoner. Hvordan last er det på kretsen? Hvordan er inn-signalet? Det er heller ikke sånn at man når et "toppnivå"; en krets vil forsåvidt fortsette å kunne øke på helt til en sikring (eller noe annet; gjerne en utgangstransistor) ryker. Støy øker også etterhvert. Hvor mye støy skal man godta? Skal man måle en spenningstopp, og en annen strømtopp, og multiplisere? Skal man måle under konstant, langvaring belastning? Hvor lenge er dette? Skal man måle over hele frekvensspekteret, eller bare ved én bestemt frekvens?

 

Husk også at å oppgi effekten på en høyttaler er bare tull, stort sett. For det første har man like mange måter å måle på som nevnt over, men det paradoksale er at en høyttaler ikke har noen effekt i seg selv. Det er her kun snakk om hvor mye den tåler. Det er også slik at en høyttaler har svært lav virkningsgrad: mater du en "1000W" høyttaler med 100W, vil jeg tippe at vi snakker om noen ytterst få watt som faktisk blir lyd du kan høre.

 

Det eneste som har vært "godtatt" over lengre tid har vært å oppgi forholdene målingene er gjort ved, eks "continous power 200W per channel @ 4ohm, 1kHz and 0,003% THD". RMS er i mine øyne en nokså vid definisjon, og THX likeså.

 

Det eneste gangbare blandt folk som driver med lyd (inkl undertegnede), er å faktisk høre en forsterker, kjenne på tyngden, og stole på kjente, kjære merker.

 

Ontopic: Cerwin Vega er typisk "dunkdunk"-type høyttalere. De vil nok kunne riste ned ting og tang av veggene, men de trenger litt albuerom for å låte godt. Jeg ville ikke brukt noen CWer på rom mindre enn 20 kvadrat; tenker da på modeller fra VS12 og oppover. De bør parres med en særdeles strømsterk forsterker, fordi de er nokså lettdrevne. Med store membraner og høy følsomhet må de holdes i et jerngrep for at det skal låte bra.

 

 

Men når det gjelder lyd er det bare én gyllen regel:

If it sounds good; it's good.

 

bfisk

Lenke til kommentar
Er det noe å satse på med CV V15-f og NAD C372 som pcanlegg? Eller er det helt på jordet?

Selv om jeg absolutt ikke liker lydbildet til hverken Cerwin Vega eller NAD så er vel ikke dette så overkill. Selv kjører jeg en Cambridge A500 og Gale 3020 med Tara Labs Prism høytalerkabler på pc'en min. Veldig fin lyd, spiller mer enn høyt nok for meg og har trøkk når det trengs.

Lenke til kommentar
DET kan spille hardt og brutalt ja! NAD 218 er vel THX sertifisert den?

At den er THX-sertifisert betyr bare at NAD har bladd opp noen hundretusen dollar for at de skal få lov til å bruke denne skrytelogoen på forsterkeren.

Ja, men det er jo også et effektspm.

Nope, det er det ikke.

 

THX-standarden sier bare noe om hvor høyt et anlegg skal spille under diverse forhold osv, osv. THX er vel egentlig en rating som ikke har så mye respekt i bransjen. Men at det selger, bevares, det er det ingen tvil om.

 

bfisk

Lenke til kommentar
DET kan spille hardt og brutalt ja! NAD 218 er vel THX sertifisert den?

At den er THX-sertifisert betyr bare at NAD har bladd opp noen hundretusen dollar for at de skal få lov til å bruke denne skrytelogoen på forsterkeren.

Ja, men det er jo også et effektspm.

Nope, det er det ikke.

 

THX-standarden sier bare noe om hvor høyt et anlegg skal spille under diverse forhold osv, osv. THX er vel egentlig en rating som ikke har så mye respekt i bransjen. Men at det selger, bevares, det er det ingen tvil om.

 

bfisk

Det er et ørlite effektspm. :D

 

Vet hva thx står for og har liten respekt for det dem driver med. Synes kanskje introene deres er litt råe iblandt da...

Lenke til kommentar

THX hører hjemme i kinosalen, og der burde det holdt seg. Å bygge en THX sertifisert kinosal er ganske så omfattende.

 

Om du setter ett par THX sertifiserte høytalere i ett rom behøver det ikke å bli noe bra lyd, det er jo derfor det blir utført målinger og undersøkelser før en kinosal blir THX sertifisert.

Likevel tror jeg ikke vi kan nekte på at de produktene som er THX Ultra (hvis de har det lenger) godkjente trolig er noe av de beste produktene (og dyreste ;) ) som du finner på markedet til hjemmebruk.

 

Skal du kjøpe høytalere så må du for all del høre på dem først, og hvis du er oppe i en veldig stor sum kan du kanskje få lov til å prøvelåne de med deg hjem.

Lenke til kommentar
Nad c372 og Cerwin vega v-15 er dømt til å bli bra.

Kommer helt ann på rommet anlegget skal stå i.

Enig der, rommet anlegget skal stå har veldig mye å si for hvordan lyden blir. har man feks store høytalere i et lite rom så er det lett at man får rumlete og upresis bass pga stående bølger. I større rom 20m^2 + så får de litt mer puste rom og det låter ofte mer presist og bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...