Gå til innhold

Bios checksum error under oppstart?


Ed Hunter

Anbefalte innlegg

Får ein rar error med ein gong pc'n starter, før POST.

Hovedkortet begynner å hyle og følgende melding kommer på skjermen:

 

Award BootBlock BIOS v1.0

 

BIOS ROM checksum error

 

Deteckting floppy drive A media...

 

Insert systemdisk and press enter

 

Kva er det som er feilen her? BIOSen på hovedkortet som er gåen?

Booter fint når eg holder inne INSERT under oppstart.

Har nettop hatt litt problemer med bios til 9600pro, men ser no ut som alt funker no igjen...

 

Har forresten eit EPoX EP-8RDA3+ med WinXP SP1 instalert på ein

160 GB S-ATA disk. Annet utstyr so har eg ISDN-kort, CD-RW og DVD-ROM.

 

Takker for all hjelp! :thumbup:

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Andre som veit kva BIOS CHECKSUM error betyr?

Ja det betyr at bios ikke stemmer med det lagrende informasjonen i rombrikken.

BIOS ROM checksum error - System halted The checksum of the BIOS code in the BIOS chip is incorrect, indicating the BIOS code may have become corrupt. Replace the BIOS

 

Så prøv å cleare cmos, en liten jumper ved batteriet. Eller ta ut batteriet, som en annen nevnte. Du kan og prøve å oppdatere bios.

Lenke til kommentar
Andre som veit kva BIOS CHECKSUM error betyr?

Ja det betyr at bios ikke stemmer med det lagrende informasjonen i rombrikken.

BIOS ROM checksum error - System halted The checksum of the BIOS code in the BIOS chip is incorrect, indicating the BIOS code may have become corrupt. Replace the BIOS

 

Så prøv å cleare cmos, en liten jumper ved batteriet. Eller ta ut batteriet, som en annen nevnte. Du kan og prøve å oppdatere bios.

Takker folkens! :D

 

Det gjorde susen det! Booter normalt til windows no...

Men har støtt på eit anna problem... maskina får blåskjerm og restarter etter den har stått på ei god stund! Får ein melding på skjermen om ny hardware osv... (husker ikkje allt)! Litt rart sidan eg har ein fresh install av XP med SP1!

 

Etter restarten kjem da melding: MS Windows have recovered from a serious error osv... Tok vare på litt informasjon frå den rapporten:

 

BCCode : c5 BCP1 : B23C3C0A BCP2 : 00000002 BCP3 : 00000000

BCP4 : 80534E9A OSVer : 5_1_2600 SP : 1_0 Product : 256_1

 

Ser heilt gresk ut dette for meg iallefall :blush::p

 

Men kanskje andre har meir peiling?

 

Mvh

 

Espen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har skrudd sammen en pc med abit nf7-s v2.0

Fikk installert win xp med sp1

Etter første restart får jeg nå Bios Rom checksum error og kommer ingen vei.

 

1. Fikk ikke til å flashe bios - den laster flashprogrammet og kommer med denne feilmeldingen; Source file not found Er dette på disketten eller i bios? har jeg feil filer på disketten?

 

2. Clear Cmos ser ikke ut til å hjelpe

3. Hjalp ikke å ta ut batteriet

 

Er det en tast man kan holde inne med ABIT hovedkort?

 

Er bios ødelagt?

Lenke til kommentar
Har skrudd sammen en pc med abit nf7-s v2.0

Fikk installert win xp med sp1

Etter første restart får jeg nå Bios Rom checksum error og kommer ingen vei.

 

1. Fikk ikke til å flashe bios - den laster flashprogrammet og kommer med denne feilmeldingen; Source file not found Er dette på disketten eller i bios? har jeg feil filer på disketten?

 

2. Clear Cmos ser ikke ut til å hjelpe

3. Hjalp ikke å ta ut batteriet

 

Er det en tast man kan holde inne med ABIT hovedkort?

 

Er bios ødelagt?

Kanskje du har feil filer på disketter? BIOS skal ikkje bare bli korrupt sånn uten vidare... :p

 

På mitt hk (Epox) holder eg inne "INSERT" under POST då får eg bootet viss

eg har gjort noko i BIOS som ikkje fungerer skikkelig... Har og post-debugger

som viser to 8-digit nummer på hk'et. treng bare å lese av feilen og lokalisere den i ein tabell. :)

Lenke til kommentar

Et enkelt søk eller to i Google vil fortelle en del om feilmelding type Award BootBlock BIOS v1.0. I de aller fleste tilfellene hvor en slik melding dukker opp, så er selve bios-brikken defekt. Den må byttes. En helsikes melding å få - jeg har ganske nylig holdt på med en Shuttle barebone, den har vært ustabil på mange måter i snart 1 måned. Har bytta ut alt av deler og kabler i den. Nå, etter ca 1 måned med knot, så booter den plutselig ikke i det hele tatt, jeg får derimot en Award BootBlock BIOS v1.0 melding. Og det forklarer alle problemene jeg har hatt med den. Hadde et hovedkort i min forrige maskin, den ble også ustabil på alle slags merkelige vis, og til slutt dukka Award BootBlock BIOS v1.0 opp på skjermen. Lite å gjøre med en sånn sak egentlig, hvis ikke en da prøver seg på bytte av bios-brikke selv, men det er vel ikke å anbefale for vanlige dødelige. Slike ting blir uansett fanget opp av garanti på produktet. Iht info fra Award så bør bios-brikke byttes som et resultat av en slik melding, og i langt de fleste tilfeller så MÅ den også byttes. Så for å minimalisere frustrasjon og time på time med feilsøking - send HK i retur og angi Award BootBlock BIOS v1.0 som årsak. Folka på retur/teknisk vet hva det handler om. De gjør kort prosess og sender deg nytt HK. Håper denne infoen kan hjelpe noen som sliter ....

Lenke til kommentar
Et enkelt søk eller to i Google vil fortelle en del om feilmelding type Award BootBlock BIOS v1.0. I de aller fleste tilfellene hvor en slik melding dukker opp, så er selve bios-brikken defekt. Den må byttes. En helsikes melding å få - jeg har ganske nylig holdt på med en Shuttle barebone, den har vært ustabil på mange måter i snart 1 måned. Har bytta ut alt av deler og kabler i den. Nå, etter ca 1 måned med knot, så booter den plutselig ikke i det hele tatt, jeg får derimot en Award BootBlock BIOS v1.0 melding. Og det forklarer alle problemene jeg har hatt med den. Hadde et hovedkort i min forrige maskin, den ble også ustabil på alle slags merkelige vis, og til slutt dukka Award BootBlock BIOS v1.0 opp på skjermen. Lite å gjøre med en sånn sak egentlig, hvis ikke en da prøver seg på bytte av bios-brikke selv, men det er vel ikke å anbefale for vanlige dødelige. Slike ting blir uansett fanget opp av garanti på produktet. Iht info fra Award så bør bios-brikke byttes som et resultat av en slik melding, og i langt de fleste tilfeller så MÅ den også byttes. Så for å minimalisere frustrasjon og time på time med feilsøking - send HK i retur og angi Award BootBlock BIOS v1.0 som årsak. Folka på retur/teknisk vet hva det handler om. De gjør kort prosess og sender deg nytt HK. Håper denne infoen kan hjelpe noen som sliter ....

Takker for eit veldig godt forklart inlegg! :thumbup:

 

Men saken er at no ser det ut som Pc'en fungere problemfritt etter frisk install av XP og etter at eg slutta å tukla med BIOS'en til skjermkortet! Har oppdatert BIOS og så eg håper at problemet er borte... :yes:

 

Men Baldrick, du virker som har god peiling på sånt:

Korleis blir BIOS-brikken defekt? Skjer det etter fysiske feil eller software, eller begge deler/kombinasjon?

 

Har litt vansklig for å tru at sjølve brikken kan pluttselig bli defekt eller

få error osv...

 

Uansett takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...