Gå til innhold

Amd 64 vs p4 EE


SatanClaws

Anbefalte innlegg

Angående Latency, er 2-2-3-3 en grei timing på rammen?

Ha heller Tras på 5/6/7/10/11 (prøv deg frem for å se hva som er best). Det er bra timings bortsett fra Trcd 3, men Trcd 2 er det omtrent bare Winbond BH-5 som greier lett av 5 chipper.

 

Kjører cl2-2-2-3 på mine Twinmosser i 200hz fsb, men er det ikke slik at det er helst cas timingen står for den virkelige forskjellen i praksis? (Slik at de andre timingene betyr fint lite)

Trcd har like mye å si, mer på noen plattformer. Med A64 feks. har CL veldig lite å si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nettopp dette jeg sikter til. Negativ skalering grunnet endringer i minnebåndbredde. Du kan se på dette på to måter. 1) P4 skalerer elendig grunnet dårligere ytelse ved øking av freknensen fra 3.0 til 3.06 eller 2) P4 skalerer genialt da en klarer å øke ytelsen selv ved lavere frekvens ved å øke minnebåndbredden! Ser du ikke hvorfor dette gjør det meningsløst å sammenligne på tvers av minnegrensesnitt om en ønsker å si noe om prosessorenes skalering?

 

Konklusjonen din burde vært at Opteron skalerer bedre enn P4 på Super Pi 1M når en holder minnebåndbredden på P4 fast og øker minnebåndbredden på Opteron. Litt rart at det bare er jeg som ser dette, men slettes ikke overraskende.

Enig med deg i at FSB på P4 vil ha en del å si. Ikke fordi en øker minnebåndbredden, men fordi latency reduseres vesentlig på en P4 med 200 QDR FSB (800) fremfor 133 QDR (533). Grunnen er selvsagt at minnekontrolleres hastighet øker fra 533 MHz til 800 MHz.

 

Når det er sagt så blir det ikke helt riktig å sammenlikne DDR med RDRAM for å plotte punkter for skalering ettersom DDR og RDRAM har meget forskjellige karakterisitkk (RDRAM har høy delay og høy båndbredde sett opp mot DDR).

 

For Opteron har det lite å si om en bruker DDR333 eller DDR400 ettersom minnebåndbredde ikke er et issue med SuperPi. Det meste passer vel inn i cachen vil jeg tro. Videre er det ikke alle Opteron CPU-er som støtter DDR400 heller.

 

Om du vil kan jeg kjøre SuperPi på min Opteron 246 med helholdsvis DDR266, 333 og 400. Si i fra så skal jeg gi deg tallene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...